اخبار بورس

بحران مسکن و ناامنی شغلی، چالش‌های اصلی اقتصاد چین

کاهش رشد اقتصادی در چین و نیاز به افزایش محرک

اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با نرخ ۴.۷ درصد رشد کرد که کمتر از پیش‌بینی‌ها و کندترین نرخ از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بود. کندی در بازار املاک و مستغلات و ناامنی شغلی رشد را کند کرده و انتظارات برای محرک های اقتصادی بیشتر از سوی پکن را افزایش داده است. تحلیلگران بر این باورند که چین برای مقابله با کاهش تقاضای داخلی و بحران مسکن باید سیاست پولی خود را بیشتر تسهیل کند.

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسبه گزارش رویترز، اقتصاد چین در سه ماهه دوم سال بسیار کمتر از حد انتظار رشد کرد، زیرا رکود مداوم بازار مسکن و ناامنی شغلی بهبود شکننده را تضعیف کرد و انتظارات را حفظ کرد که پکن باید اقدامات محرک بیشتری را افزایش دهد. دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه آوریل تا ژوئن با نرخ ۴.۷ درصد رشد کرد که پایین ترین نرخ از سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ است که پیش بینی ۵.۱ درصدی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز را از دست داد. علاوه بر این، این نرخ در مقایسه با رشد ۵.۳ درصدی در سه ماهه قبل کاهش یافته است.

بخش مصرف‌کننده به‌ویژه نگران‌کننده بود، زیرا رشد خرده‌فروشی به پایین‌ترین حد خود در ۱۸ ماه گذشته رسید، زیرا فشارهای تورمی منفی شرکت‌ها را مجبور به کاهش قیمت‌ها از خودرو گرفته تا غذا و پوشاک کرد.
لین سونگ، اقتصاددان ارشد منطقه چین بزرگ در ING گفت: «به طور کلی، داده های ناامیدکننده تولید ناخالص داخلی نشان می دهد که مسیر دستیابی به هدف رشد ۵ درصدی همچنان چالش برانگیز است.

وی افزود: تاثیر منفی کاهش قیمت املاک و سهام و همچنین رشد پایین دستمزدها به دلیل کاهش هزینه ها در صنایع مختلف، مصرف را کاهش داده و منجر به چرخش از خریدهای کلان به مصرف مبتنی بر “خوراکی، نوشیدنی و خوردن” شده است. بازی مبتنی بر.

اقتصاد چین کند شده است و فشار برای افزایش محرک ها در حال افزایش است

بحران مسکن چند ساله در ماه ژوئن عمیق‌تر شد، زیرا قیمت خانه‌های جدید با بیشترین کاهش در ۹ سال اخیر، به اعتماد مصرف‌کننده لطمه زد و توانایی دولت‌های محلی بدهکار برای ایجاد منابع مالی جدید از طریق فروش ملک را محدود کرد.
تحلیلگران انتظار دارند که اهرم زدایی و تقویت اعتماد محور جلسه کلیدی رهبران تجاری این هفته در پکن باشد، حتی اگر حل یک موضوع ممکن است حل دیگری را پیچیده کند.

بیشتر بخوانید: آیا چین می تواند معجزه اقتصادی خود را در سال ۲۰۲۴ بازگرداند؟

هدف دولت برای رشد اقتصادی حدود ۵ درصد تا سال ۲۰۲۴ است، هدفی که بسیاری از تحلیلگران آن را جاه طلبانه می دانند و ممکن است به محرک های اقتصادی بیشتری نیاز داشته باشد. کاهش شدیدتر از حد انتظار رشد در سه ماهه دوم، گلدمن ساکس را در روز دوشنبه بر آن داشت تا پیش بینی خود از رشد چین در سال ۲۰۲۴ را از ۵.۰ درصد به ۴.۹ درصد کاهش دهد.

در یادداشتی، اقتصاددانان گلدمن ساکس به رهبری لیشنگ وانگ نوشتند: “برای رسیدگی به تقاضای ضعیف داخلی، ما معتقدیم که تسهیلات پولی بیشتر تا پایان سال جاری، به ویژه در امور مالی و املاک و مستغلات، مورد نیاز است.”

بر اساس گزارش اداره ملی آمار (NBS)، رشد سه ماهه ۰.۷ درصد بود، پس از بازنگری نزولی ۱.۵ درصدی در سه ماهه قبل.
برای رسیدگی به تقاضای ضعیف داخلی و بحران مسکن، چین سرمایه گذاری در زیرساخت ها را افزایش داده و منابع مالی را به تولیدات با فناوری پیشرفته اختصاص داده است.
پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده، ارزش یوان و سهام چین کاهش یافت، اما پس از آن که سرمایه‌گذاران روی اقدامات محرک بیشتر شرط‌بندی کردند، بازار سهام افزایش یافت.

مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار داده است

این ارقام در حالی منتشر شد که پکن به دنبال تقویت اعتماد اقتصادی در سومین پلنوم مهم است، نشست رهبری کلیدی که از روز دوشنبه آغاز می شود، اگرچه خواسته های متناقضی مانند افزایش رشد و کاهش بدهی این برنامه ها را پیچیده می کند.
اداره آمار ملی گفت در حالی که آب و هوای بد بخشی از کاهش رشد در سه ماهه دوم را توضیح داد، اقتصاد با افزایش عدم اطمینان خارجی و مشکلات داخلی در نیمه دوم سال مواجه شد.

اقتصاد چین کند شده است و فشار برای افزایش محرک ها در حال افزایش است

رشد اقتصادی چین نابرابر بوده است، با پیشی گرفتن تولید صنعتی از مصرف داخلی، خطرات منفی تورم را در بحبوحه تضعیف بخش املاک و مستغلات و افزایش بدهی دولت محلی تشدید کرده است.
در حالی که صادرات قوی چین حمایت هایی را فراهم کرده است، افزایش تنش های تجاری اکنون یک تهدید است.

به طور کلی، داده های جداگانه در روز دوشنبه منعکس کننده این روند بود و نشان داد که رشد تولید کارخانه در ماه ژوئن قوی تر از حد انتظار بود، اما همچنان نسبت به ماه می کند شده بود.
این به دنبال داده‌های منتشر شده در اوایل این ماه است که نشان می‌دهد صادرات چین در ژوئن ۸.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که واردات به طور غیرمنتظره ۲.۳ درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد تولیدکنندگان سفارش‌هایی را برای افزایش تعرفه‌های تجاری از شرکای تجاری آپلود می‌کنند.

بزرگترین نقطه درد روز دوشنبه خرده فروشی بود که ۲.۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و پیش بینی ها را از دست داد و پایین ترین رشد را از دسامبر ۲۰۲۲ به ثبت رساند.
Xing Zhaopeng، استراتژیست ارشد ANZ چین گفت: “در میان تمام ارقام ماهانه منتشر شده امروز، خرده فروشی ضعیف برجسته است و افزود که مصرف خانوار همچنان بسیار ضعیف است.”

با توجه به دستمزدهای کمتر و بیکاری بالای جوانان، خانوارها در آینده محتاط خواهند بود

سرمایه گذاری مسکن در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۱ درصد کاهش یافت و فروش خانه بر اساس مساحت ۱۹.۰ درصد کاهش یافت.
گزارش بانکی ژوئن منتشر شده در هفته گذشته نشان داد که تقاضا دوباره تضعیف شده و برخی از شاخص های کلیدی به پایین ترین حد خود رسیده اند.
برای تقویت رشد، رئیس بانک مرکزی چین ماه گذشته متعهد شد که سیاست پولی حمایتی خود را حفظ کند.

اقتصاد چین کند شده است و فشار برای افزایش محرک ها در حال افزایش است

تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که نرخ وام یک ساله چین ۱۰ واحد پایه و نسبت های ذخیره قانونی بانک ها ۲۵ واحد پایه در سه ماهه سوم کاهش یابد.
تحلیلگران سیتی انتظار دارند که دولت دور دیگری از اقدامات حمایتی مسکن را پس از نشست دفتر سیاسی حزب کمونیست، یک نهاد عالی تصمیم گیری، در اواخر جولای اجرا کند.

در ماه مه، مقامات به شرکت‌های دولتی محلی اجازه دادند خانه‌های تکمیل‌شده و فروخته‌شده را خریداری کنند، در حالی که بانک مرکزی تسهیلات ۳۰۰ میلیارد یوان را برای تامین مالی مسکن ارزان قیمت معرفی کرد.
هری مورفی-کروز، اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس گفت: اگرچه نیاز به اصلاحات بسیار زیاد است، اما بعید است که جذاب باشد.
وی افزود: “برگرداندن سیاست های مهم را می توان به عنوان پذیرش شکست و مسیری مطمئن برای از دست دادن اعتبار تلقی کرد… با فرض محدود بودن اصلاحات، انتظار داریم چین به هدف سالانه “حدود ۵ درصد” دست یابد، به سختی محقق خواهد شد. ”

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا