اخبار اقتصاد ایران

بحران مقبولیت پیش‌روی نهضت ملی مسکن؛ رقم سنگین مبالغ طرح

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس به سه دلیل افت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و لزوم بازنگری در این طرح تاکید شده است.

افق میهن، آمارها حاکی از آن است که کمتر از نیمی از تایید صلاحیت شدگان نهایی نهضت ملی مسکن بیش از مبلغ اولیه ۴۰ میلیون تومانی به حساب های مسدود شده خود واریز کرده اند. در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش اخیر خود از نهضت ملی مسکن به آسیب شناسی این موضوع پرداخته و در نهایت سه موضوع عمده را در خصوص مکان یابی پروژه ها، ابهام در پروژه ها و عدم تمکن مالی مطرح کرده است. متقاضیان این مرکز در چندین پیشنهاد درخواست بررسی نحوه فیلترینگ متقاضیان و پشتیبانی بر اساس سطوح مختلف آنها را داشته است.

به گزارش خراسان، در بررسی های مرکز پژوهش های مجلس (گزارش شماره ۶۹) به طرح نهضت ملی مسکن از زاویه جدیدی یعنی متقاضیان نگاه شده است. آمار ارائه شده در این گزارش نشان می دهد تا تیرماه امسال از حدود ۷ میلیون متقاضی ثبت نام در این طرح، ۵ میلیون نفر در چک های اولیه و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در چک های نهایی واجد شرایط دریافت مسکن حمایتی هستند. شایان ذکر است که از این ۱.۸ میلیون نفر تنها حدود ۷۵۰۰۰۰ نفر بیش از مبلغ اولیه به حساب مسدود شده خود واریز کرده اند. این بررسی بیشتر به آسیب شناسی این موضوع می پردازد.

رقم سنگین مبلغ طرح هم برای پرداخت اولیه و هم برای اقساط

استقبال کم از متقاضیان را می توان در درجه اول به دلیل توانایی پایین آنها دانست. برآوردها از میزان درآمد دهک های مختلف درآمدی نشان می دهد که اکثر متقاضیان قادر به تامین ۴۰ میلیون تومان و حداکثر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در هر سه ماه نیستند. از سوی دیگر، تسهیلات طرح اگرچه نرخ سود آن (برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی) از ۲۳ به ۱۸ درصد کاهش یافته است، اما یارانه نیست. بر این اساس محاسبه می شود که سهم متوسط ​​اقساط طرح ملی نهضت مسکن در سال ۱۴۰۰ (با رقم ۶.۸ میلیون تومان) از برآورد میانگین درآمد خانوار در سال ۱۴۰۲ (با فرض دو سال پایان ساخت). از واحدها) برای دهک های اول، دوم و سوم به ترتیب به ۱۶۲، ۹۰ و ۷۱ درصد رسیده اند!
نکته مهم دیگر این است که در شرایط فعلی اکثرا متقاضیان هم ودیعه اولیه مورد نیاز برای اجرای طرح (و بعضاً اقساط) و هم هزینه اجاره را از زمان ثبت نام تا تحویل واحد مسکونی پرداخت می کنند. در نتیجه در این مدت هزینه های سنگینی برای حفظ شرایط زندگی و تامین مسکن متحمل می شوند!

یک پیشنهاد میانبر
همه اینها در حالی است که با توجه به شرایط سال ۱۴۰۲ بازار مسکن در بسیاری از استان هایی که حتی بر اساس گزارش های وزارت راه و شهرسازی زمین کافی ندارد (مانند کرمان و کهگیلویه و بویراحمد) در مناطقی که با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تفاوت قیمت خاصی بین واحدهای شهری موجود و خروجی پروژه وجود ندارد. در نتیجه می توان گفت دولت می تواند با تخصیص وام و حمایت مشخص از افراد متقاضی و دارای صلاحیت قانونی، ضمن کاهش زمان انتظار برای ساخت و ساز، بدون ابهامات ذکر شده، تامین مسکن این افراد را تکمیل کند.

سلب بدیهی ترین حق متقاضیان
نامشخص بودن پروژه ها برای متقاضیان (به عنوان یکی از بدیهی ترین حقوق آنها) یکی از ویژگی های منفی طرح نهضت ملی مسکن است که از جذابیت آن کاسته است. بر این اساس مشاهده می شود که پس از ثبت نام، مکان، مشخصات، قیمت، شرایط پرداخت و مبلغ آورده شده و زمان تحویل واحد به متقاضی نامشخص است.

عوارض موضعی نامطلوب
از دیگر نکاتی که مرکز تحقیقات به آن اشاره می کند، موقعیت نامناسب پروژه های بزرگ به ویژه در شهرهای جدید است. بر این اساس عدم عرضه واحدها در محل تقاضا یکی از عوامل کاهش تقاضای موثر است. به عبارت دیگر، با تعریف این پروژه ها در مکان هایی که متقاضیان تمایلی به سکونت ندارند، در نهایت این واحدها یا درگیر احتکار و دلالی می شوند، خالی می مانند یا اجاره داده می شوند و هدف نهایی افزایش مالکیت و کاهش اجاره بها است. همچنین کاهش التهاب در بازار مسکن آن طور که انتظار می رود محقق نخواهد شد.
در نهایت مرکز تحقیقات توصیه های نسبتاً جامعی در خصوص غربالگری متقاضیان و نحوه حمایت از آنها ارائه کرده است که از جمله موارد زیر می توان به تعریف مجدد طبقه بندی افراد و دقیق تر نمودن آن، جلوگیری از تامین مسکن در مناطق غیرنظامی اشاره کرد. منطقه محلی از محل کار و زندگی متقاضیان، تعریف مدل ثبت نام جدید (بدون ثبت نام متقاضیان) و تعریف سطوح مختلف حمایتی برای هر یک از آنها، طراحی ساختار مشخص برای تخصیص پروژه ها، تمدید مدت بازپرداخت تسهیلات اقشار ۵ دهک اول و کاهش نرخ سود بانکی به صورت پلکانی با هدف توزیع عادلانه تسهیلات و یارانه ها در این بخش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا