ترندهای روز

بخشش متهم به قصاص از سوی خانواده مقتول؛ کاری نکن که پشیمان شویم

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ماجرای این پرونده که منجر به صدور حکم قصاص شد مربوط به اوایل بهار سال ۱۳۹۶ است که در آن روز توجه رهگذرانی که مشغول انجام کارهای روزمره و گذر بودند به درگیری بین دو مرد جوان به گفته شاهدان، درگیری آنها با مشاجره آغاز شد و پس از چند لحظه یکی از آنها چاقو را برداشت و پس از چند ضربه به وی متواری شد.

شهروندانی که شاهد این درگیری خونین بودند با اورژانس و پلیس تماس گرفتند. در این دستور پسر مجروح به بیمارستان منتقل شد و همزمان ماموران پلیس آگاهی تحقیقات خود را برای دستگیری ضارب متواری آغاز کردند اما دقایقی بعد جوان مجروح فوت کرد و ضارب متواری به عنوان مظنون قتل تحت تعقیب قرار گرفت. .

با حضور تیم جنایی در محل و انجام تحقیقات میدانی، تصویر متهم با کمک شاهدان به دست آمد. از سوی دیگر با دستور کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی دوربین های مداربسته اطراف محل درگیری بررسی و تصویر دقیق مرد متواری در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت.

پس از آن در ادامه تحقیقات که منجر به شناسایی مقتول شد، کارآگاهان متوجه شدند وی آخرین بار با پسری به نام هومان قرار داشته است. با تطبیق تصویر هومان با تصاویر به دست آمده از قاتل، هویت متهم فراری به دست آمد.

با شناسایی هویت متهم قتل تحت تعقیب، تیمی از کارآگاهان راهی منزل وی شدند اما مرد جوان نیز از منزل متواری شده بود. تحقیقات برای دستگیری هومان ادامه داشت تا اینکه مرد جوان شناسایی و در مخفیگاه دستگیر شد.

وی در تحقیقات به قتل اعتراف کرد و درباره انگیزه خود گفت: خواهرم مدتی پیش به صورت اینترنتی با مقتول آشنا شده بود. مقتول به بهانه سرمایه گذاری طلاهای خواهرم را گرفته بود اما بعد از مدتی خواهرم متوجه شد که این سرمایه گذاری نبوده و مقتول طلاها یا حداقل پول را پس نداده است. ماجرا تا جایی پیش رفت که چندین بار خواستیم شکایت کنیم اما او از ما برای این کار استفاده کرد.

مظنون دستگیر شده ادامه داد: در نهایت با مقتول تماس گرفتم و او را به محل ملاقات دعوت کردم. قرار بود طلاها را بیاورد اما گفت طلا نیست و اگر هم هست چیزی به من نمی دهد. همان موقع بود که شروع کردیم به درگیری و بعد از گفتن به او چاقو زدم و فرار کردم و بعد متوجه شدم مرده است.

هومان پس از اعتراف به قتل و تشریح درگیری مرگبار و انگیزه خود، به اتهام قتل دستگیر شد. در ادامه اطلاعاتی در اختیار مأموران اداره دهم پلیس آگاهی قرار گرفت و با توجه به پیچیدگی جزئی پرونده پس از تکمیل تحقیقات، پرونده جهت محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. هومان در جلسه محاکمه و در مقابل قضات دادگاه از خود دفاع کرد. وی مدعی شد که قصد کشتن نداشته و در یک لحظه عصبانی شده و ناخواسته به قسمتی از بدن پسر جوان برخورد کرده است.

در نهایت با توجه به درخواست اولیای دم دادگاه کیفری استان تهران، اعترافات متهم، بازسازی صحنه، اظهارات شهود و سایر اسناد و مدارک پرونده، مرد جوان به قصاص محکوم شد. پس از آن پرونده برای بررسی رای به دیوان عالی کشور رفت و با تایید حکم از سوی قضات دیوان عالی کشور، پرونده این جوان که اکنون متهم به قتل بود به قصاص محکوم شد. حکم قصاص او قابل اجرا بود. به همین دلیل پرونده بار دیگر به دادسرای امور جنایی تهران اعاده و برای اجرای حکم به شعبه سوم بازپرسی دادسرای امور جنایی پایتخت ارجاع شد.

به این ترتیب نام این جوان در لیست قصاص قرار گرفت و مراحل اعدام او یکی پس از دیگری آماده می شد اما عموی شیما جعفر محمدی جلسات متعددی با پدر و مادر و وکیل آنها برگزار کرد. با توجه به اینکه مرد جوان در زندان به سر می برد و از قتلی که مرتکب شده بود به شدت پشیمان بود والدینش با عفو او موافقت کردند.

زمانی که مادر مقتول مقابل قاضی شعبه سوم اجرای احکام نشست، گفت: هرچند برای ما بسیار سخت است اما حاضرم از قصاص قاتل پسرم دریغ کنم. اما من دو شرط دارم. من از قاتل می خواهم دیه را بدهد، زیرا قصد داریم آن را صرف امور خیریه و خیریه کنیم. همچنین از او می خواهم که پس از آزادی از زندان، کاری نکند که باعث شود من و خانواده ام از فوت او پشیمان شویم.

هومان با گذشت پدر و مادرش از مرگ نجات یافت و به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می شود تا این بار برای جنبه عمومی جرم محاکمه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا