ترندهای روز

بخشش مرد رفیق‌کش بعد از ۱۹ سال/ دعوا بر سر شستن لباس چرک انگیزه قتل بود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

اواسط سال ۸۴ به پلیس جزیره کیش خبر رسید پسر جوانی با ضربات چاقو در خانه اش کشته شده است. دقایقی بعد گروهی از ماموران پلیس در محل جنایت حاضر شدند و تحقیقات آغاز شد. مقتول یک پسر ۱۹ ساله بود که حدود ۲۴ ساعت قبل کشته شده بود. او مدت ها در جزیره کارگری می کرد و با یکی از دوستانش در خانه کارگری زندگی می کرد اما پس از این ماجرا دوستش ناپدید شد. اگرچه هنوز دقیقاً مشخص نشده بود که چه انگیزه ای برای این قتل انجام شده است، اما ناپدید شدن دوست نزدیک مقتول، فرضیه دست داشتن وی در قتل را تقویت کرد. به همین دلیل تلاش برای دستگیری وی به عنوان تنها مظنون این پرونده آغاز شد.

حدود یک ماه از وقوع این جنایت می گذرد و پلیس نتوانست ردی از مظنون پرونده پیدا کند تا اینکه خود متهم نزد مأموران رفت و به قتل دوست صمیمی اش اعتراف کرد و گفت که به دلیل ندامت تسلیم شده است. پسر جوان ۲۱ ساله در اعترافاتش گفت: با هم دوست و همسایه بودیم. چند ماه پیش برای کار به کیش آمدیم و در یک پروژه ساختمانی کار می کردیم. یک خانه کوچک هم اجاره کردیم و ۲ نفر در آنجا زندگی می کردیم.

متهم ادامه داد: رابطه ما نزدیک و صمیمی بود و همه فکر می کردند ما برادر هستیم. اما یک اتفاق کوچک همه چیز را خراب کرد. یک شب که از سر کار برگشتیم درباره شستن لباس های کثیف صحبت کردیم و او چیزی به من گفت که خیلی عصبانی شدم. در آن موقعیت چاقویی برداشتم و از روی عصبانیت با آن ضربه ای به او زدم و وقتی به خودم آمدم کار تمام شده بود و بهترین دوستم را کشته بودم. نمی دانستم چه کنم و آن شب از ترس از خانه فرار کردم و حدود یک ماه سرگردان بودم. در این مدت من مقصر کاری بودم که کرده بودم و مدام به دوستم فکر می کردم تا اینکه تصمیم به تسلیم گرفتم.

متهم قتل در ادامه به بازسازی صحنه جنایت پرداخت و جزئیات بیشتری از ماجرا را بازگو کرد. در نهایت پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان هرمزگان ارسال و متهم برای محاکمه قرار گرفت. در جلسه دادگاه اولیای دم متوفی برای متهم درخواست قصاص کردند و وی در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت. قاتل گفت: هرگز فکر نمی کردم روزی به خاطر قتل نزدیکترین دوستم محاکمه شوم. آن شب هر دو از سر کار برگشته بودیم و من خسته و گرسنه بودم. وقتی صحبت می کردیم یک لحظه دیوانه شدم و با عصبانیت دوستم را زدم. به همین دلیل از پدر و مادرم می خواهم که مرا به خاطر جوانی ام ببخشند. ناخواسته مرتکب قتل شدم و حالا عذاب وجدانم رها نمی کند. علیرغم درخواست متهم، اولیای دم بر مجازات متهم اصرار کردند و در شرایطی که تمام ادله علیه متهم بود، به قصاص محکوم شد. این تصمیم مدتی بعد در دیوان عالی کشور تایید شد و همه چیز برای اجرای رای مهیا شد.

با وجود تصمیم قصاص اولیای دم عجله ای برای اجرای حکم نداشتند. آنها حکم را اجرا نکردند و حاضر به بخشش یا قبول پول نبودند. در چنین شرایطی بود که پسر جوان ۱۹ سال از عمر خود را پشت میله های زندان بندرعباس گذراند. چند روز پیش جمعی از قضات هرمزگانی به سرپرستی مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری و قاضی الهام پوردهقان رئیس اجرای احکام این استان به دلیل سرکشی راهی زندان بندرعباس شدند. او از ۲۱ سالگی در زندان بود، حالا ۴۰ سال دارد و با ۱۹ سال حبس یکی از مسن ترین زندانیان زندان بود. رئیس کل دادگستری بندرعباس پس از بررسی پرونده با اولیای دم در تماس تلفنی از آنها خواست تا قاتل را به خاطر اربعین حسینی عفو کنند. با اینکه حاضر به این کار نبودند، اما در نهایت اعلام کردند که حاضرند به عشق امام حسین (ع) ببخشند. روز بعد در دادگاه حاضر شدند و رضایت نامه را امضا کردند و در نهایت یکی از مسن ترین زندانیان از مجازات نجات یافت و پس از ۱۹ سال آزاد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا