بانک و بیمه

بخشنامه بانک مرکزی در خصوص اخذ مابه التفاوت نرخ ارز کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰تومانی

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در بخشنامه ای میزان و نحوه اخذ مابه التفاوت ارز از کالاهای اساسی عرضه شده ارزی را به مبلغ ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد.

متن کامل نامه معاونت توسعه مقررات ارزی بانک مرکزی به شرح زیر است:

با استناد به بخشنامه شماره ۹۹/۱۰۶۲۹۰ مورخ ۰۴/۱۲/۱۳۹۹ و الزامات انطباق مربوط، بخشنامه شماره ۹۹/۱۵۲۱۴۴ مورخ ۲۰/۰۵/۱۳۹۹ بندهای ۴ و ۵ بخشنامه شماره ۹۹/۳۶۹۸۸۵ مورخ ۱۳۹/۱۳۹۸ بخشنامه شماره ۰۰/۳۳۰۹۶۵ مورخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ بخشنامه ۱۴۰۱/۴۴۰۸۰ مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۱ بخشنامه ۰۲/۲۱۷۲۵۳ مورخ ۹ تیر ۱۴۰۲ تصویب نامه شماره ۴۵۲۷۲ ه ۴۵۲۷۲ ه . ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ هیئت وزیران محترم مصوبات جلسه ۳۰/۰۶/۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار موضوع ابلاغیه شماره ۴۴۳۶۰/م/ص مورخ ۰۷/۰۲/۱۳۰۱ جناب آقای وزیر صنعت. معدن و تجارت و نامه شماره ۲۴۱۷/۵/۳۷۰/م مورخ ۲۹/۰۹/۱۴۰۲ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نکات زیر در خصوص دریافت مابه التفاوت نرخ ارز حاصل از کالاهای تحویلی به خارج از کشور به نرخ ۴۲۰۰۰. ریال به ازای هر دلار و کمتر از نرخ درج شده در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS) با رعایت سایر قوانین و مقررات ارزی ابلاغی برای اجرا:

۱. در موارد روشن شده از ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱، مبنای مقایسه افزایش نرخ ارز برای محاسبه و اخذ تسویه مابه التفاوت نرخ ارز در چارچوب بخشنامه های فوق، نرخ ارز تا نرخ فروش «حواله» است. ” (TT) در روز انتشار در سیستم معاملات . این یک ارز الکترونیکی (ETS) است.

۲. در مواردی که پرداخت غرامت مابه التفاوت نرخ ارز الزامی است زیرا در چارچوب بخشنامه های مربوط به شماره ۲۱۷۲۵۳/۰۲ مورخ ۰۹.۰۷.۱۴۰۲ و موارد مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز بابت تغییر نرخ ارز. گروه کالایی از (۱) تا (۲) در محدوده بخشنامه شماره ۹۹/۱۰۶۲۹۰ مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ و انطباقات مربوطه، در مورد ترخیص کالا از ۹ دی ماه ۱۴۰۱، مشروط به ارائه تاییدیه قیمت گذاری و توزیع کالا با نرخ مصوب بر اساس نرخ ارز به ازای هر دلار ۲۸۵۰۰۰ ریال (طبق فرم پیوست) از وزارت متبوع یا سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده ظرف ۶۰ روز از تاریخ عرضه یا از تاریخ انتشار این بخشنامه. در مواردی که قبل از انتشار این بخشنامه روشن شده است، مبنای مقایسه افزایش نرخ ارز برای محاسبه و جبران مابه التفاوت نرخ ارز تضمین شده، نرخ مبادله ای مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) خواهد بود. “فروش حواله کالاهای اساسی و ضروری” (EC).

تبصره: به موجب تصمیمات جلسه مورخ ۹ خرداد ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار (موضوع ابلاغی شماره ۴۴۳۶۰/م/ص مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ واصله وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت). جبران خسارت تغییر گروه فرآورده های نفتی در مواردی که مطالبه خسارت شبکه بانکی کشور با ادعای مابه التفاوت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده تداخل داشته باشد. به سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده سپرده شد. بر این اساس در مواردی که جبران مابه التفاوت تغییر گروه کالا (مطابق با اعلام تاریخ تغییر گروه کالا و کد تعرفه مربوطه در بخشنامه شماره ۱۴۰۱/۴۴۰۸۰ مورخ ۰۳/۱۰/۱۴۰۱) الزام به ترخیص ارز و ترخیص اوراق بهادار ضبط شده و همچنین لزوم ارائه مجوز گمرکی مطابق با. ترخیص نهایی کالا منوط به ارائه تاییدیه سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده مطابق فرم پیوست مبنی بر امکان دریافت خسارت مابه التفاوت نرخ ارز از این سازمان می باشد. در این موارد (همپوشانی) که توسط سازمان تشویق مصرف کننده و تولید کننده با هماهنگی آن بانک تعیین می شود، لازم است میزان مابه التفاوت مورد نیاز آن بانک به همراه اطلاعات کافی از قبیل شماره سفارش، نام شرکت، شناسه قید شود. /کد، توضیحات و تعرفه کالا، تعداد کالا، تعداد کلبه، تاریخ عرضه (پذیرایی)، ارز و ارزش ریالی و همچنین نرخ ریالی واحد پولی در روز. تحویل و ترخیص و همچنین میزان مابه التفاوت نرخ ارز که بر اساس حساب خزانه داری کل کشور نزد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واریز شده است در نظر گرفته شود.

۳. از تاریخ انتشار این بخشنامه، کالاهای تحویل ارز به نرخ هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال و کمتر. تمدید مهلت واردات (مهلت ارائه اسناد حمل/مهلت ترخیص کالا) حتی در شمول بخشنامه ۰۱/۲۶۷۹۴۹ مورخ ۶ مهر ۱۴۰۱ و معافیت از پرداخت مابه التفاوت به دلیل تاخیر در ترخیص کالا مستثنی می باشد.

۴. در صورت عدم ارائه تائیدیه مذکور در مهلت مقرر و استنکاف متقاضی از پرداخت مابه التفاوت مذکور، لازم است واردکننده را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی و همچنین وضعیت تخصیص ارز و پردازش صادرات را بررسی نماید. و تشریح تعهدات این بانک برای تامین و تامین ارز برای موارد آتی باید جلوگیری شود.

لازم است به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذیربط اطلاع رسانی و بر اجرا نظارت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا