بانک و بیمه

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش قیمت طلا

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی ۲۴ بخشنامه ای صادر کرد دی ۱۴۰۲ خطاب به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: موسسات اعتباری بر اساس بند (۷-۳) آیین نامه عملیات بانکی مجاز مصوب بیست و هفتم مجاز می باشند. دی ۱۳۹۰ شورای پول و اعتبار برای پذیرش و نگهداری اشیاء قیمتی، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان.

اما اخیراً با استناد به این موضوع و برخلاف روال و قوانین سنتی اجاره کمد، به بهانه ارائه خدمات دریافت و نگهداری اقلام گران قیمت از اشخاص حقیقی، برخی موسسات اعتباری اقدام به جمع آوری سکه و شمش طلا کرده اند. از مشتریان و در قبال تایید در این خصوص، دلایل صدور گواهی را با استفاده از سازوکارهای بورس کالا که امکان معامله را دارد به وام گیرنده ارائه می کنند.

این اقدام به شکلی کاذب، غیرواقعی و حباب گونه فضای سفته بازی و افزایش قیمت را ایجاد کرده و ممکن است از یک سو موجب افزایش اختلاف نرخ ارز با ارزش ذاتی شمش طلا و سکه طلا شود. ممکن است وسیله ای برای نقض حقوق و منافع عمومی باشد. .

بر این اساس، از تاریخ انتشار این بخشنامه، پذیرش شمش و شمش طلا از اشخاص خصوصی حتی به صورت امانی که مستلزم صدور گواهی از طریق سازوکار کالا باشد، امکان پذیر است. مبادله یا در غیر این صورت تنها پس از اخذ تاییدیه بانک مرکزی. لذا ضروری است هرگونه پروژه ای که دارای مشخصات و مختصات فوق می باشد در این موسسه اعتباری متوقف شود و کلیه سکه ها و شمش های طلای برداشتی در کوتاه ترین زمان ممکن با یک تماس مناسب عودت داده شود.

لازم به ذکر است این بانک با توجه به اختیارات خود در تنظیم و تسهیل مبادلات طلا که در قوانین فوق الذکر بویژه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است، اقدامات ویژه ای را در این خصوص از طریق ساز و کار انجام می دهد. مرکز مبادلات ارز و طلای ایران جزئیات متعاقبا اعلام خواهد شد.

با توجه به وضعیت فوق، تسریع در رسیدگی و رعایت مفاد بخشنامه ۱۶ ضروری است. مرداد سال ۱۳۹۶ به کلیه واحدهای ذیربط این بانک/موسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و حسن اجرای آن به دقت در حال پیگیری است. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا