اخبار اقتصاد ایران

بدنه خودروی ایرانی غیراستاندارد است؟ | ۱۴سؤال چالشی از ۴مرجع اصلی

افق میهن به نقل از تسنیم، تصادفات جاده ای سالانه جان تعداد زیادی از مردم کشورمان را می گیرد و خسارات مالی و جانی زیادی به بار می آورد. بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته بیش از ۱۷ هزار ایرانی در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند.

صرف نظر از اینکه چرا آمار تصادفات در ایران تا این حد زیاد است و خطای انسانی یا جاده های خطرناک که عامل اصلی تصادفات است، اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که چرا میزان مرگ و میر سرنشینان خودرو در این تصادفات بالاست؟

دیدگاه غالبی که در این زمینه وجود دارد و طی سالیان گذشته بارها از سوی مسئولان پلیس کشور بر آن تاکید شده است این است که دلیل مرگ و میر بالای تصادفات در کشورمان خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد با ضعیف است. بدنی که نمی تواند به موقع از جان سرنشینان خودرو محافظت کند. تصادف کنند

خبرگزاری تسنیم برای روشن شدن موضوع و قضاوت دقیق در این زمینه، قرار است با گزارشات و بحث های فنی و کارشناسی به این موضوع بپردازد و در حد امکان دلایل اصلی بالا بودن آمار فوتی ها در تصادفات را بیان کند. و سهم کیفیت خودرو در این زمینه.

در همین راستا، در گزارش اول، بدون قضاوت در مورد سهم کیفیت خودرو در میزان بالای مرگ و میر تصادفات جاده ای، به این موضوع می پردازیم. اصولاً وقتی از ایمنی، کیفیت و استاندارد یک خودرو در حفظ جان سرنشینانش صحبت می کنیم، دقیقاً منظورمان چیست و شامل چه مولفه هایی است؟

۱- اجزای مهم خودرو که در هنگام تصادف جان مسافر را نجات می دهد

برای این منظور ابتدا لازم است با شکل کلی یک خودرو و اجزای آن که ارتباط مستقیمی با نجات جان سرنشینان خودرو در هنگام تصادف دارند آشنا شویم و بدانیم کدام اجزای خودرو نقش مهمی در بروز تصادف دارند. حوادث رانندگی و باید با ایمنی بیشتری انجام شود. .

شاید اولین بخشی از خودرو که ذهن مردم را در مورد ایمنی خودرو در هنگام تصادف درگیر می کند، بدنه خودرو باشد، اما واقعیت این است که شاسی خودرو که در واقع اسکلت خودرو است، نقش ویژه تری در نجات جان سرنشینان خودرو دارد. در طول یک تصادف

شاسی درست مانند اسکلت خودرو است که جزء یکپارچه و منظم است و سیستم تعلیق، فرمان، چرخ ها و اکسل روی آن تعبیه شده است. پس از نصب اجزا و قطعات گفته شده از بدنه خام خودرو، سیستم انتقال قدرت، دیفرانسیل، موتور و سیستم اگزوز بر روی شاسی نصب می شود. پس از نصب قطعات اصلی مانند سیستم تعلیق، بدنه، موتور و …، قطعات مختلف برقی، مکانیکی و تزئینی مانند چراغ، آینه، شیشه، صندلی و … در جای خود نصب شده و یک خودروی کامل را تشکیل می دهند.

در واقع یکی از مهمترین قطعات خودرو که ایمنی و استحکام آن در هنگام تصادفات تاثیر مستقیمی در حفظ جان سرنشینان دارد، شاسی خودرو است. شاسی به عنوان ساختار اصلی بدنه خودرو عمل می کند و در واقع اسکلت خودرو است که نقش زیادی در نجات جان افراد در هنگام تصادفات رانندگی دارد.

شاسی کنار بدنه و سیستم محرک خودرو از اجزای اصلی یک وسیله نقلیه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. شاسی که به آن قاب خودرو نیز می گویند از نوعی فولاد سفت و سخت و بسیار محکم ساخته شده است. زیرا برای تحمل وزن سایر اجزای خودرو و هنگام برخورد باید قدرت زیادی داشته باشد.

بسیاری از سیستم های اصلی خودرو از جمله سیستم تعلیق، سیستم انتقال نیرو، سیستم ترمز و فرمان و پیشرانه خودرو بر روی فولاد شاسی قرار گرفته و بر روی آن نصب می شود، به همین دلیل شاسی خودرو باید بسیار محکم باشد. توانایی تحمل وزن زیاد و فشارهای زیاد خودرو را دارد. دارای قابلیت تغییر فرم برای جذب ضربات وارده به خودرو و همچنین جلوگیری از تغییر فرم اصلی در قسمت های حیاتی آن می باشد. همه اینها از ویژگی های یک شاسی بلند درجه یک است و نبود آنها قطعا شاسی و خودرو را با مشکل مواجه می کند.

خودروسازان معتقدند که در اسکلت خودرو، ایمنی راننده و سرنشینان مهم است نه ایمنی اجزای خودرو. بر این اساس، ممکن است نوع طراحی خودرو به خصوص در قسمت بدنه ضعیف به نظر برسد، اما در اسکلت خودرو که یک کلاف درهم (و به اصطلاح قفس) است) باید از فولادهای با استحکام بالا استفاده کرد تا آسیب به حداقل برسد. راننده و سرنشینان در تصادفات البته در برخی از قسمت ها استحکام بالایی و در برخی دیگر از شکل پذیری بالایی انتظار می رود، بنابراین هر قطعه با توجه به موقعیتی که در خودرو دارد عملکردی دارد. و ویژگی های خاص خود را دارد.

علاوه بر این در قسمت بدنه خودرو، فرآیند تولید علاوه بر استحکام قطعات نصب شده با عوارض فنی انجام می شود. خودرو باید وزن مناسبی داشته باشد.

اکنون شرکت های خودروسازی باید به این سوال مهم پاسخ دهند. آیا این اسکلت فلزی – و به اصطلاح قفس فولادی – که مهمترین نقش را در حفظ جان سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات دارد، از ایمنی و استحکام لازم برخوردار است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا اینکه آیا مواد اولیه مورد استفاده خودروسازان در تولید اسکلت فلزی بدنه خودرو از استاندارد لازم برخوردار است یا خیر؟ و دوم اینکه آیا شرکت های خودروسازی فناوری و توانایی استفاده از این مواد اولیه را در فرآیند تولید خودرو از طراحی تا ساخت دارند یا خیر؟

۲- آیا مواد اولیه برای ساخت بدنه خودرو استاندارد است؟

در کارخانجات خودروسازی تنها از یک نوع فلز برای ساخت خودرو استفاده نمی کنند، سازندگان از فلزات مختلفی مانند فولاد و آلومینیوم، آهن و تیتانیوم برای قسمت های مختلف خودرو استفاده می کنند. معمولاً از فولاد در ساخت شاسی و پانل بدنه خودروها استفاده می شود، دلیل استفاده از فولاد در صنعت خودرو، مجموعه خواص منحصر به فرد فولاد است، اما باید توجه داشت که فولاد تنها فلز مورد استفاده در خودرو نیست. بدنه، فلزات دیگر استفاده می شود. برای این، آلومینیوم، آهن و تیتانیوم است.

ورق گالوانیزه نیز به عنوان یک محصول کلیدی در صنعت خودرو به شمار می رود به طوری که قیمت ورق گالوانیزه می تواند بر قیمت نهایی خودرو تاثیرگذار باشد. همچنین صاف و یکدست بودن در ظاهر در ساخت بدنه خودرو به کار رفته است. ضخامت ورق بدنه خودرو ۰.۴ تا ۲ میلی متر و عرض ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ و ۸۸۰ میلی متر می باشد.

خودروسازان کشورمان در ساخت شاسی و بدنه فلزی خودرو از مواد اولیه داخلی و وارداتی استفاده می کنند. قطعات مورد استفاده در ستون های خودرو را ورق های با استحکام بالا یا فوق العاده بالا می نامند.

در حال حاضر بیشتر فولادی که به عنوان ماده اولیه شاسی و بدنه خودرو در شرکت های خودروسازی داخلی استفاده می شود، توسط شرکت فولاد مبارکه تولید و تامین می شود و مابقی مواد اولیه مورد نیاز که در داخل تولید نمی شود، وارداتی است.

بر اساس درخواست خودروسازان کشور، اکثر ورق های فولادی بدون روکش مورد استفاده در بدنه خودروهای داخلی بر اساس الزامات استاندارد (EN10130) به خودروسازان تحویل داده می شود.

حال این سؤالات مهم مطرح می شود که اولاً آیا خودروسازان به درستی مواد اولیه استاندارد و با کیفیت را از شرکت فولاد مبارکه مطالبه می کنند؟ و دوم اینکه آیا شرکت فولاد مبارکه مواد اولیه درخواستی خودروسازان را با همان استاندارد و کیفیت درخواستی تحویل می دهد یا خیر؟ و سوم اینکه آیا امکان درخواست و تحویل مواد اولیه با استاندارد و کیفیت بهتر و بالاتر در حد استانداردهای درجه یک دنیا وجود دارد یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است علت چیست و چرا از محل واردات تامین نمی شود؟ چهارم اینکه آیا خودروسازان مواد اولیه وارداتی را طبق استانداردهای جهانی و با کیفیت عالی خریداری می کنند یا خیر؟

۳- آیا خودروسازان در فرآیند طراحی و ساخت خودرو تمامی استانداردها را رعایت می کنند؟

اگر فرض کنیم تمام مواد اولیه داخلی و وارداتی مورد استفاده در خودروهای ایرانی دارای استانداردهای لازم در سطح جهانی باشد و در عین حال بپذیریم که کیفیت بدنه نیز مشکل دارد، مشکل را باید در فرآیند طراحی ماشین .

سه عامل مهمی که در طراحی و ساخت بدنه خودرو مورد توجه خودروسازان قرار می گیرد، کاهش قیمت، کاهش وزن و افزایش استحکام ورق مورد استفاده می باشد. خودروسازان بر این باورند که یافتن ماده ای که هر سه ویژگی را با هم داشته باشد دشوار است. فولادهای با مقاومت بالا را می توان در ضخامت نازک تری تولید کرد که باعث کاهش وزن خودرو می شود، اما قیمت آنها در مقایسه با فولاد کششی بالاتر است.

علاوه بر این طراحی خودرو، جایگذاری قطعات باید با دقت بالایی انجام شود، زیرا باعث کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت می شود.

در این بخش مهمترین موضوعی که باید مورد توجه خودروسازان قرار گیرد رعایت استانداردهای ۸۵ گانه است.

حال سوال مهمی که خودروسازان در این قسمت باید به آن پاسخ دهند این است که اولا آیا تمامی استانداردهای ۸۵ گانه در فرآیند طراحی و ساخت خودرو رعایت می شود؟ و دوم اینکه فاصله استانداردهای ۸۵ گانه ایران با استانداردهای بین المللی چقدر است؟

۴- آیا مراحل تست خودروی ایرانی به درستی انجام شده است؟

پس از مراحل طراحی و تولید یک خودرو، قبل از اجازه تولید انبوه، باید تست تصادف انجام شود.

در تست های تصادف مشخص می شود که خودرو در هنگام تصادف چه آسیب هایی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال سقف و ستون های در خودرویی که تصادف می کند چه اتفاقی می افتد و چه آسیبی ممکن است برای سرنشینان آن داشته باشد؟

چقدر احتمال دارد که میله فرمان، موتور و تجهیزات داخل کاپوت در هنگام تصادف وارد خودرو شده و به سرنشینان آن آسیب برساند؟ طبیعتا خودرویی که کمترین آسیب را وارد کند، بالاترین امتیاز را خواهد گرفت.

برای درک بهتر معیارهای تصادف در هنگام تست خودرو از نمادهایی به نام ستاره ایمنی خودرو استفاده می شود که بر اساس آن هر چه خودرو ایمن تر باشد ستاره ایمنی آن در زمان تصادف بالاتر خواهد بود.

این ستاره ها برای ارزیابی و تست خودروها در نهادهای نظارتی گردآوری شده اند. در بین مؤسسه های ایمنی، دو مؤسسه بسیار معروف وجود دارد، «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها» (NHTSA) در ایالات متحده که از سیستم رتبه بندی پنج ستاره استفاده می کند و مؤسسه ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) در اروپا که از آن نیز استفاده می کند. سیستم رتبه بندی پنج ستاره از سیستم رتبه بندی پنج ستاره استفاده می کند.

این موسسات خودرو را با توجه به میزان آسیب دیدگی در خودرو درجه بندی می کنند. تست تصادف کیفیت خودرو و رعایت عوامل جذب ضربه ساختار خودرو، کیسه های هوا، کمربندها، عدم وجود مناطق خطرناک برای مسافران در داخل اتاق را تعیین می کند.

پنج ستاره ایمنی: در تست تصادف خسارت وارده به خودرو کمتر از ۱۰ درصد بوده و سرنشینان نسبتا سالم هستند.

چهار ستاره ایمنی: خسارت وارد شده به خودرو از ۱۱ تا ۲۰ درصد است.

۳ ستاره ایمنی: خسارت وارده به خودرو از ۲۱ تا ۳۵ درصد بوده و سرنشینان در حالت شوک هستند.

۲ ستاره ایمنی: خسارت وارده به خودرو از ۳۶ تا ۴۵ درصد است.

۱ ستاره ایمنی: خسارت وارده به خودرو بیش از ۴۶ درصد بوده و سلامت سرنشینان مساعد نخواهد بود.

حال سوالی که خودروسازان باید به آن پاسخ دهند این است که اولا تست تصادف خودروهای تولید داخل در داخل کشور انجام می شود یا خارج از کشور؟ دوم اینکه ستاره ایمنی خودروهای داخلی کدام رتبه است؟ و سوم اینکه چرا نتایج تست خودروهای داخلی به صورت عمومی اعلام نمی شود؟

۵- آیا ناظران استاندارد به درستی نظارت می کنند؟

سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت ایمنی دو نهاد مهم دولتی هستند که باید بر کلیه فرآیندهای تولید خودرو از نقطه شروع طراحی و تولید خودرو تا ساخت و آزمایش نهایی محصول نظارت داشته باشند تا استانداردهای ۸۵ گانه و سایر موارد مربوط به آن رعایت شود. به ایمنی خودرو به درستی رعایت شود.

اکنون سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت ایمنی باید به این سوالات پاسخ دهند. اولاً آیا بر رعایت تمامی استانداردهای اجباری در تولید خودرو نظارت دقیق دارند یا خیر؟ دوم اینکه آیا استانداردهای ایمنی تولید خودرو در ایران به استانداردهای جهانی نزدیک است یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است چرا؟

تسنیم در سلسله گزارش ها و گفت وگوهایی قرار است پاسخ تمامی سوالات مطرح شده در این گزارش را از نهادهای مربوطه مطالبه کند تا زوایای پنهان این ماجرا برای مردم روشن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا