اقتصاد جهان

بدهی دولت انگلیس به بالاترین رقم در 60 سال اخیر رسید

دفتر آمار ملی بریتانیا (ONS) روز جمعه اعلام کرد که بدهی عمومی این کشور به ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و در بالاترین سطح خود از دهه ۱۹۶۰ قرار دارد.

بر اساس گزارش این دفتر، بدهی دولت بریتانیا در ماه اوت به ۱۳.۷ میلیارد پوند (۱۸.۲ میلیارد دلار) افزایش یافت که برابر با ارزش سالانه کل اقتصاد این کشور است.

گرانت فیتزنر، اقتصاددان ارشد دفتر آمار ملی، گفت: استقراض ماه گذشته (دولت) در مقایسه با سطوح سال ۲۰۲۳ نشان دهنده افزایش بیش از ۳ میلیارد پوندی است که سومین استقراض بزرگ ماه اوت در تاریخ (این کشور) است.

دارن جونز، معاون اول وزیر دارایی، گفت که این داده ها وضعیت نگران کننده مالیه عمومی را که از محافظه کاران به ارث رسیده است، منعکس می کند. او هشدار داد که حزب کارگر باید «تصمیمات سختی» برای بازسازی اقتصاد بگیرد.

وی گفت: وقتی به قدرت رسیدیم وارث اقتصادی شدیم که به درد طبقه کارگر نمی خورد. داده‌های امروز نشان می‌دهد که وام‌گیری در ماه آگوست، بدون احتساب دوره پاندمی کرونا، بالاترین میزان در تاریخ بوده است.

این مقام انگلیسی در ادامه افزود: بدهی ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی است که بالاترین میزان از دهه ۱۹۶۰ است.

بر اساس این گزارش، بدهی عمومی این کشور در طول بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ و سپس در طول همه گیری کووید-۱۹ افزایش یافت. رشد ضعیف اقتصادی از آن زمان به بعد نیز به افزایش کسری بودجه کمک کرده است.

مت سوانل، مشاور ارشد اقتصادی در EY Item Club، همچنین هشدار داد که وضعیت مالی بریتانیا “چالش‌برانگیز” است و احتمالا “برای بقیه سال بدتر خواهد شد”.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا