ترندهای روز

بدون حل مشکل تحریم و اف‌ای‌تی‌اف امکانی برای پیشرفت نیست/ میراث دولت سیزدهم چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرآنلاین با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی تاکید کرد: مهم ترین نکته ای که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد این است که دولت بر کاهش شکاف اجتماعی تمرکز کند. و افزایش انسجام و این مهم بر اساس خواست مردم امکان پذیر نیست.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مطالبات دولت و ملت به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی برمی گردد، گفت: دولت باید رویکرد خود را در حوزه سیاست خارجی اصلاح کند، در حال حاضر کارنامه قابل بحثی داریم. در اين زمينه. تجربه این سال ها نشان داد که بدون تعامل با دنیا و تداوم معضل تحریم ها و FATF تنها می توان برای بقا تلاش کرد و نمی توان به رشد و توسعه اقتصادی دست یافت.

به ابربحران ها فکر کنید

حسینی با اشاره به اینکه تداوم بحران باعث شده بسیاری از مشکلات و بحران های ایران به ابربحران تبدیل شود، گفت: متاسفانه کشور در زمینه فرونشست زمین، آب، محیط زیست، عدم تعادل انرژی با ابربحران هایی مواجه است. و عدم تعادل صندوق بازنشستگی و دولت نه تنها قدمی برای حل این مشکلات برنداشته است، بلکه با اتخاذ سیاست هایی به اعتماد ملی لطمه زده است، بنابراین در کنار بازگرداندن اعتماد عمومی، برنامه ریزی دقیقی برای حل ابربحران دارد. باید در دستور کار قرار گیرد.

بدون حل مشکل تحریم و FATF امکان پیشرفت وجود ندارد/ میراث دولت سیزدهم چیست؟

میراث دولت سیزدهم چه بود؟

با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در کنار مشکلات فراوانی که وجود دارد، دستاورد قابل توجهی نیز برای دولت بعدی بر جای گذاشت، گفت: مهمترین دستاورد این دولت این بود که پس از چند سال توانستیم تولید نفت را از دو میلیون و هشتصد افزایش دهیم. ۱۰۰۰ بشکه به ۳۴۰۰۰۰۰ بشکه افزایش درآمد و افزایش تولید نفت و از طرفی افزایش صادرات نفت به اقتصاد کشور کمک کرد و در حوزه نفت ۱۷.۵ درصد رشد داشتیم و ۳.۵ هم داشتیم. درصد رشد در بخش صنعت همه اینها در کنار هم باعث شد امسال سال نسبتاً بهتری نسبت به سال های قبل و سال گذشته باشد. در کنار تلاش دولت برای گسترش روابط با کشورهای منطقه باید به تورم بالا نیز اشاره کرد. متأسفانه تورم بسیار بالایی را نیز در محدوده ۶۰ درصد شاهد بودیم که نتیجه حذف ارز ترجیحی بدون مطالعه کافی بود.

وی گفت: وزرای دولت سیزدهم اکثرا وزرای کم تجربه بودند، ریشه اصلی مشکلات کشور را کم کاری و بی انگیزگی می دانستند اما در عمل دیدند که کار مهم نیست چرا که دولت سیزدهم در کوتاه مدت بازه زمانی دلار را که ۲۵ هزار تومان بود به محدوده قیمتی کاهش داد. به ۵۷ هزار تومان رسید و عدم کنترل تورم باعث شد بخش مهمی از اقشار متوسط ​​به جمعیت فقیر و محروم اضافه شود.

وی با ابراز امیدواری از داشتن کابینه واقعی در دولت آینده تاکید کرد: عده ای فکر می کردند که تنها با جوانی و انگیزه می توانند موفق شوند اما فرصت های بزرگی در تیم ناهماهنگ اقتصادی کابینه از دست رفت و اکنون باید این درس های بزرگ باشد. دلیل افق میهن کابینه دولت چهاردهم ، تخصص، تجربه و البته توان مدیریتی را در نظر بگیریم و امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا