اخبار اقتصاد ایران

برآورد قیمت خودرو کارکرده وارداتی در ایران؛ از تویوتا ۲۰۲۱ تا بنز ۲۰۱۹

خودروی کارکرده در دبی با مشخصات مندرج در آیین نامه واردات ۷۵ هزار درهم می باشد. با این پول می توانید مالک لکسوس NX300 مدل ۲۰۲۱ شوید، اینفینیتی Q30، لندروور ایووک و مرسدس بنز کلاس A از جمله گزینه ها هستند.

افق میهن به نقل از فرارو، آیین نامه واردات خودروهای فرسوده در روزهای پایانی دولت سیزدهم توسط سخنران حیاط پاستور به طرز عجیبی حذف شد.

آیین نامه واردات خودرو پر از ابهام و رمز و راز است. او سعی کرده برخی از مسائل مانند قدمت خودرو و موقعیت فرمان را روشن کند، اما از پاسخگویی به مسائل دیگر که عموما مهم و تاثیرگذار هستند، عاجز است. واژه «برای همه ایرانیان» به تنهایی نقش پررنگی در شکل گیری ابهامات دارد. گویی تصمیم گرفته اند پس از تلاش های طولانی مدت و بی ثمر، آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را به سرعت صادر کنند تا به نام دولت جدید تصویب نشود. کل این آیین نامه دارای ۱۰ ماده است و تبصره هایی نیز به آن اضافه شده است. اما در اولین برخورد سوالات و ابهامات زیادی برای مردم ایجاد شده است و متخصصان حوزه خودرو مجبور به استفاده از کلماتی مانند شاید، اما، اگر و احتمالا برای حل آنها هستند. بیایید آنچه را که تاکنون در مورد مقررات و قوانین واردات خودروهای فرسوده می دانیم مرور کنیم.

قوانین واردات خودروهای دست دوم در یک نگاه

آیین نامه واردات خودروهای فرسوده دارای ۱۰ ماده و چند تبصره است. قانون شماره یک به سن مجاز واردات خودروهای دست دوم اشاره می کند و می گوید گمرک در سال ۱۴۰۳ آغوش خود را به روی خودروهای بیش از سه سال و کمتر از پنج سال می گشاید.

واردات خودروهای فرسوده طبق قانون در سال جاری برای مدل های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ مجاز است، همچنین فقط می توانید خودروهای دست دوم ساخت ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی را وارد کنید.

خودروی کارکرده با پنج شرط مجاز به حضور در ایران است که سه شرط آن استاندارد بین المللی کشور مبدا است. اولین مقررات واردات خودرو به تایید WWTA اشاره دارد. سپس به گواهی انطباق خودرو با ایمارک شرکت سازنده اشاره می کند و سپس گواهی انطباق عمومی GCC را که در کشورهای حاشیه خلیج فارس رایج است درخواست می کند و در نهایت با تاکید می گوید که نظر سازمان استاندارد کشور مهم است. .

خودروی سواری چه بنزینی باشد یا دوگانه سوز یا هیبریدی، باید استاندارد آلایندگی یورو ۵ و بالاتر را داشته باشد. ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان پابرجاست و باید خط قرمزی برای خودروی فرمان راست کشیده شود. در خصوص ممنوعیت واردات خودروهای مسروقه نیز اقدامی به ظاهر تشریفاتی اضافه کرده اند.

چه کسانی واجد شرایط واردات خودروی دست دوم هستند؟

مقررات واردات خودروهای کارکرده امکان ثبت سفارش را برای سه گروه فراهم کرده است. دسته اول و دوم قانونی هستند و شامل شرکت های واردکننده و شرکت های حمل و نقل عمومی می شوند.

امکان واردات وانت، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیون و تریلر کارکرده علاوه بر خودروهای سواری وجود دارد. حامل ها با استفاده از این نکته فهرست می شوند. در ماده ۵ آیین نامه واردات خودرو شرکت های مورد تایید وزارت متعهد به ارائه خدمات پس از فروش برای ثبت سفارش توصیه شده است.

واردات خودروهای فرسوده توسط افراد عادی نیز مجاز است. آنها همچنین تاکید کردند که اشخاص حقیقی فقط برای استفاده شخصی می توانند خودرو وارد کنند. اما در این روش تا پنج سال نمی توان خودروی وارداتی را تحویل داد.

واردات خودروهای فرسوده برای همه ایرانیان آزاد شد، این آخرین نکته اشاره دارد؛ اگرچه ناگفته نماند، به دلیل بوروکراسی حاکم بر مراحل ثبت سفارش و واردات، حداقل مردم عادی تمایل چندانی برای حضور در این بخش نخواهند داشت و بیشترین تلاش بر دوش شرکت های واردکننده خواهد بود. بالاخره آنها گرگ دیده شده ای هستند، طعم گرما و سرمای روزگار را چشیده اند و می دانند ماشین دست دوم را از کجا پیدا کنند، چگونه به ایران حمل کنند و به چه مشتریانی برسد. مراحل ثبت سفارش، تامین ارز و گارانتی نیز به طور قطع مشمول می باشد.

مراحل ثبت سفارش واردات خودرو

واردات خودروهای فرسوده با ارز شخصی امکان پذیر است. این گزاره صحیح، اما ناقص به نظر می رسد. مقررات واردات در مرحله اول وزارت [احتمالا وزارت صمت]موظف به معرفی برندهایی است که ثبت سفارش خودرو از آنها مجاز است.

واردات خودرو در مرحله بعد نیاز به ارز دارد و مانند گذشته منوط به ارائه گواهی اسقاط است. هر دو مورد به نقش پررنگ شرکت های واردکننده اشاره دارد، البته مطمئن باشید که جمله «واردات خودرو برای همه ایرانیان آزاد شد» به تعابیر و باورهای نادرستی ختم می شود.

وزارت صنعت و احمد آقایی به عنوان معاون حمل و نقل در یک برنامه تلویزیونی گفتند هر فردی که کد ملی داشته باشد می تواند خودرو سواری کند. [کارکرده] شی را وارد محدوده گمرکی کرده و پس از پرداخت هزینه گمرکی آن را ترخیص کنید. در عین حال واردات خودرو اعم از نو و کارکرده و شخصی و شرکتی پیش از هر چیز با چالش تامین منابع ارزی مواجه است.

ماده ۳ آیین نامه واردات خودروهای فرسوده به موضوع منابع ارزی و واردات به کمک ارز حاصل از صادرات، سرمایه گذاری خارجی می پردازد. [برای حمل‌ونقل عمومی]و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی از جمله ارز با مبدا خارجی مجاز بوده است. مورد آخر هم اکنون مشکل ساز شده است و حداقل تا زمانی که اطلاعات بیشتری ارائه نشود، گروهی را به این فکر می اندازد که می توان مقداری دلار از بالش و تشک بیرون آورد و از آن برای واردات خودروهای دست دوم استفاده کرد.

تعرفه گمرکی واردات خودروهای فرسوده چقدر است؟

مقررات واردات خودروهای فرسوده تا حدودی تعهد به پرداخت حقوق گمرکی، مالیات و سود بازرگانی را مشخص کرده است. اما می توان در همان ابتدا یک سری ابهامات را دید.

تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی به همراه سود بازرگانی و مالیات توسط شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت می شود. مبنای تعیین ارزش خودرو و عوارض واردات در قوانین قبلی اعلام شده است، اما تعیین نرخ سود بازرگانی به کمیته ای واگذار شده و تنها پیشنهاد داده اند که سود بازرگانی به گونه ای تعیین شود که کاهش یابد. قیمت خودروهای فرسوده و جلوگیری از ایجاد هرگونه امتیاز اقتصادی ویژه برای واردکنندگان. گرفتن

تعرفه گمرکی واردات خودروهای فرسوده با کمک بخشنامه های قبلی قابل برآورد است. به عنوان مثال حقوق ورودی محصولات با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد در نظر گرفته می شود. تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی برای موتور ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۷۰ درصد، موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۵ درصد و برای موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد است.

تعرفه گمرکی واردات خودروهای هیبریدی متفاوت است و برای موتورهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۱۱ درصد، برای موتورهای ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۱۶ درصد و برای موتورهای ۱۳۸۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ۴۶ درصد محاسبه می شود. ممکن است گمرک در بحث واردات خودروهای دست دوم نیز همین رویه را در پیش بگیرد و در نهایت سود بازرگانی را تا حدودی کاهش دهد. سود بازرگانی خودروهای برقی و خودروهای با موتورهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی به ترتیب ۲۰ و ۵۱ درصد بوده است، اما هیئت دولت گاهی اوقات در مواقع لزوم و بیشتر به منظور ایجاد انگیزه و تنظیم بازار، فتیله را پایین می آورد.

برآورد قیمت خودروهای دست دوم وارداتی در ایرانیان

مقررات واردات خودروهای فرسوده حداقل در ظاهر محدودیت قیمتی اجباری تعیین نکرده است. اما در عمل به بخشنامه های قبلی اشاره دارد. ممکن است در نهایت به همین دلیل علاوه بر تعیین محدودیت قدرت موتور، شاهد محدودیت قیمتی ۲۰۰۰۰ دلاری نیز باشیم.

همچنین امکان واردات خودروهای دست دوم از برندهای اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی وجود دارد. کیا، هیوندای، سانگ یانگ مهمترین خودروسازان کره جنوبی هستند. واردات خودروهای کارکرده از برندهای ژاپنی تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا خوب خواهد بود.

مقررات واردات خودروهای کارکرده برای حضور برندهای مطرح اروپایی مانند بنز، بی ام و، آئودی، فولکس واگن، مینی، اوپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، اسکانیا، مان، IVECO و یا برندهای کمتر شناخته شده مانند Seat ، اشکودا در ایران اجازه داده است

قیمت درهم امارات در بازار آزاد ارز ایران همگام با قیمت دلار کاهش یافته و در حال حاضر به محدوده ۱۵۷۵۰ تومان رسیده است. فرض ما بر این است که واردات خودروهای فرسوده نیز شامل محدودیت ۲۰ هزار دلاری باشد.

یک خودروی کارکرده در دبی با مشخصات ذکر شده در آیین نامه واردات حدود ۷۵ هزار درهم امارات است. با این پول می توانید صاحب یک لکسوس مدل ۲۰۲۱ NX300 با ۶۷ هزار کیلومتر مسافت شوید. اینفینیتی Q30 مدل ۲۰۱۹، لندروور دیسکاوری و لندروور ایووک مدل ۲۰۱۹ با مسافت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر از جمله گزینه های موجود هستند.

قیمت ولوو XC60 کارکرده مدل ۲۰۱۹ در دبی با ۴۷ هزار کیلومتر کارکرد و مرسدس بنز کلاس A مدل ۲۰۱۹ با ۵۲ هزار کیلومتر کارکرد در همین محدوده است و اگر شخصی خودروی مدل بالا بخواهد می تواند دنبال کارکرده باشد. هیوندای سوناتا ۲۰۲۱.

قیمت خودروی کارکرده در دبی با مشخصات مشابه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به پول ما می شود; تقریبا ۲۰۰ میلیون گرانتر از نمونه خشک دنا پلاس آپشنال ایران خودرو.

قیمت مزدا ۶ کارکرده، تویوتا کمری، نیسان آلتیما، هیوندای النترا و مینی کوپر مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در امارات با کارکرد بین ۵۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ کیلومتر از ۵۰۰۰۰ درهم شروع شده و تا ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ درهم به بالا می رسد. علاوه بر این، خودروهای دست دوم ارزان‌تر زیادی در بازار امارات وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا