ترندهای روز

برای اولین‌بار در جهان؛ تومور مغزی بیمار ۱۳ ساله به‌طور کامل درمان شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هنگامی که لوکاس در سن شش سالگی به نوع نادری از تومور مغزی مبتلا شد، شکی وجود نداشت که سرطان او را بکشد. اما اکنون ۱۳ سال دارد و توانسته است اولین فردی باشد که این بیماری را شکست داده است. پزشکان هنوز دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث ناپدید شدن کامل تومور از مغز لوکاس شده است، اما ژنتیک ممکن است در این مورد نقش داشته باشد.

علیرغم پیشرفت هایی که در مدیریت سرطان دوران کودکی صورت گرفته است، سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کودک و نوجوان در فرانسه به تومورهای سرطانی مبتلا می شوند. اگرچه نرخ بقای پنج ساله کودکان مبتلا به سرطان اکنون به ۸۵% رسیده است، برخی از انواع تومورها مانند گلیوم ساقه مغز (DIPG) هنوز درمان آنها دشوار است. لوکاس نیز از این تومور رنج می برد و به گزارش فرانس ۲۴ توانست بر این سرطان غلبه کند.

درمان تومور کشنده DIPG در یک نوجوان ۱۳ ساله

DIPG یک تومور تهاجمی و بدخیم مغزی است که در بخشی از ساقه مغز به نام پونز ایجاد می شود. تومور DIPG را نمی توان با جراحی برداشت و معمولاً با رادیوتراپی درمان می شود – که گاهی اوقات فقط پیشرفت بیماری را کند می کند.

پیشرفت این سرطان بسیار سریع است و معمولاً طی ۹ تا ۱۲ ماه پس از تشخیص بیمار را می کشد. با این حال، موارد نادری مانند لوکاس نیز یافت می شود. ژاک گریل، پزشک لوکاس، گفت که لوکاس در زمان تشخیص هیچ نشانه ای از بهبودی نشان نداد.

در آن زمان خانواده لوکاس برای معالجه به فرانسه آمدند تا پسر نوجوان را در برنامه درمانی آزمایشی BIOMEDE ثبت نام کنند. در این برنامه از داروهای آزمایشی مختلفی برای DIPG استفاده می شود و لوکاس از همان ابتدا به خوبی به داروی Everolimus پاسخ داد و مدتی بعد اثری از تومور در اسکن مغز مشاهده نشد. دکتر گریل می گوید که با کمک این دارو بین ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد تا این تومور از بین برود و لوکاس زودتر از این زمان تحت درمان قرار گرفت. از سوی دیگر، سایر کودکانی که این دارو را مصرف می کردند، نتایج امیدوارکننده ای نشان دادند، اما مانند لوکاس، تومورهای آنها به طور کامل ناپدید نشد.

دکتر گریل حدس می‌زند که ویژگی‌های ژنتیکی تومور لوکاس با سایر کودکان متفاوت است. اکنون محققان می‌خواهند این ویژگی‌های ژنتیکی را بررسی کنند تا دریابند دقیقا چه چیزی باعث درمان لوکاس شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا