ترندهای روز

برای اولین‌ بار در تاریخ بشر، چرخه آب کره زمین از تعادل خارج شده است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک گزارش جدید نشان می دهد که چرخه آب جهان “برای اولین بار در تاریخ بشریت” از تعادل خارج شده است و به بحران فزاینده آب دامن می زند. این رویداد می تواند اقتصاد، تولید غذا و زندگی را مختل کند.

بر اساس گزارشی که روز چهارشنبه توسط کمیسیون جهانی اقتصاد آب منتشر شد، کارشناسان هشدار داده اند که چندین دهه استفاده مخرب زمین و سوء مدیریت آب با بحران آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی ترکیب شده و “فشار بی سابقه” را بر چرخه آب جهانی وارد کرده است. این گزارش همچنین نشان می دهد که اختلالات چرخه آب عمیقاً با تغییرات آب و هوایی مرتبط است.

فعالیت های انسانی چرخه آب را در این سیاره از تعادل خارج کرده است

چرخه آب یک سیستم پیچیده است که آب را در اطراف زمین حرکت می دهد. آب از سطح زمین شامل دریاچه ها، رودخانه ها و گیاهان تبخیر می شود و به اتمسفر بالا می رود و رودخانه های بزرگی از بخار آب را تشکیل می دهد که می توانند مسافت های طولانی را قبل از سرد شدن و متراکم شدن طی کنند و به صورت باران یا برف بیفتند.

اختلال در این چرخه زندگی میلیاردها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. حدود ۳ میلیارد نفر با کمبود آب مواجه هستند و محصولات کشاورزی در حال خشک شدن هستند. همچنین شهرها به دلیل خشک شدن آب های زیرزمینی در حال غرق شدن هستند. بدون اقدام فوری، عواقب این حادثه می تواند بدتر شود. این گزارش نشان می دهد که بحران آب بیش از ۵۰ درصد از تولید جهانی غذا را تهدید می کند و تا سال ۲۰۵۰ به طور متوسط ​​۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را کاهش می دهد.

یوهان راکستروم، رئیس مشترک کمیسیون جهانی اقتصاد آب و نویسنده این گزارش می‌گوید: “برای اولین بار در تاریخ بشر، چرخه آب جهانی را از تعادل خارج می‌کنیم.” دیگر نمی‌توانیم به بارندگی تکیه کنیم. به عنوان منبع تمام آب شیرین».

همچنین به گفته ریچارد آلن، استاد علوم آب و هوا در دانشگاه ریدینگ انگلستان، این بحران تنها از طریق مدیریت بهتر منابع طبیعی و کاهش گسترده آلودگی ناشی از گرم شدن زمین قابل حل است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا