ترندهای روز

برای اولین بار یک زن همزمان پمپ قلب و پیوند کلیه خوک دریافت کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

جراحان آمریکایی برای دومین بار یک کلیه خوک اصلاح شده را به بدن انسان زنده پیوند زدند. همچنین چند روز قبل از عمل، پمپ مکانیکی قلب را در بدن این بیمار کاشته اند. این اولین بار است که یک عمل جراحی با ترکیب پیوند کلیه خوک و پمپ قلب انجام می شود.

این جراحی بر روی خانمی ۵۴ ساله به نام لیزا پیسانو انجام شد. او همزمان از نارسایی قلبی و مرحله نهایی بیماری کلیه رنج می برد و پزشکان تنها چند هفته به او فرصت زنده ماندن داده بودند.

پزشکان علاوه بر کلیه اصلاح شده ژنتیکی، غده تیموس خوک را نیز برای اولین بار به یک بیمار زنده پیوند زدند. هدف از پیوند، که قبلاً روی یک بیمار مرگ مغزی انجام شده بود، کمک به “آموزش” سیستم ایمنی بدن و کاهش احتمال رد عضو پس از عمل است.

برای اولین بار یک زن پمپ قلب و پیوند کلیه خوک را همزمان دریافت کردلیزا پیزانو پس از جراحی؛ پزشکان می گویند که عملکرد کلیه جدید او کامل است.

نتایج جراحی پمپ قلب همزمان و پیوند کلیه خوک

پزشکان این جراحی را پیشرفتی در پیوند عضو از حیوان به انسان می دانند. دکتر رابرت مونتگومری، جراح اصلی این عمل، می گوید که این یک نقطه عطف در استفاده از اندام های نجات دهنده برای همه انسان ها است. هدف نهایی آنها این است که هیچ کس در انتظار مرگ یک اهداکننده عضو نمی میرد.

پیوند اعضای حیوانات به انسان یکی از راه هایی است که برای رفع نیازهای فوری بیماران و رفع مشکل کمبود اعضا پیشنهاد می شود. اما بدن انسان می تواند اعضای حیوان را پس بزند. در نتیجه پزشکان این اندام ها را اصلاح ژنتیکی می کنند تا با بدن بیمار سازگار شوند و خطر عمل برای بیمار کاهش یابد.

برای اولین بار در سال ۲۰۲۳، پزشکان دانشگاه مریلند پیوند قلب خوک را برای دو بیمار انجام دادند، اما هیچ یک از این بیماران بیش از دو ماه زنده نماندند.

پزشکان می گویند احتمالا سال ها طول می کشد تا قلب انسانی مناسب برای خانم پیسانو پیدا شود. بدن او اهداکنندگان موجود را رد می کرد.

پیزانو می‌گوید که با انجام این عمل موافقت کرده است، زیرا حتی اگر بر روی او موفقیت‌آمیز نبود، نتایج می‌تواند باعث شود که پزشکان عمل‌های زیر را با موفقیت انجام دهند و جان انسان دیگری را نجات دهند.

اکنون دو هفته از عمل او می گذرد و هیچ نشانه ای از پس زدن عضوی در بدن این بیمار دیده نمی شود. مونتگومری می‌گوید که عملکرد کلیه‌های او اکنون “عالی” است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا