برای بندر کاسپین ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال پیش بینی شده | بندر آستارا نیاز به لایروبی دارد
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور با بیان اینکه به دنبال فعال سازی کریدور شمال به جنوب هستیم، گفت: خط ریلی از بندرعباس تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد کاسپین است. آماده است، در حالی که پورت ها ظرفیت خوبی دارند.
افق میهن علی عبدالعلیزاده امروز چهارشنبه دوازدهم دی ماه در حاشیه سفر به بندرانزلی و پس از بازدید از زیرساخت های اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و همچنین بندر کاسپین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال فعال سازی کریدور شمال به جنوب هستیم و خوشبختانه ، از بندرعباس به بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد خزر خطی وجود دارد. راه آهن آماده است در حالی که بنادر ظرفیت خوبی دارند.
وی با اشاره به بازدید شب گذشته خود از بندر آستارا و نیاز این بندر به لایروبی، گفت: بندر آستارا به دلیل رسوبات موجود در آن ۹ ماه است که پذیرای کشتی نیست و با توجه به استقرار لایروبی به زودی شاهد پذیرش خواهیم بود. کشتیها در بندر آستارا».
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور با بیان اینکه بندرانزلی هم اکنون آمادگی پذیرش ۱۰ میلیون تن بار در سال را دارد، تصریح کرد: ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال پیش بینی شده است. برای بندر خزر
وی با اشاره به احداث مخزن در بندر کاسپین که اکنون می تواند نزدیک به یک میلیون تن بار را جابه جا کند، افزود: با افزودن بندر امیرآباد به این ظرفیت، شاید بتوانیم در سال ۲۰۲۵ به طرف روسی اعلام کنیم که می توانیم جابه جا شویم. نزدیک به ۲۰ میلیون تن محموله در دریای خزر. آنها را برمی داریم و برای مقصد بعدی در کشتی بندرعباس می گذاریم.
عبدالعلیزاده اظهار داشت: این اتفاق بسیار مبارکی برای کشورمان خواهد بود و برای اولین بار کریدور شمال – جنوب فعال می شود. ما باید ترکیبی از راه آهن، بنادر، در تخلیه، انتقال و… داشته باشیم، باید آن را حل کنیم، ضمن اینکه فرصت جدیدی برای دنیا در جغرافیای ایران ایجاد می شود که بتوانند بارهای خود را از این مسیر منتقل کنند.
وی با اشاره به اینکه بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل می شود، تصریح کرد: در این مدت فرصت داریم ظرفیت بندر کاسپین را به حداقل ۱۰ میلیون تن برسانیم.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریا افزود: این کار بزرگی برای کشورمان است و علاوه بر درآمد خوب ترانزیت، اشتغالزایی خوبی در این راستا خواهد داشت. و آغازی برای بهره برداری از جغرافیا و استراتژی جغرافیایی کشور خواهد بود.»
عبدالعلیزاده با بیان اینکه سیاست توسعه دریامحور گام بزرگی است که در سال اول این سیاست برمی داریم و امیدوارم بتوانیم در این راه موفق باشیم، تصریح کرد: سیاست ما در توسعه دریامحور تکیه بر این است. بخش خصوصی
وی با تاکید بر اینکه سیاست ما کاملا وابسته به بخش خصوصی است و این سیاست در دولت های گذشته نیز دنبال شده است، تاکید کرد: اکنون شاهد سرمایه گذاری قابل توجه بخش خصوصی در بندر انزلی هستیم و ظرفیت تخلیه و نگهداری بندرانزلی است. اکنون بیشتر به لطف بخش خصوصی محقق شده است. و قطعا شاهد خواهیم بود که بخش خصوصی در بندر کاسپین و بندر امیرآباد فعالیت خود را افزایش خواهد داد، ضمن اینکه بندر آستارا نیز کاملا خصوصی است.
لازم به ذکر است در بازدید امروز علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشت.