اخبار اقتصاد ایران

برای کدام بازنشستگان با همسان‌سازی ۳ یا ۴ میلیون اضافه می شود

علیرغم نارضایتی بازنشستگان کشوری و تماس های مکرر آنان در خصوص سرنوشت احکام همسان سازی شده و وعده های رئیس سازمان برنامه و بودجه، برخی منابع آگاه در صندوق بازنشستگی کشوری از پیشرفت روند اجرای همسان سازی و شمولیت خبر می دهند. از مقادیر افزایش یافته در پایان اکتبر.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری یکی از مطالبات دیرینه بازنشستگان این صندوق و کارکنان بازنشسته دولت بوده است. در این زمینه مستمری بگیران وزارت آموزش و پرورش و مستمری بگیران وزارت جهاد کشاورزی که درآمد کمتری نسبت به سایر وزارتخانه ها دارند مطالبات بیشتری دارند. با وجود اینکه شورای اسلامی از ابتدای سال جاری دولت را موظف به یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با در نظر گرفتن منابع لازم کرده بود، اما صندوق ملی و سازمان برنامه و بودجه همچنان خواستار درج مبالغ حاصل از اجرای مصوبات هستند. این طرح در احکام صادره در خصوص حقوق بازنشستگی. این شامل بازنشستگان نمی شود.

البته زمزمه هایی نیز درباره مشکل تامین منابع مالی برای اجرای همسان سازی توسط کارکنان صندوق ملی مطرح شده است و با این استدلال که «صندوق ملی همسو با بازنشستگان است و عملاً از مبالغ تعیین شده توسط صندوق ملی استفاده می کند. سازمان برنامه، مشکل را به تخصیص منابع دولتی نسبت می دهند. معرفی شده اما برخی منابع دیگر; در عین حال مشکل منابع مالی اجرای طرح حل شده ارزیابی و در قسمت اداری کار و تعیین تکلیف محاسبات آن برای بازنشستگان مختلف مطرح شد.

محمد علیخانی (از فعالان کمپین یکسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته آذربایجان غربی) در این خصوص توضیح داد: قرار بود از مهرماه ضوابط یکسان سازی حقوق بازنشستگان اعمال شود اما با وجود این با تاخیر مواجه هستیم. و وعده های ناقص سازمان برنامه و بودجه. . کمیسیون های مجلس در این زمینه سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه را تحت فشار قرار می دهند تا مبالغ همسان سازی مشخص و واریز شود، اما همچنان از آن سوی میز مقاومت وجود دارد.

وی تصریح کرد: بازنشستگان کشوری و به ویژه کارکنان آموزش و پرورش از تاخیری که از ابتدای بهار امسال آغاز شده و پس از گذشت هفت ماه همچنان ادامه دارد، ناراضی هستند. صدایشان به جایی نمی رسد. هر ماه از مسئولان وعده هایی می شنویم اما با این وجود می بینیم که وعده ها عملی نمی شود. در آخرین وعده ای که دادند قرار بود تا پایان مهرماه برای همسان سازی مستمری بگیران همه دستگاه های دولتی صادر شود اما شنیده ها حاکی از آن است که در این ماه نیز چیزی به بازنشستگان ما نمی رسد.

این فعال حقوق بازنشستگان کشوری تاکید کرد: البته ظاهرا سازمان برنامه و بودجه و آقای پورمحمدی رئیس این سازمان با چند تن از نمایندگان بازنشستگان کشوری دیدار و مذاکره کرده اند. اما نکته عجیب اینجاست که هیچ یک از فعالان کانون های بازنشستگان ما و فعالان حقوق بازنشستگان کشوری آنها را نمی شناسند و معلوم نیست با کدام مستمری بگیران مشورت شده است!

علیخانی تاکید کرد: مطلع شدیم مبالغی که طبق قوانین مصوب مجلس قرار بوده در مصوبات لحاظ شود در حقوق مستمری بگیران منعکس نمی شود اما در صورتی که مبالغ تعیین شده در ردیف ها کمتر از فوق قانونی باشد. مقررات به عنوان برابری، بازنشستگان اعتراض خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار بود مبلغ حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به کار همسان سازی اختصاص یابد. این بدان معناست که دولت منابع لازم برای اجرای این طرح را دارد. بنابراین بحث وجود بهانه ای برای کمبود منابع با این افزایش که بر سر سفره همه ایرانیان احساس شده است، بیهوده است. آقای قالیباف رئیس مجلس چندین بار در مجلس تذکر داد و گفت اعتبار تامین شده است. بنابراین با این توصیف، مقررات هماهنگ حقوق بازنشستگان نیز باید از همین رو باشد اردیبهشت با تحقق منابع آن انجام شد و حساب هایی که تاکنون داده شده به هیچ وجه نباید برگردانده شود و همچنان به دولت بدهکار هستیم.

این بازنشسته فرهنگی افزود: شایعات و زمزمه های موجود حکایت از آن دارد که دلیل تاخیر سازمان برنامه و سازمان اداری و استخدامی ناقص بودن میزان افزایش هاست. اگر چنین مشکلی پیش بیاید حتما از نمایندگان خود در مجلس پیگیری می کنیم. در حال حاضر به دلیل تأخیر و مشکوک بودن اجرای ناقص طرح، امضا جمع آوری کرده ایم.

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: از آقای پورمحمدی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کشور می خواهیم با رعایت قوانین مصوب مجلس با مخاطبان خود که همه بازنشستگان، کارمندان و نیروها هستند به صورت شفاف و شفاف برخورد کند. روشی اصولی

علیخانی افزود: اکنون مستمری بگیران کشور کمترین درآمد را در بین کارکنان آموزش و پرورش و فرهنگیان کشور دارند. از این نظر آنها به عنوان متولی در بدترین وضعیت قرار دارند. من به عنوان فردی که قبلا معلم دبیرستان بودم، اکنون با وجود حق تشکیل خانواده زیر ۱۲ میلیون تومان دریافت می کنم. وضعیت بسیاری از بازنشستگان آموزش و پرورش مشابه میانگین بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است!

وی ادامه داد: طبق قانون برنامه هفتم توسعه که از بهار سال ۱۴۰۳ اجرایی شده، قرار بود ظرف سه سال حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق کارمند هم رتبه برسد. قرار بود این طرح گام به گام با همسان سازی و افزایش های دیگر از جاهای دیگر انجام شود. اما آنچه تاکنون با آن مواجه هستیم تاخیرهایی است که ممکن است در یکسان سازی حقوق بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد شاغلان تکرار شود و شاید بعد از چند سال هم این تکلیف قانونی اجرایی نشود. قرار بود در سال اول ۴۰ درصد اولیه این تسطیح انجام شود اما مثل تساوی انجام نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما بازنشستگان کشوری این است که راه ارتباطی با دولت و صندوق کشوری نداریم و باید مطالبات سازمان خود را با کمپین پیگیری کنیم. نحوه انتخاب نمایندگان بازنشستگان در کانون ها مشخص نیست و هنوز تکلیف کانون بازنشستگان ما مشخص نیست!

به زودی اتفاقی می افتد…

علیرغم نارضایتی بازنشستگان کشوری و تماس های مکرر آنان در خصوص سرنوشت همسان سازی احکام و وعده های رئیس سازمان برنامه و بودجه، برخی منابع آگاه در صندوق بازنشستگی کشوری از پیشرفت روند اجرای همسان سازی و شمولیت خبر می دهند. از مقادیر افزایش یافته در پایان اکتبر.

یک منبع آگاه از صندوق کشوری در این خصوص اظهار داشت: صندوق در کنار بازنشستگان است و در مذاکرات طرف بازنشستگان را می گیرد. در رابطه با اجرای همسان سازی، مشکل تامین منابع وجود ندارد و این یک شایعه است، بلکه مشکل و چالش در روند اجراست.

وی ادامه داد: برخی بازنشستگان تصور اشتباهی دارند که قرار است با همسان سازی ۳ یا ۴ میلیون به حقوق همه بازنشستگان اضافه شود اما اجرای این طرح فرمول خاصی دارد که برای همه بازنشستگان متفاوت است و مبالغ برآورد شده نیست. درست است و قرار نیست. باید در این سطح تغییراتی در حقوق ایجاد شود.

این منبع آگاه تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور در تعامل با صندوق ملی اعلام کردند که در مرحله نهایی کردن جداول واریز مبالغ محاسبه شده برای افزایش سفارشات از طریق همسان سازی هستند. و این فرآیند زمان بر است. انشاءالله به زودی شاهد اجرای این طرح و گنجاندن استهمال در احکام خواهیم بود. توصیه ای که می توان کرد این است که بازنشستگان آرامش خود را حفظ کرده و منتظر اخبار در زمینه همسان سازی باشند چرا که همسان سازی یک تکلیف قانونی است و قطعا انجام خواهد شد./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا