اخبار اقتصاد ایران

برخورد با متخلّف در هر سطحی، پیمان مشترک دولت سیزدهم با مردم است :: ایران تحلیل

مرکز توسعه تجارت الکترونیک نهادی است با مسئولیت های گسترده در کشور که یکی از آنها پیاده سازی و نگهداری سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا به اختصار «ستاد» است. Stadt سیستمی است که از طریق آن کلیه تراکنش ها کاملا الکترونیکی و شفاف است.

به گزارش ایران تحلیل، امین کلاهدوزان رئیس جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیک شد. مرداد ۱۴۰۱ وی با حکم وزیر صمت وقت به عنوان رئیس مرکز منصوب شد، وی در مناسبت های مختلف از این سامانه یاد کرد که برخی از آنها بحث های بسیاری را به همراه داشته است.

شهریور و دی امسال بود که امین کلاهدوزان در نشست های خبری خود اعلام کرد که درگاه پرداخت حق الزحمه سامانه ستاد مختل شده و مرکز بخشنامه ای برای مدیریت این موضوع صادر کرده است. علاوه بر اخبار هفته قبل، خبر دیگری نیز منتشر شد که علت خرابی پرتال سامانه تخلف پیمانکار، تخلف از قوانین و مقررات کشور و برخورد مرکز با آن بوده است.

نکته جالب این ماجرا این بود که پیمانکار این سامانه یک شرکت خصوصی وابسته به آن است بانک ملت.

به همین منظور در گفتگو با امین کلاهدوزان صحت این موضوع را پیگیری کردیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ابتدا با اشاره به اینکه عملکرد سامانه تدارکات در دولت سیزدهم بسیار چشمگیر و قابل توجه وی گفت: سامانه ستاد در سال ۱۴۰۱ به اندازه کل ده سال قبل از آن شفافیت ایجاد کرده و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار تامین کننده و سازمان در این سامانه مشغول به کار هستند و این یعنی عزم دولت سیزدهم در شفافیت و توزیع عادلانه فرصت ها.

وی در ادامه گفت: اما پیشرفت نظام نمی تواند دلیلی باشد که از اجرای قوانین و مقررات غافل شویم و اجازه تخلف بدهیم. میثاق اصلی ریاست محترم جمهوری و کل دولت سیزدهم با ملت ایران مبارزه با فساد، تبعیض، بی عدالتی، رانت و ناکارآمدی است و هر مسئول این دولت باید خود را موظف و متعهد به این رسالت بداند.

وی افزود: بررسی ابعاد مختلف و وضعیت سامانه ستاد در مدت ۸ ماه با جلسات متعدد کارشناسی انجام شد. به این ترتیب کارشناسان حقوقی، فنی و مالی به همراه نهادهای نظارتی به ویژه سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات حضور داشتند و به این نتیجه رسیدند که این کار نه در مسیر قانونی خود است و نه مطابق با آن انجام می شود. با کارایی مالی دولت این جمع بندی باعث شد بلافاصله اقدامات اصلاحی را آغاز کرده و با پیمانکار مرکز برخورد کنیم.

کلاهدوزان با اشاره به اینکه برخورد با تخلف و اصلاح مسیر به هیچ وجه باعث توقف خدمت رسانی به سامانه نشده است، افزود: قطعاً در هر اقدامی نکات چالش برانگیزی وجود دارد که باید مدیریت شود؛ اما در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط به این موضوع، باید به صورت جدی اقدام شود. اما وجود چالش نباید ما را به سمت هیچ کاری و پذیرش اشتباه سوق دهد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه خدمات سامانه ستاد به طور کامل فعال است، گفت: مستندات موضوع به طور کامل و دقیق به دستگاه قضایی ارائه شده است و امیدواریم به این پرونده رسیدگی شود. در اسرع وقت با دغدغه ریاست محترم قوه قضائیه.

امین کلاهدوزان با اشاره به اینکه تخلف اصلی در سال ۹۳ رخ داده است، افزود: شرکت پیمانکار بیش از ۸ سال است که هزینه های سامانه را که درآمد دولت است کاملاً خلاف قانون به حساب قانونی شرکت واریز می کند و این امر می باشد. خیلی واضح است که شرکتی که این مبلغ را بدون اخذ طی مراحل قانونی دریافت کرده است، نمی خواهد این موضوع را روشن کند.

کلاهدوزان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد و لزوم ایجاد شفافیت، گفت: قلب من و همکارانم در مرکز توسعه تجارت الکترونیک معتقدیم که در نظام جمهوری اسلامی مردم بیگانه و بیگانه نیستند. نامشروع است و ما نیز حق داریم از اجرای قانون چشم پوشی کنیم. ما هیچ توجیهی نداریم. ما باید به دنبال ایجاد شفافیت بیشتر باشیم و مخالفان این شفافیت به گفته رهبری انقلاب و رئیس جمهور محترم جزو دشمنان مردم هستند. مردم باید بدانند که ما تاکنون چه دستاوردهایی داشته ایم و بدانند مشکل کجاست و خودشان کمک کنند تا این مشکل حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا