فرهنگ و هنر

برخورد سرد با اعتراض الناز شاکردوست

ایران تحلیل – گروه شبکه: اعتراض الناز شاکردوست به عدم حضور نام فیلم سینمایی «بدن» در فهرست فیلم های جشنواره فجر و حضور آن تنها در بخش نگاه نو، اتفاق مهمی بود که در اولین بار رخ داد. روز جشنواره جالب است بدانید که اکثر سینماگران و منتقدان سینما از این اعتراضات شاکردوست استقبال نکردند […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: اعتراض الناز شاکردوست به عدم حضور نام فیلم «بدن» در فهرست فیلم های بخش مسابقه جشنواره فجر و حضور آن تنها در بخش نگاه نو، اتفاق مهمی بود که در روز اول جشنواره نکته جالب توجه این است که اکثر سینماگران و منتقدان سینما از این اعتراضات شاکردوست استقبال نکردند و به نوعی با برخورد سردی مواجه شدند. ماجرا از این قرار است که پس از پایان اکران فیلم «بدن بد» به کارگردانی مرتضی علیزاده در پردیس کوروش، شاکردوست مقابل تماشاگران ایستاد و از عدم پذیرش این فیلم در بخش مسابقه گلایه کرد. او گفت: من می خواهم با مردم صحبت کنم. میخوام بگم خوشحالم که کنار شما زندگی میکنم، این فیلم رو دیدم. من با شما مردم هستم من هم مثل شما بلیط خریدم تا اینجا باشم. از آنجایی که حضور من در جشنواره فجر خط خورده بود تا تریبونی داشته باشم، فکر کردم بیایم اینجا و مستقیم با شما صحبت کنم. برای کسانی که این فیلم را دیده‌اند… دلیل اینکه این فیلم در بخش سودای سیمرغ نیست، قضاوت آن را به شما و تاریخ می‌سپارم.» سپس به صدای بلند عنوان فیلم در سالن اعتراض کرد. و گفت: “بلندش کن تا اصلا صدایم در نیاید” عادت کردم صدایم به جایی نرسد، شاید بپرسید این فیلم در جشنواره است یا نه، بله در جشنواره فجر یک قسمت گذاشتند. به دنبال فیلم‌هایی که هیچ دلیل منطقی برای حذف ندارند، «نگاه» را می‌خوانند و در این قسمت قرار می‌دهند تا این فیلم‌ها را زنده به گور کنند…» پس از آن مسئولان سالن می‌خواستند جلوی صحبت او را بگیرند. گفت: بگذار من صحبت کنم. گفتی حق سکو نداری. میخوام حرف بزنم نمیتونی مجبورم کنی بیرون بلیت خریدم و به سینما آمدم.» او خطاب به اطرافیانش گفت: «بیا از سنگ هایی که به سمت ما پرتاب می شود سنگر بسازیم. چون در جشنواره نیستیم. ما در جنگ فرهنگی به سر می بریم… ای کاش خیلی زود روزی برسد که جشنواره به صورت فرهنگی و تخصصی برگزار شود. این تنها درخواست من است.»

خبرگزاری دولتی پشت درآمد الناز شاکردوست
اما در حالی که ویدئوی اعتراضی الناز شاکردوست در واکنش به عدم قرار گرفتن فیلم «بی تن» در قسمت اصلی جشنواره امسال در فضای مجازی دست به دست می شد، خبرگزاری دولتی با حمایت از شاکردوست از مسئولان جشنواره خواست تا از این بازیگر دلجویی کنند! خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: اشک های الناز شاکردوست نمونه خوبی از پایبندی یک بازیگر به ایده ای است که او را مجبور به حضور در فیلم به دلیل مسائل پیش آمده برای آخرین فیلمش کرد؛ چنین نگاهی باید در بین عموم مردم رواج پیدا کند. بازیگران و مدیریت سینما باید برای تقویت هر چه بیشتر این دغدغه گام بردارند.از نکات جالب روز اول جشنواره درگیری الناز شاکردوست با مخاطبان بیدان در پردیس سینمایی کوروش بود.با تشکر
وی در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از معدود کارگردانان دلسوز کشور، به نبود فیلم بدنه در بخش سودای سیمرغ اعتراض کرد و این اتفاق را ناشی از خصومت جشنواره با استقلالی ها دانست. و سینمای اجتماعی شنیدن مبارزه با خشم و گریه الناز شاکردوست به عنوان بازیگری که ابتدا به عنوان مدل وارد سینما شد و سپس مراحل حرفه ای گری را طی کرد تا اینکه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و سیمرغ بلورین دریافت کرد قطعا سخت و تاثیرگذار است. انجام دادن. اولین نکته این است که موضوع فیلم بدون بدنه را از طریق منابع مختلف پیگیری کردیم که همگی متفق القول بودند که با یک فیلم اجتماعی پر التهاب و خوب روبرو هستیم که در زمان ارائه تنها ۷۰ درصد فیلم بوده است. به دفتر جشنواره تحویل داده شد و در صورت کامل بودن فیلم، امکان قرار دادن اثر در بخش سودا سیمرغ وجود داشت. نکته دوم مربوط به حضور فیلم های اجتماعی در بخش سود سیمرغ است. به خصوص اینکه اتفاقات خوبی که دو سال پیش در جشنواره با فیلم الافزار افتاد باعث شد خیلی ها بخواهند آن خاطرات را در جشنواره امسال تکرار کنند. نکته بعدی مربوط به نفوذ رسانه های زرد در فضای مجازی است که از همان ساعات اولیه اعلام اسامی فیلم ها گمانه زنی هایی را در مورد برخی آثار از جمله بیدان به وجود آورد اما این تصورات هرگز از سوی بازیگران تایید نشد. و صاحبان آن آثار این چند رسانه که عمدتاً در قالب اخبار جعلی فعالیت می کنند، جوی را برای بدن ایجاد کردند که گویی این فیلم تبدیل به موی دماغ جشنواره شده است، در حالی که تقریباً همه می دانند که اگر آثاری بخواهند موی دماغ سینما باشند. در مجموع راه‌های بهتر و کم‌هزینه‌تری نسبت به عدم پذیرش در بخش مسابقه نیز وجود دارد و اساساً زمینه تولید آن فیلم‌ها فراهم نیست. شاکردوست را به خاطر رسوایی دیروز نباید به عنوان مهره ای علیه سینما و مدیریت آن و حتی جشنواره دید. بازیگری که مثل همه علاقه مندان بلیت خرید و در پایان فیلم به صورت خودجوش سراغ سن رفت و از آرمان ها و امیدهایش گفت که این آدم ها و افکار با هدف ضربه زدن به جشنواره آثاری چون بدون جسم از طریق یک فرآیند غیراخلاقی وارد سیبلی شد. آن‌ها کاری کردند که فقط علایق غیرحرفه‌ای خود را پوشش دهد، وگرنه تنها چیزی که برای اخبار جعلی مهم نیست محتوای فیلم و دست اندرکاران فرآیند تولید آن است. بغض الناز شاکردوست نفرتی از آینده سینما بود. او به عنوان بازیگری که در دو دهه اخیر از محبوبیت و شهرت بالایی برخوردار بوده، اکنون نگران سینمای اجتماعی است که خاستگاه اصلی او بوده است. این اشک ها برای منفعت شخصی نبود. همه اینها به خاطر سینما و احساسی بود که به او می گفت از فیلمی که به آن علاقه دارد در حقش شده است. این دغدغه قابل تقدیر است و باید با احترام در مقابل چنین بازیگرانی ایستاد که می خواهند سینما مسیر تعالی خود را با سرعت بیشتری طی کند، به حرف های آنها گوش داد و سوءتفاهم های آنها را برطرف کرد. امیدواریم مدیریت سینما و دبیر جشنواره دلجویی از شاکردوست داشته باشند و به دغدغه های بازیگری که این سال ها با دقت بیشتری در سینما مسیر را طی می کند احترام بگذارند. این اقدام حکیمانه مدیریت سینما، نقشه اخبار جعلی و منتقدان مغرض را با شکست مواجه خواهد کرد و بار دیگر این ادعا را برای همه ما تایید می کند که مدیریت سینما هوای فعالان دغدغه مند خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا