اخبار اقتصاد ایران

برخی از اتحادیه‌های صنفی از جایگاه خود دور شده‌اند

ایران تحلیل: اتحادیه ها به نوعی خانه کسبه و اعضای آن هستند و مسئولان و کارکنان اتحادیه ها موظفند طبق وظایف تعریف شده با رفتاری مناسب و تحسین برانگیز پاسخگوی اعضای خود باشند و خدمات خود را با کیفیت قابل قبول ارائه کنند. به کسب و کار و ارجاعات برای ارائه. محمدرضا سبزعلی پور رئیس مرکز […]

ایران تحلیل: اتحادیه ها به نوعی خانه کسبه و اعضای آن هستند و مسئولان و کارکنان اتحادیه ها موظفند طبق وظایف تعریف شده با رفتاری مناسب و تحسین برانگیز پاسخگوی اعضای خود باشند و خدمات خود را با کیفیت قابل قبول ارائه کنند. به کسب و کار و ارجاعات برای ارائه.
محمدرضا سبزعلی پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به عملکرد نادرست و غیرقابل تایید برخی اتحادیه های صنفی در کشور واکنش نشان داد و نسبت به تخلف تعدادی از کارکنان و مدیران این اتحادیه ها هشدار داد!
وی در این رابطه افزود: ابتدا برای روشن شدن بیشتر موضوع بهتر است به فلسفه وجود و ایجاد اتحادیه ها و نیز شرح وظایف آنها اشاره شود تا به نتیجه قابل قبولی برسیم.
صنف یا صنف اتحادیه ای است که توسط جمعی از افراد صاحب حرفه به منظور ارتقای کیفی و ارتقای سطح کیفی مجموعه واحدها و همچنین تعیین تدابیر برای برخورد با تخلفات و همچنین انجام وظیفه اطلاع رسانی تشکیل می شود. در مورد رویدادهای حوزه های مرتبط در حرفه مورد نظر کمک کرد. یکی از ویژگی های اساسی بازارها، سازماندهی بازاریان در اتحادیه های صنفی، یعنی «اصناف» بوده است. این انجمن ها اساساً به صاحبان مشاغل سازمان و انسجام می بخشند و وظایف اجتماعی گسترده ای نیز دارند.
علیپور در ادامه تصریح کرد: اتحادیه ها، سندیکاها، انجمن ها و تشکل های حرفه ای و صنفی بخشی از پایه های جامعه مدنی هستند که به عنوان حلقه ارتباطی دولت و شهروندان سعی در تأثیرگذاری بر سیاست های مختلف دولت در جهت ملی و عمومی دارند. منافع. شهروندان باید تأثیرگذار باشند و از سوی دیگر صدای شهروندان را سازماندهی کرده و به گوش دولت برسانند. ناگفته نماند که بستر مناسب برای انجام این کارکرد دوسویه تا حد زیادی به اعتقاد و ضرورت وجود جامعه مدنی و فراهم آوردن زمینه های عملی برای این باور بستگی دارد که یکی از مهمترین شاخص های توسعه است. .

وظایف و اختیارات اتحادیه:
وی یادآور شد: اهداف و ماموریت اتحادیه ها در قانون نظام صنفی تعریف شده است و طبیعتا صدور و تمدید پروانه کسب و نظارت بر فعالیت اعضا و همچنین ساماندهی وضعیت اتحادیه و فراهم کردن بستر لازم. برای رفع مشکلات و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت فروشگاه و کسب و کار. در چرخه تولید و اشتغال در کشور قرار دارد. ضمناً وظایف و اختیارات اتحادیه ها بر اساس ماده ۳۰ قانون نظام صنفی می باشد که اهم آنها به شرح زیر است:
البته اتحادیه ها بیش از ۱۵ وظیفه و خدمت دارند که برای جلوگیری از طولانی شدن این بحث تنها به چند مورد از مهمترین وظایف اشاره می کنم:
* ارائه پیشنهاد تهیه، تعدیل یا تغییر شرایط صدور پروانه کسب و انواع مجوزهای مورد نیاز مشاغل به اتاق اصناف شهرستانها.
* صدور پروانه کسب پس از دریافت درخواست و مدارک متقاضیان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
* ابطال پروانه کسب و تعطیلی محل کسب طبق مقررات این قانون و اعلام آن به کمیسیون نظارت و جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی که بدون پروانه کسب افتتاح می شوند.
* وصول مالیات، عوارض و حق خدمت از طرف وزارتخانه ها، شهرداری ها و سازمان های وابسته به دولت.
* هماهنگی با شهرداری ها و شوراهای شهر به منظور ایجاد اتحادیه های صنفی و تمرکز تدریجی کالاها و معاملات عمده فروشی در میادین و مراکز شهری معین با توجه به نیاز شهر طبق ضوابط و مقررات مصوب کمیسیون نظارت.
* ارائه پیشنهاد تعیین قیمت کالا و خدمات، محدوده صنفی و تعداد واحدهای صنفی مورد نیاز هر سال جهت صدور پروانه کسب به اتاق اصناف شهرستان جهت بررسی و تصویب در کمیسیون نظارت.
سبز علیپور تصریح کرد: اتحادیه ها به نوعی خانه کسبه و اعضای آن هستند و مسئولان و کارکنان اتحادیه ها موظفند طبق وظایف تعریف شده با رفتاری مناسب و تحسین برانگیز پاسخگوی اعضای خود باشند و خدمات خود را در حد قابل قبول ارائه کنند. کیفیت به کسب و کار و مشتریان ارائه می دهد.
اما طبق شنیده ها و بررسی ها و بررسی های انجام شده برخی از مسئولین اتحادیه ها نه تنها برای ارباب رجوع و اعضای خود ارزشی قائل نیستند، بلکه اتحادیه را به امپراتوری خود تبدیل کرده اند و هیچکس را به حضور نمی پذیرند!
بعضی اتحادیه ها آنقدر بی انضباط هستند، به هم ریخته اند که حتی نمی خواهید وارد آنجا شوید!
وی افزود: جدای از موارد فوق، مدت هاست که اخباری را می شنوم که متاسفانه تعدادی از مدیران و پرسنل برخی اتحادیه ها در راستای انجام وظایف خود و پیگیری درخواست ها و مشکلات اعضاء و متقاضیان از برخی از مشتریان و اعضای خود بخواهند تا خدمات تعریف را ارائه دهند. علناً درخواست می کنند که مثلاً در تابستان کولر داشته باشند و در زمستان دستگاه دیگری داشته باشند و گاهی هم به بهانه کمبود تجهیزات و امکانات اتحادیه هستند.
وی تصریح کرد: این گونه رفتارها و مطالبه اجباری از اعضا به هیچ وجه صحیح و قابل تایید نیست و ادامه این روند اصل اتحادیه ها را زیر سوال می برد که باید بر تخلفات صنفی نظارت داشته باشند و سنگ اندازی نخواهد شد. پشت سر گذاشت!
در اینجا این سوال مطرح می شود که نقش اتاق اصناف چیست و چرا مسئولان اتاق اصناف بر عملکرد اصناف نظارت ندارند؟
آیا مسئولان اتاق اصناف سراسر کشور به اصناف اذیت و بازدید کرده اند تا از نزدیک کیفیت خدمات را مشاهده کنند و شاهد اعمال و رفتار مدیران و پرسنل این موسسات باشند و پای مددجویان بنشینند؟ !
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان تاکید کرد: اتاق اصناف در صورتی که از نقش نظارتی خود به درستی استفاده نکنند و از اهداف و وظایف محوله بر این نهاد دور شوند، به مرور زمان خاص بودن و جایگاه قابل احترام خود را از دست خواهند داد. ! پس امیدوارم شاهد چنین روزی نباشیم و مسئولین محترم اتاق اصناف به سرعت به مشکلات رسیدگی کنند تا شاهد چنین اقدامات و اقداماتی از سوی برخی از پرسنل صنفی نباشیم.
ضمناً لازم می‌دانم که بر خلاف برخی اتحادیه‌های غیرمتعهد و بی‌نظم، برخی اتحادیه‌ها آنقدر منظم و منظم هستند که بدون هیچ چشمداشتی خدمات مورد نظر خود را به اعضای خود ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا