اخبار اقتصاد ایران

برداشتمان از پارس جنوبی بیشتر از قطر است/ مصرف بنزین کنترل شود! :: ایران تحلیل

توضیح مهم ترین اخبار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) سی ام خرداد مجلس ۱۴۰۳ شورای اسلامی را در این گزارش می خوانید.

به گزارش ایران تحلیل، جلسه علنی مجلس به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور با حضور در دستور کار قرار گرفت. وزیر نفت

جواد اوجی در صحن علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان با بیان اینکه شاهد جهش صادرات نفت و جمع آوری مطالبات هستیم، گفت: با اقدامات انجام شده در دولت مردمی، من اعلام می‌کنم هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران شود.

عبدالکریم حسین زاده در جریان بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل با اشاره به اینکه با قاچاق بنزین مواجه هستیم، گفت: از یک سو شاهد واردات بنزین و از سوی دیگر قاچاق بنزین هستیم. ، که باید برای آن برنامه ریزی شود.

همچنین تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر افزایش برداشت ایران در مزارع مشترک، خواستار رسیدگی به شکایات از کیفیت سوخت در کشور شدند.

در ادامه همین جلسه حبیب الله ظفریان مدیرکل دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس ضمن تشریح پیامدهای منفی عدم تعادل انرژی در کشور گفت: شدت انرژی در ایران دو برابر است. میانگین جهانی است که نشان دهنده هدر رفت و مصرف نابهینه انرژی در کشور است. زنجیره تولید مصرف انرژی دارد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در هشداری در این رابطه اظهار داشت: طبق اصل ۶۶ قانون اساسی مجلس تنها جایی است که حق قانون گذاری دارد. از اقدامات وزیر نفت در دولت سیزدهم تشکر می کنم. انصافاً در دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز اقدامات خوبی انجام شد و حرکت رو به جلو بود.

مجتبی یوسفی همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم که مدعی شد افزایش فروش نفت به دلیل کاهش تحریم ها توسط آقای بایدن است، گفت: اما باید به ایشان بگویم که در دولت سیزدهم. ما بیش از ۹۰ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی در کشتی و روی آب داشتیم. وزیر نفت دولت دوازدهم در نامه ای به شهید رئیسی و آقای روحانی اعلام کرد که میزان فروش نفت کاهش یافته و بیش از این کاهش خواهد یافت. شما نمی توانید در عرض سه سال تاریخ را تحریف کنید.

تعدادی دیگر از نمایندگان شورای اسلامی نیز با اشاره به اختلاف نظر در حوزه انرژی بر لزوم مدیریت بهینه مصرف بنزین در کشور و تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان تاکید کردند.

وزیر نفت در بخشی دیگر از توضیحات خود خطاب به نمایندگان گفت: امروز میزان برداشت ما از پارس جنوبی بیشتر از قطر است. در حالی که آنها با شرکت های بزرگ دنیا قرارداد بستند، من این قرارداد را با پیمانکاران داخلی امضا کردم. به فضل الهی هیچ میدان نفتی مشترک بلاتکلیف نداریم. قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای توسعه میدان مشترک نفتی امضا کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا