ترندهای روز

برداشت میلیاردی از جیب هر خانواده ایرانی!

* تعمیم ندهیم و عدد بدهیم. برآوردها حاکی از آن است که در ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع مالی مردم ایران صرف پدیده «دور تحریم» شده است، یعنی به پول امروز ۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (یک ۳ و ۱۶ صفر در مقابل). از آن!!)

* این عدد عجیب که از جیب مردم ایران رفته و به گفته برخی کاندیداها مشکل خاصی نیست یعنی در این چند سال از هر خانواده ایرانی ۱۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ پول برای دور زدن تحریم ها گرفته اند. آره! درست خواندید: «یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان!

با این پول می شد بسیاری از مشکلات بزرگ کشور را یک بار برای همیشه به طور کامل حل کرد. مثلا:

* می شد برای تمام ۵ میلیون خانوار ایرانی بدون مسکن خانه ساخت تا در کل ایران حتی یک نفر مستاجر نباشد.

* تمامی مدارس کشور به اندازه مدارس اسکاندیناوی قابل بازسازی هستند.

* امکان فعال سازی تمامی کارخانه های راکد و رونق تولید، اشتغال و صادرات وجود داشت.

* همه ۴ میلیون خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با میلیاردها تومان برای همیشه از فقر رهایی یافتند.

* داروهای همه بیماران مبتلا به سرطان و بیماری های صعب العلاج را می توان از بهترین داروسازان دنیا تهیه کرد و به صورت کاملا رایگان در اختیار آنها قرار داد.

* تمامی خودروهای غیراستاندارد کشور با خودروهای مدرن قابل تعویض بودند.

* می شد تمام نقاط خطرناک جاده های ایران را درست کرد و جان بسیاری را نجات داد.

* امکان دور انداختن تمامی هواپیماهای قدیمی و نوسازی کامل ناوگان هوایی ایران وجود داشت.

* و خودتان فکر کنید با این پول کلان چه کارهای دیگری می شد کرد!

* ۵۰۰ میلیارد دلار یک رقم افسانه ای در اقتصاد جهان است.

* برای توضیح بزرگی این عدد کافی است بدانیم که گران ترین سازه ای که بشر ساخته است ایستگاه فضایی بین المللی است که طی دو دهه ۱۶۰ میلیارد دلار برای ساخت و نگهداری آن هزینه شده است و این عدد به قدری زیاد است که ۱۵ کشور ثروتمند جهان در طول سال آن را فراهم کرده اند.

* کل بودجه سالانه مالزی با همه رونق اقتصادی ۸۵ میلیارد دلار است. تونل مانش، بزرگترین پروژه عمرانی در تاریخ اروپا که دو کشور فرانسه و انگلیس را زیر دریا به هم متصل می کند و ماشین ها، کامیون ها و قطارها از طریق آن تردد می کنند، ۸ میلیارد دلار هزینه دارد و برج خلیفه که به عنوان بلندترین برج روی کره زمین، نماد امارات متحده عربی، با ۱.۵ میلیارد دلار ساخته شد و استادیوم عظیم ومبلی در انگلیس با هزینه ۱.۲ میلیارد دلار ساخته شد.

*گفتنی است با پولی که از جیب ملت ایران برای دور زدن تحریم ها خرج شد و عملاً هدر رفت، می شد بیش از ۳ ایستگاه فضایی بین المللی یا نزدیک به ۶ سال تمام هزینه کل کشور ساخت. مالزی می‌توانست دستمزد دریافت کند، یا ۶۲ پروژه فوق‌العاده در او تونل مانچ را ساخت، یا ۳۳۳ برج مانند بلندترین برج جهان ساخت، یا ۴۱۶ استادیوم در حد و ومبلی ساخت. حالا چقدر می شد کاشت و تجهیزات مدیریت منابع آب خرید یا ساخت و ایران را از بحران آب و هزاران چیز دیگر نجات داد!

*چرا وقتی صحبت از برجام و رفع تحریم ها و عادی شدن شرایط اقتصادی ایران می شود، عده ای دچار کهیر می شوند؟ دلیلش در همین عدد عجیب است.

* این ۵۰۰ میلیارد دلار یا ۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دود نشده و به هوا رفته است بین تحریم‌طلبان داخلی و شرکای خارجی آنها که عمدتاً چینی هستند تقسیم شده است (حالا فهمیدید چرا ظاهراً او دوست چینی است. ایران، آیا او به همه قطعنامه های تحریم ایران رای داده است؟).

* معلوم است که فلانی نه به «وطن پرستی» آراسته است و نه به «تقوا» و تا دیروز حتی یک میلیارد تومان پول را یک جا ندیده بود. فاجعه نیست، مایه ثروت است و برای ماندن در تحریم از هیچ کار کثیفی دریغ نمی کند، زیرا به فرموده امام علی علیه السلام «حب الدنیا یامی و یاسم» (حب دنیا انسان را کور و کر می کند).

*معلوم است که اینگونه افراد کسانی را که به دنبال مذاکره و رفع تحریم و عادی سازی روابط با دنیا هستند متهم می کنند که کشور را به آمریکا عرضه می کنند و غربی و منفعل و ترسو هستند و هزار انگ دیگر!

*حساب کاسبان خون اشم که معلوم است اما دل هر ایرانی در ایران یار این کباب می شود که عده ای بی آنکه بدانند فریب شعارهای ارزشی شان را می خورند و تبدیل به بازیگران ناجوانمردانه و مکلف آنها می شوند. . این است که خودشان قربانی تحریم هستند و در یک دهه اخیر خانواده هایشان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به همین تاجران تحریم شده و دوستان و شرکای خارجی شان داده اند.

* دکتر درست گفته بود «قربانیان جنگ بایکوت فقرا هستند» و درست‌تر می‌گفت: «برنده‌های جنگ تحریم همان ظهیرالصلاح هستند که صاحب مغازه سه‌بار هستند. در خیابان تحریم» و به عنوان یک پزشک افزود: اگر روزی خودشان یا خانواده‌هایشان به دارو نیاز داشته باشند، نیویورک و لندن برایشان کافی است و کسالت حل می‌شود، مردم را به استقامت دعوت می‌کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا