اخبار بورس

بررسی تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

انتخاب ترامپ از نظر روانی بر انتظارات مردم و سرمایه گذاران ایران تأثیر می گذارد و این چشم انداز را ایجاد می کند که انتخاب او می تواند منجر به کاهش ارزش پول ملی شود. همراهی نظام در آغاز مذاکرات تجاری بر عهده دولت چهاردهم است.

گفتگوی روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر به قدرت رسیدن ترامپ بر اقتصاد و بازار سرمایه اخبار بورس او توضیح داد: از منظر فعالان اقتصادی فعال در ایران، روی کار آمدن ترامپ انتظارات تورمی را افزایش خواهد داد.. با توجه به سوابق ترامپ، جامعه انتظار تنش، فشار اقتصادی و اقدام قاطعانه‌تر از او را دارد و همین امر منجر به افزایش انتظارات تورمی خواهد شد. به عنوان مثال اگر قیمت دلار به ریال ۶۵ هزار تومان باشد، قطعا این ارزش می تواند ۱۰ درصد شکاف قیمتی مثبت داشته باشد و با روی کار آمدن ترامپ افزایش یابد. از سوی دیگر، اگر ترامپ انتخاب نشود و دموکرات ها رای دهند، ممکن است وضعیت فعلی ادامه یابد.

شریعتی تصریح کرد: برخی موارد اقتصادی که عینی به نظر می رسد را نیز باید در نظر داشت. به عنوان مثال در حال حاضر تقریبا دو میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می فروشیم که خریدار اصلی آن چین است. اگر این رویه در زمان روی کار آمدن ترامپ ادامه پیدا کند، به نظر نمی رسد شرایط به تورم افسارگسیخته، فشار شدید اقتصادی و چنین افزایش قیمت ارز منجر شود.

کارشن بب سرم سرم ب در حدود س س نیز ز ز ز ه ه ب چر ر ر ر فش و نرژی نرژی آمریک بر آمریک آمریک آمریک آمریک آمریک بر آمریک آمریک آمریک آمریک بر آمریک بر آمریک آمریک آمریک بر آمریک بر شدیم یر ایر تو تو میع میع میع ر ر. به برس جبران، دوباره تراز تجاری به ارزش منفی ۱۵ میلیارد دلاری رسیده است. در عین حال روزانه تقریبا ۲ میلیون بشکه نفت به چین می فروشیم (البته با حداقل ۱۵ درصد تخفیف به دلیل تحریم ها و مشکلات جهانی کشور) و چین البته از این مشکل استقبال می کند. کسری شدید تجاری و تورم که منجر به رکود در بخش تولید شد، نتوانسته است به حد متوسط ​​حدود ۲۵ سال یعنی حدود ۲۵ درصد برسد و همچنان بالای ۳۵ درصد است.

تاثیر به قدرت رسیدن ترامپ از دیدگاه اقتصاددانان نفت و گاز

وی افزود: کنترل این شرایط کار سخت تیم دولت چهاردهم است که روز گذشته اجرایی شد و در صورت روی کار آمدن ترامپ معادلات اقتصادی به نفع آمریکاست و فروش نفت ایران برگشته است در حدود اگر ۵۰۰۰۰۰ بشکه نفت وجود داشته باشد، این مسیر طی خواهد شد. اما از منظر بسیاری از اقتصاددانان نفت و گاز، حتی اگر ترامپ قدرت را در دست بگیرد، وضعیت ما به وضعیت سال آخر قدرت ترامپ در سال ۲۰۹۹ نخواهد رسید. در این مدت امکان فشار بر ایران وجود داشت و بازار نفت در دنیا به گونه ای نبود که نیازی به حدود یک میلیون بشکه نفت ایران در بازار جهانی و البته شرکت های بزرگ و کشورهایی مانند. چین بود آنها اجازه نداشتند از ایران نفت بفروشند تا نفت بخرند و فروش به مرز ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و نقشه ارزی ایران به شدت تحلیل رفت.

شریعتی ادامه داد: در حال حاضر به گفته اقتصاددانان چنین اتفاقی پیش بینی نمی شود، زیرا عربستان در سال های اخیر در خاک آمریکا بازی نکرده است و همچنین وضعیت جنگ اوکراین و روسیه و جنگ فلسطین و اسرائیل در خاورمیانه بر قیمت انرژی در جهان تأثیر گذاشته است. شاخص تورم مصرف کننده در آمریکا به قیمت انرژی بسیار حساس است و البته حتی اگر ترامپ روی کار بیاید و این جنگ ها تمام نشود، باز هم فشار بر قیمت انرژی در سراسر جهان وجود خواهد داشت و ترامپ احتمالاً این بحران را بدتر خواهد کرد. این چنین نخواهد بود زیرا بدون حل این جنگ ها، فروش نفت ایران به شدت کاهش می یابد.

انتخاب ترامپ از نظر روانی بر انتظارات سرمایه گذاران تأثیر خواهد گذاشت

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: این موارد اقتصاد نفت و گاز را تحت تأثیر قرار داد، اما انتخاب ترامپ بر توقعات مردم و سرمایه گذاران ایران تأثیر روانی خواهد گذاشت و به این نتیجه می رسد که انتخاب وی ممکن است منجر به کاهش ارزش شود. ” پول ملی باشد همراهی نظام در آغاز مذاکرات تجاری بر عهده دولت چهاردهم است.

وی تصریح کرد: تمامی معاملات کشور در زمینه ساخت هواپیما، نفت و گاز و واردات خدمات مهندسی با کشورهای اروپایی، چینی و حوزه خلیج فارس بوده و هیچ سود اقتصادی برای شرکت های آمریکایی نداشته است. از یک سو، بخش قابل توجهی از سرمایه ایران در زمان اوباما آزاد شد. ترامپ فکر کرد که توافق یک فاجعه است و از آن خارج شد، اما بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که ترامپ یک “تاجر” بزرگ است و اگر فکر کند که این توافق به نفع اقتصاد ایالات متحده باشد، صرف نظر از اینکه در کوتاه مدت چه خواهد شد، یک معامله تجاری انجام خواهد داد. ترامپ نشان داده است که کمی پوپولیست است و برخلاف دموکرات‌های محافظه‌کارتر، چیزی را تبلیغ می‌کند که مردم عادی به سرعت لمس می‌کنند.

شریعتی توضیح داد: می توان گفت اگر ترامپ قدرت را در دست بگیرد راه سختی در پیش داریم و آقای بیزیکیان با چالش های زیادی روبرو خواهد شد و این امید وجود دارد که تیم دموکرات و کمالا هریس پیروز شوند انتخابات آمریکا

وقتی اقتصاد یک کشور یکپارچه شود، دنیا از آن کشور استقبال خواهد کرد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر اقتصاد کشوری با اقتصاد جهانی عجین شود، حذف آن کشور به راحتی امکان پذیر نیست. در حال حاضر، حتی روسیه جنگ زده تا حدی به انرژی متکی است تا زمانی که اروپا انرژی های تجدیدپذیر یا جایگزین را اتخاذ کند. این امر در مورد سایر محصولات مانند غلات نیز صدق می کند.

وی افزود: این بحث به صورت جهانی تعریف شده است; البته اگر کشوری مانند کره شمالی ساخته شود، آن کشور به راحتی از معادلات اقتصادی جهان محو خواهد شد و درآمد سرانه خالص هر فرد به شدت کاهش می یابد و عملا شرایطی را ایجاد می کند که در آن افراد ضعیف خواهند شد. اما وقتی اقتصاد یک کشور به هم مرتبط باشد، دنیا از آن کشور استقبال خواهد کرد.

شریعتی ادامه داد: به عنوان مثال عربستان به ویژه در ۸ سالی که ایران آقای احمدی نژاد را در دست داشت قدرت گرفت و بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی صرف واردات سنگین و حفظ قیمت دلار شد تا سرمایه گذاری. زیرساخت برای کاهش آن رضایت مردم در آن زمان بر اساس دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی با دلاری حدود ۳ هزار تومان بود. نتیجه صرف هزینه این شد که کشور از نظر زیرساختی قوی نشد و بالاخره بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از این مدت شاهد تعطیلی کشور به دلیل کمبود برق و تعطیلی اقتصاد یک کشور به این راحتی هستیم. .

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حدود سه سال است که برق صنعتی در تابستان و گاز صنعتی در زمستان قطع شده است تا مردم برق و گاز داشته باشند و به نظر می رسد اکنون اقدام به واردات بنزین کرده ایم دولت به جای تصمیم گیری های مکرر مانند افزایش قیمت بنزین باید در این زمینه ها تصمیم اساسی بگیرد. اعتراض مردم به این تصمیمات طبیعی است چون عدالت را در پرداخت یارانه نمی بینند.

وی گفت: در نهایت اگر یکپارچگی اقتصادی با ایران وجود داشته باشد، ما نیز می توانیم زنده بمانیم. ایران تسلیم چین شده است و از سوی دیگر ترامپ در آمریکا اعلام می کند که تصمیم دارد با عربستان معامله کند تا کشور عربستان به سمت شرق حرکت نکند. دلیل اختلاف عربستان این است که وقتی ما چنین سرمایه ای را در کشور توزیع کردیم تا رفتار پوپولیستی داشته باشیم، عربستان از این سرمایه برای خرید زیرساخت ها، ساخت پتروشیمی و کارخانه و خرید اوراق قرضه و تجارت سنگین از اروپا و آمریکا و کانادا استفاده کرد. تا بتواند در عین دوست تجاری با کشورها، تأثیر اقتصادی داشته باشد.

تأثیر وابستگی های متقابل اقتصادی بر بازار سرمایه

شریعتی گفت: در نهایت موارد ذکر شده از جمله قطعی برق و گاز، تعطیلی و فشار بر نرخ فروش کارخانه ها و همچنین تعرفه های خوراک و سوختی که چند سالی است از شرکت ها دریافت می کنیم، گرانتر از تعرفه گاز است. تولیدکنندگان نتیجه سیاست‌های اشتباه ۲۰ سال گذشته هستند. او رفته است و این امید وجود دارد که تغییر کند. به دلیل این تغییرات، بازار سرمایه نیز با آنها آشنا شده و مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: الفبازار سرمایه از معدود اصناف بازاری است که منافع شخصی آن با منافع اقتصادی کشور همسو است و اعتراضات بازار سرمایه در راستای منافع صندوق بازنشستگی نفت، اقتصاد و ارز کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا