اخبار اقتصاد ایران

بررسی راه‌اندازی بازار گواهی سپرده کالایی خودرو :: افق میهن

با توجه به قطعنامه شورای رقابت ، از سال ۶ ممنوع است ، در حین خرید و فروش خودروها در بورس کالا ممنوع است ، روند خصوصی سازی خودروسازان و انتقال سهام آنها به بخش خصوصی مسیر جدیدی را به بازار خودرو تبدیل کرده است.

مسیری که نه از طریق عرضه مستقیم خودروها در بورس کالا ، بلکه با ابزار جدید “گواهی سپرده اتومبیل” راه اندازی شده است. بر این اساس ، مبادله کالاهای ایران این امکان را برای عموم مردم فراهم کرده است تا بتوانند در معاملات گواهی سپرده سرمایه گذاری کنند ، در مبالغ اندک سرمایه گذاری کنند و در نهایت برای تبدیل شدن به اتومبیل شوند. مسیری که طراحان آن می گویند می تواند هم یک ابزار سرمایه گذاری باشد و هم راهی برای خرید ماشین.

سؤالات مهم در مورد طراحی بازار “گواهی سپرده اتومبیل” است. اول ، آیا این اقدام برای هماهنگی و توافق با سیاست گذاران اصلی اتومبیل ، از جمله وزارت بازرگانی و شورای رقابت ، یا مانند تجربیات قبلی در زمینه قیمت گذاری و تأمین ، بدون اجماع سیاست و در قالب آزمایش و خطا است؟

این ابهام هنگامی که ما به مخالفت جدی دو موسسه با بورس سهام در طی دو سال گذشته نگاه می کنیم ، برجسته تر می شود ، خواهیم دید که مخالفان حتی منجر به متوقف کردن معاملات مستقیم اتومبیل در مبادله کالاها شده اند و اکنون سایه آن در گواهینامه های سپرده گذاری سنگین است.

از طرف دیگر ، آیا این ابزار مالی جدید می تواند در تحریک تقاضا در رکود فعلی بازار خودرو نقش داشته باشد. بازار خودرو در ماه های اخیر با افت تجارت و کاهش چشمگیر قیمت کارخانه روبرو شده است. این روند نشان می دهد که قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش یافته و جذابیت بازار به سرمایه گذاران کاهش یافته است.

در چنین محیطی ، آیا می توان خرید گواهینامه های سپرده با خردهای خرد را که می تواند یک معاملات ثانویه در بورس باشد ، رونق معاملات ایجاد کند یا اینکه فقط به بازاری برای حدس و گمان و نوسان تبدیل می شود؟

این پروژه همچنین با محدودیت های ساختاری در بازار خودرو در ایران روبرو است. از جمله کاهش تولید در ماه های اخیر و عدم شفافیت در سیاست های عرضه و قیمت گذاری. طراحان می گویند هر شخصی می تواند با مبالغ اندک وارد بازار شود یا با گذشت زمان می تواند با تکمیل گواهینامه ها به ماشین تحویل داده شود.

اما کارشناسان هشدار می دهند که در صورت عدم هماهنگی و شفافیت نهادی در این فرآیند ، ممکن است تجربه شکست خورده از عرضه مستقیم خودرو در مبادله کالا در یک قالب جدید تکرار شود. اکنون ، تمام نگاه ها به واکنش سیاست گذاران و همچنین استقبال یا بی تفاوتی بازار به این ابزار مالی جدید است. ابزاری که می تواند یک روش جدید برای سرمایه گذاری و خرید خودروها را آغاز کند یا فقط به لیست طرح های بازار آزمایش اضافه شود.
بازار گواهی سپرده اتومبیل از ۲ منظر

برای فهمیدن اینکه چه تعداد از بازارهای سپرده اتومبیل و چگونه این بازار می تواند به خرید خودرو در رکود معاملات کمک کند ، ما به دنبال نظر چندین تحلیلگر بازار سرمایه بودیم.

پوریا رافی ، تحلیلگر بازار سرمایه ، بازار گواهی سپرده گواهینامه خودرو را توضیح داد: ایده راه اندازی “گواهی گواهی گواهی” گامی در ارتباط با بازار سرمایه و صنعت خودرو است. در این پروژه ، انبار خودرو یا پارکینگ پس از تصویب بورس اوراق بهادار و صدور گواهی سپرده بر اساس موجودی تولید ، به عنوان یک انبار مسکن شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران می توانند با دو رویکرد وارد بازار شوند ، وی ادامه داد: “نگاه مصرف کننده اولین رویکرد برای جمع آوری گواهینامه ها تا تعداد مورد نیاز وسایل نقلیه (به عنوان مثال ، ۶۰۰۰ گواهینامه برای یک ماشین ، با توجه به شرایط و شرایط) است.”

رافی تأکید کرد که رویکرد دوم مبتنی بر یک سرمایه گذاری یا گمانه زنی است و می گوید: “در این شرایط ، خرید و فروش گواهینامه ها در بازار با هدف کسب سود از نوسانات قیمت انجام می شود ، که هم می تواند مثبت و هم منفی باشد.”

وی توضیح داد: “اگر سرمایه گذار غیرمجاز وارد شود ، به نوبه خود حجم تجارت این گواهینامه ها را افزایش می دهد و به کشف بهتر قیمت کمک می کند و بازار برای مصرف کننده شفاف تر می شود.” باید در نظر داشت که در مواردی که موج ناگهانی تورمی ایجاد می شود ، دارایی هایی مانند طلا و ارز سریعتر است و ماشین می تواند به سرعت پاسخ دهد و حدس و گمان کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که چگونه مردم می توانند از طریق این بازار اقساط کنند ، گفت: “این گواهینامه ها بلوغ هستند و می توانند در ساعات بورس اوراق بهادار خریداری و فروخته شوند.” مصرف کنندگان همچنین می توانند به جای اقساط ، برخی از گواهینامه ها را ماهانه دریافت کنند.

وی گفت: “تفاوت این است که قیمت گواهینامه ها روزانه و با توجه به عرضه و تقاضا تغییر می کند.” در ابتدای عرضه ، قیمت گذاری براساس نرخ کشف شده در بازار رسمی خودرو است و سپس مکانیسم بازار قیمت را تعیین می کند. باید در نظر داشت که قیمت فروش اقساط از قبل مشخص است ، اما از این طریق قیمت روزانه تغییر می کند.

رافی همچنین به مزایای بازار گواهی سپرده خودرو اشاره کرد و گفت که افزایش نقدینگی دارایی های فیزیکی مانند خودرو ، کاهش هزینه های خرید ، مالکیت و تجارت اتومبیل ، امکان استفاده از گواهینامه ها به عنوان وثیقه بانکی ، شفافیت در روند ارزیابی ، کاهش ریسک و هزینه فروش ، کمک به تأمین مالی خودرو و تأمین مالی.

وی با اشاره به اینکه مبادله کالا به عنوان یک موسسه نظارتی ، اطمینان می دهد که اتومبیل ها در انبارهای معتبر و تحت نظارت انجام می شوند و مطابق با شرایط مندرج در گواهینامه تحویل داده می شوند ، وی افزود: “این تضمین امنیت معامله و اطمینان از تحویل وسیله نقلیه به مالک نهایی است.”

Pouyan Mozaffari ، یکی دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه ، مکانیسم بازار را به دنیای اقتصاد توضیح داد: “بازار یک گواهی سپرده اتومبیل است ، بازاری که توسط بورس کالا راه اندازی شده است.” در حقیقت ، مبادله کالا به عنوان واسطه ای بین ریزگردها و دارایی فیزیکی عمل می کند ، به عنوان مثال ما یک محصول زعفران نیز داریم ، به این معنی که مصرف کننده می تواند تعدادی از گواهینامه ها را ارائه دهد و از نظر جسمی زعفران را تحویل دهد.

وی گفت: “بنابراین ماشین در این بازار درج شده است ، سپس گواهی با قیمت باز می شود.” این بدان معنی است که یک ماشین ۶۰۰۰ گواهی می شود و سپس این گواهینامه ها در بورس اوراق بهادار هستند. قیمت اولیه این گواهینامه ها همان تصویب کارخانه خواهد بود. به عنوان مثال ، اگر قیمت خودرو ۱ میلیارد تومن باشد ، هر گواهی این خودرو ۲،۰۰۰ تومانس هزینه دارد تا در مجموع ۲،۰۰۰ گواهینامه به یک میلیارد میلیارد تومان برسد.

موزافاری در ادامه توضیح داد: بنابراین قیمت اولیه قیمت تصویب شده کارخانه است. در ادامه با مکانیسم کشف قیمت و عرضه و تقاضا برای مبادله کالا ، یک پانل تعریف شده است که قیمت آن کاهش یا افزایش می یابد. اگر مصرف کننده ۶۰۰۰ گواهی از یک ماشین داشته باشد و آنها را به بورس اوراق بهادار تحویل دهد ، بازار متقاضی را برای تحویل ماشین به یکی از انبارهای قابل اعتماد خود معرفی می کند.

وی همچنین در مورد مزیت بازار گفت: از طریق این بازار ، Micro -Capital می تواند یک ماشین بخرد ، به این معنی که متقاضی هر بار که بتواند گواهی بخرد و در نتیجه سرمایه خود را ذخیره کند. به عنوان مثال ، یک شخص ممکن است سه هزار گواهی خریداری کند ، سپس به پول احتیاج دارد ، این شخص می تواند گواهی خود را در بورس اوراق بهادار بفروشد.

موزافاری ادامه داد: یا ممکن است کسی فکر کند که قیمت یک ماشین در حال افزایش است ، بنابراین او می تواند یک گواهی را با قیمت ارزان تر خریداری کند و سپس گرانتر بفروشد و در واقع از نوسانات بازار استفاده کند. بنابراین اساساً یک بازار دو جانبه است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه چیزی برای تحویل ماشین به مصرف کننده تضمین شده است ، گفت: بورس سهام برای گواهینامه ابتدا از نظر جسمی کالا را تحویل می دهد و سپس کالاها در بورس اوراق بهادار تأیید می شود. هنگامی که تصویب انجام شد ، ۶۰۰۰ گواهی اتومبیل روی پنل قرار می گیرد. داستان مورد انبارهای بورس فیزیکی است.

موزافاری در مورد اینکه آیا حدس و گمان ممکن است در این بازار شیوع داشته باشد ، توضیح داد: هر بازاری که به دارایی های فیزیکی متصل باشد ، اگر عمیق نباشد ، یعنی بسیاری از معامله گران موجود نیستند ، احتمال سوداگری وجود خواهد داشت. اما سوال اصلی این است که آیا بازار بازار کالا عمیق خواهد بود؟ به نظر می رسد این بازار به دلیل حضور مردم عمیقاً اما به دلیل حضور صنعت خودرو است.
چند عاملی در مورد بازار جدید

فردیناند آقابازاری ، یک تحلیلگر بازار سرمایه ، به گواهی سپرده کالایی خودرو از زاویه دیگری نگاه می کند و خاطرنشان می کند که چنین ابزار مالی در هیچ کجای جهان وجود ندارد تا ما این قدرت را به ما بدهد که ما را مقایسه کنیم ، به دنیای اقتصاد گفت: اگرچه ممکن است یک کشف قیمت موفق یا موفق باشد و هیچ کشف قیمت موفقیت آمیز نیست.

وی افزود: “تجارت اتومبیل در بورس کالا متوقف شده است ، در حالی که این بهینه ترین روش و مناسب ترین مکانیسم برای کشف قیمت شفاف به نفع مصرف کننده نهایی بود.”

بورس اوراق بهادار با اشاره به تجربیات قبلی در مورد مختل کردن سیستم فروش خودرو در بورس کالا ، گفت: به نظر می رسد که این ابزار در حال حاضر قابل قضاوت نیست. اگر بخواهیم در مورد کاغذ صحبت کنیم ، اگر بازار ساخته شده باشد ، می تواند به برآورده کردن خواسته های مصرف کننده نهایی کمک کند ، در واقع مصرف کننده خریدار را می سازد یا از ابزاری استفاده می کند که به او قدرت می دهد.

وی با اشاره به موضع وزیر Semitic در تجارت خودرو در مبادله کالا ، گفت: “قبل از آمدن به سر کار ، وزیر مدافع مکانیسم فروش خودرو در مبادله کالا بود ، اما به محض نشستن ، مخالفت شد.” از آنجا که تصمیم گیرندگان خارج از مبادله کالا هستند ، نمی توان گفت که مبادله کالا گواهینامه بازار سپرده خودرو را تضمین می کند. مرجع تصمیم ساز برای شرکتهای خودرو در این بازار ممکن است مانع از تحویل یا اجرای پروژه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا