اخبار اقتصاد ایران

بررسی صدور سند برای اراضی تالاب انزلی؛ اگر نسق مادر دارید زمین‌های کشاورزی خود را پس بگیرید

آذری با اشاره به تاریخچه صدور گواهینامه در تالاب انزلی گفت: وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای در سال ۱۳۹۲ گواهینامه ۱۹ هزار هکتاری تالاب را دریافت کردند و ادعا کردند که مساحت تالاب اصالتا است. ۲۵ هزار هکتار که در شورا بررسی شد حقوق بیت المال استانداری گیلان به ۲۳ هزار هکتار کاهش یافت.

افق میهن عبدالحمید مرادی مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که با حضور کارشناسان کاداستر و املاک این اداره کل برگزار شد، موضوع صدور سند تالاب انزلی و اعتراض بومیان بومی به صدور سند اراضی کشاورزی و مسکونی تالاب در نام منابع طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ناصری آذری مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با اشاره به سابقه صدور اسناد در تالاب انزلی گفت: وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای در سال ۱۳۹۲ برای ۱۹ هزار هکتار از تالاب ها سند دریافت کردند و مدعی شدند که مساحت این تالاب در ابتدا ۲۵۰۰۰ هکتار بوده است. هکتار است که در بررسی موضوع در شورای حقوقی بیت المال استانداری گیلان مساحت آن به ۲۳ هزار هکتار کاهش یافت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سند تالاب انزلی به دلیل اعتراض سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و با نظر معاون حقوقی ریاست جمهوری از وزارت نیرو به سازمان منابع طبیعی منتقل شد اما بستر رودخانه ها و سدها. تالاب در آن لحاظ نشده است.

آذری خاطرنشان کرد: بخشی از تالاب به عنوان زمین کشاورزی در منطقه انزلی استفاده می شود که مورد اعتراض مردم قرار گرفته است. در این راستا با توجه به تکمیل نقشه برداری اراضی ملی استان و برگزاری جلساتی با دستگاه قضایی و جهاد کشاورزی استان مقرر شد افرادی که از حق مادری برخوردارند می توانند اراضی کشاورزی خود را تا ارائه مدارک همچنین این موضوع در خصوص سند مسکونی نیز حذف شده از سند تالاب انزلی محسوب می شود.

لازم به ذکر است مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک نیز با بررسی نقشه ها و توضیحات کارشناسی توصیه هایی برای رفع موانع ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا