اخبار بورس

بررسی قدرت خرید در ۳۰ سال اخیر

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامزمان تعیین مقدار نزدیک است حداقل دستمزد برای کارکنان برای سال ۱۴۰۳ و شایعه افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای سال آینده، دستمزد سی سال گذشته کارگران و همچنین قیمت سکه در این سال ها را بررسی و مقایسه کرده ایم. سکه با در نظر گرفتن نقدینگی بالا یکی از معیارهای اصلی در تعریف پایه پولی است که با مطالعه تغییرات آن در پایه پولی می توان اطلاعات خوبی از وضعیت مالی کشور به دست آورد.

نمودار قیمت سکه در صفحه حداقل دستمزد برای کارکنان در ایران تا سال ۱۳۸۹ متناسب بود، اما از سال ۱۳۸۹ افزایش قیمت سکه از افزایش دستمزد پیشی گرفت و در سال ۱۳۹۸ این فاصله به اوج خود می رسد که تقریباً مشابه سال ۱۴۰۲ است.

نمودار هچ شده تعداد روزهایی را نشان می دهد که یک کارگر حداقل دستمزد پایه باید برای خرید یک سکه کار کند. این نمودار به خوبی نشان دهنده فاصله افزایش دستمزد تا افزایش قیمت سکه است و می توان از این عدد به عنوان شاخصی برای سنجش قدرت نیز استفاده کرد. خرید در جامعه در نظر گرفته خواهد شد. اگر به نمودار هچ شده به عنوان نسبت قدرت خرید در سال های مختلف نگاه کنیم، می بینیم که قدرت خرید مردم تا سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ افزایش متناسبی را نشان می دهد و با بازه زمانی بین یک ماه تا دو و نیم ماه، یک سکه می تواند باشد. با حداقل دستمزد یک کارگر قابل خرید است. اما در سال ۲۰۱۷ نرخ رشد این عدد افزایش می یابد و این مدت به بیش از سه ماه (۹۸ روز) می رسد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ این عدد به ۱۶۴ روز می رسد که بالاترین رقم در ۳۰ سال اخیر است. البته این نمودار را می توان در کنار نمودار تورم سی سال گذشته بررسی کرد که نشان دهنده کنترل قدرت خرید با افزایش حقوق تا سال جاری است که تا حدودی تورم و افزایش قیمت ها را پوشش داده است، تا سال ۲۰۱۹ این نسبت با افزایش در نرخ تورم، قیمت ها افزایش یافت. و قیمت ها یکسان نیست و افزایش قدرت خرید مردم وجود دارد که در سال های بعد قابل جبران نبود.

با توجه به درخواست دولت از مجلس مبنی بر عدم ایجاد اختلاف در بودجه و در راستای تقاضای دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم در سال جاری، باید دید برای سقف حداقل دستمزد چه میزان افزایش در نظر گرفته می شود. کارگران و کارمندان؟ و آیا دولت با تلاش برای کاهش قیمت سکه و افزایش حداقل دستمزد در این سی سال بالاخره می تواند شکاف قیمت سکه و حقوق کارگران را کم کند و قیمت سکه و حقوق کارگران را به یک راستا برگرداند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا