اخبار اقتصاد ایران

بررسی مشکلات برنجکاران مازندرانی روی میز رئیس جمهور

استاندار مازندران با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیئت دولت سیزدهم با استانداران سراسر کشور گفت: مشکلات تولیدکنندگان برنج استان مازندران در این جلسه مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی به معاون اول رئیس جمهور. و وزیر جهاد کشاورزی، رفع این نگرانی ها در دستور کار قرار دارد. گرفته است. سید محمود حسینی پور روز دوشنبه […]

استاندار مازندران با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیئت دولت سیزدهم با استانداران سراسر کشور گفت: مشکلات تولیدکنندگان برنج استان مازندران در این جلسه مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی به معاون اول رئیس جمهور. و وزیر جهاد کشاورزی، رفع این نگرانی ها در دستور کار قرار دارد. گرفته است.
سیدمحمود حسینی پور روز دوشنبه در تشریح دستاوردهای دیدار اخیر استانداران سراسر کشور با رئیس جمهور افزود: در این دیدار به نمایندگی از مردم شریف استان در حوزه تولید و همچنین توجه بیشتر به موضوع بازار برنج، لزوم ممنوعیت یا مدیریت برنج های وارداتی به عنوان مطالبه جدی کشاورزان مازندرانی با آیت الله رئیسی مطرح شد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، رئیس جمهور دستور داد از تولید داخل در تامین برنج مورد نیاز کشور استفاده شود و در صورت نیاز این محصول وارد شود.
استاندار مازندران افزود: آیت الله رئیسی در این دیدار همچنین به معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا در اسرع وقت مشکلات شالیکاران استان های شمالی مشخص و حل شود.
همچنین در این جلسه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی بازار برنج ارائه کرد و گفت: بر اساس اعلام دولت تا زمانی که نیاز کشور به این محصول در داخل تامین نشود واردات انجام می شود. این محصول حتی به حداقل مقدار کاهش می یابد. ممنوع خواهد بود و در مواقع ضروری باید ابتدا محصولات شالیکاران داخلی خریداری و سپس وارد شود.
با توجه به مشکلاتی که در ۲ سال اخیر در بازار برنج شالیکاران شمال کشور به وجود آمده است، کارشناسان معتقدند نگاه حمایتی رئیس جمهور به محصول برنج شمال کشور از ابتدای سیزدهم ماه جاری نمایان بود. دولت و اقدامات انجام شده در این زمینه توانسته است تا حدودی بخشی از دغدغه ها و مشکلات شالیکاران را برطرف کند.
طرح حمایتی از خرید توافقی برنج در مازندران را می توان یکی از دیدگاه های مثبت دولت سیزدهم در جهت ارتقای کسب و کار برنج کاران استان های شمالی به ویژه مازندران دانست به طوری که بر اساس این طرح خرید توافقی برنج پرمحصول پس از هماهنگی و هماهنگی های لازم و انعقاد قرارداد با شالیکوبان و اتحادیه های صنفی معرفی شده از سوی اتحادیه شرکت های تعاونی برنجکوبان و مشارکت اتحادیه تعاون روستایی استان در سطح گلوگاه انجام شد. به شهرستان های نور.
همچنین در اوج برداشت و عرضه برنج به بازار، وزیر جهاد کشاورزی دستور خرید مازاد برنج از شالیکاران شمال را صادر کرد و طی ابلاغیه ای به شرکت بازرگانی دولتی، نسبت به خرید مازاد برنج تولیدی بالا اقدام شد. – ارقام بازده کشاورزان مازندرانی.
بر اساس این اطلاعیه کشاورزان مازندرانی می توانند مازاد برنج تولیدی ارقام پرمحصول خود از جمله ندا و شیرودی را به مراکز تعیین شده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران تحویل دهند.
از دیگر اقدامات دولت در این زمینه، عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران و یازدهم بود. آبان در ماه جاری چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران با حضور مدیران ارشد سازمان بورس کالا در تالار معاملات مرکز تجارت بین‌الملل و پایانه صادرات برنج ایران در سال جاری به صورت رسمی انجام شد. شهرستان آمل.
بر اساس نظر کارشناسان، یکی از ابزارهای جدید و مهم در عرصه تجارت برنج می تواند بازار این محصول را در استان های شمالی کشور رونق بخشد و کشاورزان برنج تولیدی خود را در بورس کالای ایران به فروش برسانند. نگرانی ها.
نماد معاملاتی، گواهی سپرده برنج سفید طارم مازندران است و این فرصت برای کشاورزان مازندرانی فراهم شد تا با عرضه برنج تولیدی خود بر اساس استانداردهای تعریف شده، گواهی سپرده دریافت کنند و محصولات خود را از طریق به بازار عرضه کنند. بورس اوراق بهادار
همچنین جلوگیری از واردات برنج در زمان برداشت این محصول در کشور از دیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم در این زمینه است. موضوعی که وزیر اقتصاد و دارایی ششم آذر وی امسال در نشست اشتغال و سرمایه گذاری مازندران در ساری به آن اشاره کرد و گفت: واردات برنج در گمرکات کشور مطرح نیست.
و شایعه است.
احسان خاندوزی همچنین به نگاه حمایتی دولت سیزدهم به کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای حمایت از شالیکاران و مرکبات کاران این استان در آینده نزدیک از بانک کشاورزی وام می گیریم.
بر اساس اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران، امسال یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان تولید شد که ۷۰ درصد آن ارقام طارم و هاشمی محلی بوده است.
به گزارش ایرنا؛ مازندران حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا