فرهنگ و هنر

بررسی مشکلات و چالش‌های «صنعت فرآورده‌های نفتی پالایشی»


ایران تحلیلی –

بیست و دومین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع «صنعت فرآورده های نفتی پالایش شده» با همت مدیریت نظارت بر ناشران و مدیریت میز صنعت و رتبه بندی ناشران این سازمان و با حضور رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس. ولیاله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

به گزارش سنا، رضا عیوضلو معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در سومین جلسه اجلاس صنایع پالایشی در خصوص دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک اظهار کرد. و محصولات تصفیه شده: در مشاوران دولتی و مقامات دولتی با یک پارادایم فکری مواجه هستیم. که سود صنایع را ضد ارزش می دانند، بنابراین حفظ شرکت های تولیدی تنها شرط حفظ کشور در شرایط تحریم است.

وی افزود: دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های تصفیه شده با یازده ماه تاخیر ابلاغ شد که خود دارای اشکال بزرگ قانونی است.

پیگیری راه حل های قیمت گذاری خوراک

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بخشنامه های وزارت نفت اکنون با بحث سیاست کیفیت مغایرت دارد، گفت: بخش گرایی در ارکان دولت بین بخش های مختلف دیده شد. اما در یک بخش این اتفاق تاکنون رخ نداده است.» اما در حال حاضر شرکت نفت در بخش های خود عملکرد ناهماهنگی دارد.

ایازلو تصریح کرد: شرکت ملی نفت به شرکت ها اعلام کرده که به سمت ارتقای کیفی حرکت کنند اما قیمت گذاری خوراک به گونه ای تعیین شده است که محصولاتی تولید کند که حاشیه سود پایینی داشته و اغلب زیان ده باشد.

وی تصریح کرد: در خصوص این ابلاغیه با وزارت نفت در حال مکاتبه هستیم، رئیس سازمان بورس نیز در این زمینه با رئیس جمهور مکاتبه کرده است، زیرا این تصمیم به نفع صنعت پالایشی تاثیر می گذارد که ضرر سهامداران را به دنبال خواهد داشت. ، صندوق های پالایشگاهی و … خواهد بود.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دولت برای فرآورده های بنزینی سیاست های یارانه ای در نظر گرفته است اما این سیاست می تواند به دلیل سرکوب قیمت ها ضربات زیادی به تولید وارد کند.

ایازلو در پایان گفت: اگرچه نهاد نظارتی ابتکار خوبی است، اما لازم است انجمن پالایش نفت مکاتباتی با شورای رقابت یا هیات عالی داشته باشد و رونوشت نامه را در این خصوص به سازمان بورس ارسال کند. توجه داشته باشید، تا ما نیز به نوبه خود بتوانیم این کار را انجام دهیم. موضوع را پیگیری خواهیم کرد و از هیچ تلاشی برای حفظ منافع سهامداران دریغ نخواهیم کرد.

کاهش ارزش سهام شرکت های تولیدی با قیمت گذاری دستوری

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به اینکه شرکت های پالایشی جایگاه ویژه ای در تولید فرآورده های نفتی کشور دارند، گفت: این شرکت ها طبق قانون موظف به انجام وظایف خاصی هستند که این وظایف زمانی محقق می شود. مطابق با درآمد و هزینه هستند. روند عملیاتی و اجرایی خود را ادامه دهند.

وی افزود: از ۱۰ پالایشگاه، ۹ پالایشگاه بر اساس اصل ۴۴ واگذار شده است. همچنین در بحث تامین سوخت در قبال دولت و دولت تعهداتی دارند و غذای خود را از دولت می گیرند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: تا زمانی که بحث نظارتی و موضع تصمیم گیری بر اساس قانون و تبصره ۵۶ اصل ۴۴ مشخص نشود، دولت اختیار کامل دارد.

عاشوری گفت: همانطور که منابع و هزینه ها را در وظایف کاری خود در نظر می گیریم و بررسی می کنیم، دولت نیز به دنبال منابع و مصارف خود است و مشکلات خود را می بیند.

وی با اشاره به اینکه نباید به صنایع از جمله صنعت نفت جزیره نگاه کرد، گفت: عملکرد شرکت، تولید محصولات و بحث وظایف قانونی آنها از نظر اقتصادی، ارزش سهام، امنیت و… یک مکان خاص

۴۹ میلیون سهامدار داریم

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: بخشنامه قیمت گذاری می تواند مجموعه ها را قفل کند و ارزش سهام را کاهش دهد و در روند کار اختلال ایجاد کند.

عاشوری گفت: اگر درآمدها محقق نشود نمی توانیم به وظیفه خود عمل کنیم، قانونگذاران و دولت توجه داشته باشند که وضعیت شرکت های پالایشی با بیست سال گذشته متفاوت است، قبلاً دولت سهامدار بود و تامین می کرد. خود خوراک اما الان ۴۹ میلیون سهامدار عدالت داریم و باید تقسیم سود داشته باشیم و اگر این کار را نکنیم سازمان بورس که حافظ حقوق سهامداران است برای ما جریمه هایی در نظر می گیرد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پایان گفت: بخشنامه صادره در سال جاری در خصوص پالایشگاه ها زیان شدیدی به ما وارد کرد به طوری که طبق آمار تنها در حوزه بنزین شرکت های پالایشی ۳۲ مورد متحمل شده اند. زیان همات، اما سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد حمایت های لازم را برای پیگیری مشکلات از جمله اصلاح دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های پالایشی انجام داده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا