اخبار بورس

برنامه‌های جدید بورس برای سال ۱۴۰۳+ جزئیات

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهاموحید روشنقلب به اقدامات انجام شده توسط مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در اداره نظارت بر ثبت اوراق سرمایه از ابتدای سال ۱۴۰۲، مربوط به الزام شرکت ها به ارسال است. به صورت الکترونیکی حق تقدم بود و این اتفاق یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های سهامداران و شرکت‌ها در سال‌های اخیر برای ساده‌سازی فرآیند استفاده از حق تقدم برای خرید سهام بود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته تمامی شرکت ها ملزم به افزایش سرمایه از طریق درگاه بازار سرمایه شرکت سپرده گذاری مرکزی شدند.

روشن قلب در ادامه بر رشد افزایش سرمایه از محل مشارکت نقدی تاکید کرد و افزود: الکترونیکی شدن فرآیند افزایش سرمایه در این مورد نیز بی تاثیر نبوده و موانعی را که بر سر راه شرکت های اجرای این اقدام قرار گرفته بود برطرف کرد.

وی با تاکید بر افزایش چشمگیر افزایش سرمایه شرکت ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته گفت: پیرو پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار در دو سال اخیر، قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته معافیت مالیاتی در نظر گرفت. و طبق این ویرایش، حمایت زیادی از افزایش سرمایه از این محل در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس صورت گرفته است.

تعداد نهایی افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۲

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به تعداد افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: این سازمان تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (۴۹۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان) افزایش سرمایه تصویب کرد که با افزایش سرمایه برابری می کند. نسبت به سال قبل ۷۰ درصد و در تعداد مجوزها ۲۷ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، از این میزان ۲۷۴ میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل سود و اندوخته انباشته و ۱۱۰ میلیارد تومان نیز مربوط به دریافت ها و مطالبات نقدی بوده است.

روشن قلب به سنا گفت: سال گذشته رکورد جدیدی از نظر تعداد (۳۳۳ مجوز) و میزان افزایش سرمایه (۴۹۹ میلیارد تومان) در شرکت های ثبت شده در سازمان ثبت شد.

برنامه های آینده برای ۱۴۰۳

روشن قلب به برنامه های پیش رو برای سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: هدف اصلی این مدیریت برای سال ۱۴۰۳ کوتاه کردن روند افزایش سرمایه است که در افزایش سرمایه از محل سود انباشته حاصل شد و فراتر از فرآیند سرمایه افزایش نقدینگی مکانی است. و مطالبات، بخشی از برنامه های مربوط به الکترونیکی شدن فرآیند در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام شد، چون پیش نیاز کوتاه شدن فرآیند یعنی الکترونیکی سازی برآورده شد، پیشنهادات مربوط به تغییر قوانین و مقررات را ارائه کرده ایم. به مجلس رفت و اکنون در مراحل پایانی است.

به گفته وی، طرح تامین مالی تولید به تصویب مجلس رسیده است و در صورت تصویب نهایی این طرح، به نظر می رسد روند افزایش سرمایه از محل وجوه نقد و مطالبات نسبت به سال های گذشته حدود دو ماه کوتاه شود و این امکان را فراهم کند. شرکت ها برای شروع تامین مالی از زمان کوتاه تری افزایش سرمایه شروع می شود، شما دارای وجوه نقد و مطالبات هستید.

مقایسه تامین مالی از بازار سرمایه با بازار پول

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تامین مالی از طریق بازار سرمایه را با تامین مالی از طریق بازار پول مقایسه کرد و گفت: شرکت ها از دو طریق می توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

وی ادامه داد: شرکت ها در ابتدا می توانند از طریق ابزارهای سرمایه ای مانند تاسیس شرکت های سهامی، افزایش سرمایه و عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه تامین مالی کنند.

روشن قلب تامین مالی از طریق بازار بدهی را یکی دیگر از راه های تامین مالی در بازار سرمایه دانست و گفت: تفاوت این ابزارها با ابزارهای بدهی بازار پول این است که ابزار تامین مالی بدهی در بازار سرمایه بیشتر بلندمدت است. زیرا مدت اوراقی که شرکت ها در بورس منتشر می کنند سه تا پنج سال است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها اشاره کرد و افزود: بنگاه ها سود اوراق را به صورت اقساطی پرداخت می کنند و اصل مبلغ را در سررسید پرداخت می کنند.

وی با اشاره به میزان اوراق منتشر شده در دو سال گذشته گفت: میزان اوراق منتشر شده در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ سه برابر شده و برای ۶۸ شرکت به ۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته روشن قلب، تعداد اوراق منتشر شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یافت و به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید، ضمن اینکه تعداد شرکت های تامین مالی از این طریق با ۴۱ درصد افزایش به ۹۶ رسید. شرکت رسیده است.

استقرار سامانه ارسال درخواست الکترونیکی برای انتشار اوراق

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه بر راه‌اندازی سامانه ارسال الکترونیکی درخواست‌های آزادسازی اوراق تاکید کرد و گفت: پیش از این شرکت‌ها مدارک را به صورت فیزیکی ارسال می‌کردند، اما با راه‌اندازی این سامانه، شرکت‌هایی که قصد آزادسازی اوراق را دارند. ودیعه اجاره و مرابحه هستند، باید درخواست و اطلاعات خود را از طریق این سامانه ارسال کنید.

وی معتقد است که راه اندازی این سامانه به تسهیل و تسریع روند انتشار اوراق کمک خواهد کرد.

بازنگری دستورالعمل های صدور بدهی

روشن قلب گفت: علاوه بر اقدامات سال آینده، می خواهیم دستورالعمل انتشار اوراق را به طور کامل بازنگری کنیم تا ضمن ساده سازی، تمامی دستورالعمل ها تجمیع شود تا افرادی که قصد انتشار این اوراق را دارند به راحتی این روند را طی کنند. انجام دادن

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که سازمان بورس تا چه اندازه می تواند در تامین مالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید بنگاه ها در کشور موثر باشد، گفت: “تامین مالی بنگاه ها در مجموع”. این اصل اساسی بازار سرمایه محسوب می شود که این امر اساساً در بازار اولیه و همچنین در بازار ثانویه اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: شرکت ها می توانند طرح ها، پروژه ها و فرآیندهای تولید خود را از طریق ابزار طراحی شده در بازار سرمایه تامین کنند.

روشن قلب گفت: در این راستا دستورالعملی در خصوص نحوه صدور مجوز برای عرضه عمومی (سهام عمومی) توسط شرکت پروژه داشتیم تا پروژه های ناتمام با عرضه بخشی از سهام خود در بورس از این طریق تامین مالی شوند. بازار سرمایه . در این زمینه در سال ۱۴۰۲ شرکت سوخت سبز زاگرس اولین شرکتی بود که با این سیاست از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد.

وی در حوزه تمرکز اطلاعات موسسات عمومی به افشای اطلاعات شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ سعی کردیم گزارش های مالی تعداد بیشتری از شرکت های موضوع اصل ۴۴ را در قانون اساسی منتشر کنیم. سیستم کدال.» پیگیری قانونی. به این ترتیب شفافیت بیشتری برای این شرکت ها ایجاد می شود و عموم مردم از شرکت های مشمول اجرای بخشنامه های اصل ۴۴ قانون اساسی اطلاعات کافی خواهند داشت. در همین راستا در سال ۱۴۰۲ شرکت های جدید اعم از شهرداری ها و موسسات خیریه اقدام به انتشار گزارش های مالی در سامانه کدال کردند و با پیگیری های انجام شده به نظر می رسد این روند در سال ۱۴۰۳ با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

روشن قلب همچنین به تشکیل چندین پرونده قضایی علیه شرکت هایی که بدون موافقت سازمان بورس اوراق بهادار را در خارج از بازار سرمایه عرضه می کردند، اشاره کرد و به سرمایه گذاران توصیه کرد از خرید اوراق بهادار عرضه شده در خارج از کشور خودداری کنند. از بازار سرمایه دوری کنید./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا