اقتصاد جهان

برنامه ایتالیا و روسیه برای کنار گذاشتن دلار

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، فردیناندو پالاتزو، رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا و روسیه اعلام کرد که لابی تجاری رم در مسکو در حال تدوین سازوکاری است که به تجار روسی اجازه می دهد تا هزینه واردات کالاهای ایتالیایی را به روبل پرداخت کنند.

وی در گفت و گو با رایان نیوز توضیح داد که پیش بینی می شود سازوکار استفاده از ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ آماده شود.

پلازو گفت: “ما مطمئن هستیم که می توانیم کل مکانیسم را در ۱۴ فوریه به هیئت مدیره خود ارائه دهیم و این مکانیسم روز بعد ارائه خواهد شد.” فقط باید دست دراز کنیم و چراغ سبز بگیریم.

وی تصریح کرد که این مکانیسم پرداخت، تجارت کالاهای غیرتحریمی که مجاز به واردات به روسیه هستند را پوشش می دهد.

به گفته این نماینده تجاری، هنوز برخی “مسائل مالی” وجود دارد که گروه تجاری با نفوذ ایتالیا باید در روسیه حل و فصل کند، اما هیچ کدام آنقدر چالش برانگیز نیستند که سازوکار تا تاریخ مشخص شده آماده نشود.

Palazzo قبلا توضیح داده بود که مکانیسمی که گروه تأثیرگذار روی آن کار می کند به آن اجازه می دهد تا هزینه واردات کالاهای ایتالیایی را به روبل پرداخت کند و سپس پول را از حساب خود در کشور ثالث به ایتالیا منتقل کند. این لابی قبلاً یک بانک ارمنی را برای این منظور انتخاب کرده است که نام آن فاش نشده است.

وی گفت: «ما قبلاً با یک بانک در ارمنستان به توافق رسیده‌ایم… ما نه تنها پرداخت‌ها، بلکه تحویل را نیز کنترل خواهیم کرد».

رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا و روسیه همچنین تاکید کرد: در حال حاضر هزینه حمل کالا از طریق ارمنستان و اروپا کم و بیش یکسان است.

پالاتزو گفت: “این کشور از ایتالیا دور نیست و به ما اجازه می دهد تا کل روند را با وضوح بیشتری مشاهده کنیم.”

وی همچنین تصریح کرد که این لابی قبلاً از بانک مرکزی ایتالیا برای سازوکارهای جدید پرداخت مجوز دریافت کرده است.

این مرجع تجاری برای اولین بار در ماه ژوئیه از برنامه های مکانیزم پرداخت مبتنی بر روبل برای تجارت ایتالیا و روسیه رونمایی کرد.

در آن زمان، او فاش کرد که تجارت کالا بین دو کشور به دلیل محدودیت های مالی اعمال شده توسط اتحادیه اروپا بر روسیه، از جمله قطع ارتباط بانک های روسی از سیستم پیام رسانی مالی بین المللی SWIFT، با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا