اخبار اقتصاد ایران

برنامه بانک مرکزی برای نقدینگی ۲۳ درصد و تورم نقطه‌ای ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۳

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برنامه ریزی بانک مرکزی برای پایان سال آینده دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ درصد و همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه است. در پایان سال در کانال ۲۰ درصد.”

ایران تحلیل، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در جلسه پایان سال مدیران عامل بانک ها ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور به تشریح برنامه های بانک مرکزی پرداخت. برای سال ۱۴۰۳ در زمینه های مختلف سیاست.

گزارشی از آخرین تحولات اقتصادی کشور

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آخرین شاخص ها و تحولات اقتصادی کشور در بخش های مختلف تاکید کرد: بر اساس آمار اولیه نرخ رشد اقتصادی کشور طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سال معادل ۴.۵ درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد مطلوبی محسوب می شود.

فرزین افزود: در دوره مورد بررسی، بخش نفت رشدی بالغ بر ۱۶ درصد را تجربه کرد که حاصل اجرای طرح های توسعه ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال جاری بوده است. امید است با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه در سال آینده نیز رشد این بخش ادامه داشته باشد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در بخش خدمات بر خلاف روند رشد پایین سال های گذشته، نرخ رشد حدود ۴ درصد بوده و در برخی بخش ها مانند حمل و نقل و عمده فروشی و خرده فروشی نرخ رشد مناسبی داشته است. به دست آمده است.

فرزین خاطرنشان کرد: رشد بخش کشاورزی در ۹ ماه گذشته معادل ۰.۷ درصد بوده که نسبت به سال گذشته کاهش جزئی نشان می دهد. در گروه صنعت و معدن نیز نرخ رشد ۹ ماهه معادل ۳.۹ درصد محقق شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. البته برخی از بخش‌های زیرمجموعه صنعت و معدن از نرخ رشد بالاتری برخوردار بوده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: مصرف خصوصی طی ۹ ماهه امسال ۴.۲ درصد رشد داشته است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۴.۵ درصد و صادرات کالا و خدمات رشد ۱۷.۹ درصدی را در ۹ ماهه امسال تجربه کردند. از سوی دیگر، واردات کالا و خدمات تنها ۵.۳ درصد رشد داشته است و این باعث شده است که تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۰ درصد افزایش یابد که این نرخ رشد نسبتا مطلوبی محسوب می شود. سال .

وضعیت تورم و نقدینگی

در ادامه این نشست فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و نرخ رشد نقدینگی در سال جاری نیز گفت: در ابتدای سال جاری انتظارات تورمی در کشور تشدید شده و نرخ تورم به ویژه در سال جاری افزایش یافته است. فروردین ماهي كه با اجراي برنامه ها و اقدامات بانك مركزي مواجه شد، تورم نقطه به نقطه شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در سال ۱۴۰۲ روند كاهشي محسوسي به خود گرفت. به طوری که بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش داشته است.

وی افزود: برای پایان سال جاری برآورد می شود نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰ درصدی باشد که مطابق با هدف از پیش تعیین شده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: هدف گذاری نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری حدود ۲۵ درصد تعیین شده است که در دی در این ماه نرخ رشد نقدینگی معادل ۲۵.۴ درصد بوده است. لازم به ذکر است که نرخ رشد ۲۵ درصدی معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در ۴۰ سال گذشته است. تحقق این مهم به معنای گذراندن دوره ۴ ساله نقدینگی بالا و رسیدن به شرایط باثبات بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی است.

آخرین وضعیت ارز

رئیس کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت ارزی کشور نیز گفت: بانک مرکزی در سال جاری سیاست تثبیت اقتصادی را در دستور کار قرار داده است که در پی اجرای این سیاست آرامش بخشی به بازارها ایجاد شد. تا زمانی که انتظارات نقدینگی و تورمی کنترل شود، نرخ ارز به شدت افزایش نخواهد یافت.

فرزین تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۸ میلیارد دلار ارز به نرخ های حمایتی و غیرحمایتی اختصاص یافته که از این میزان حدود ۶۷ میلیارد دلار تامین و پرداخت شده است. این عملکرد در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور رکورد محسوب می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: منابع ارزی بانک مرکزی نسبت به سال های گذشته رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال های ۱۳۹۸، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ قابل توجه بوده است. منجر به رشد تشکیل سرمایه به ویژه در ماشین آلات شد.

فرزین افزود: در حال حاضر حراج سکه و طلا در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران برگزار می شود و پیش بینی می شود در آینده فروش اسکناس نیز در این مرکز انجام شود. توسعه فعالیت های مرکز مبادلات یکی از برنامه های بانک مرکزی است و امید است بازار آتی و آینده نیز در این موسسه راه اندازی شود.

وی افزود: به طور کلی باید گفت که با توجه به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، اهداف تعیین شده در ابتدای سال در حوزه متغیرهای واقعی اقتصاد و همچنین در خصوص متغیرهای پولی اقتصاد نزدیک به تحقق بودند

سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی در سال آینده

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه این نشست اظهار داشت: برنامه ریزی بانک مرکزی دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۳ درصدی با دامنه مثبت و منفی ۲ درصدی در پایان سال آینده است. تغییر جزئی نرخ رشد هدف سال آینده نسبت به امسال ناشی از بهبود رشد اقتصادی و جلوگیری از اثرات رکودی کنترل نقدینگی است.

به گفته فرزین، برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳ این است که نرخ تورم را نقطه به نقطه در پایان سال در کانال ۲۰ درصد قرار دهد که در این صورت هدف بلندمدت در دسترس خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه ارز یکی از مهم ترین سیاست های بانک مرکزی آزادسازی منابع موجود در کشورهای خارجی است که امید است با همکاری و همفکری این مهم محقق شود. نهادهای مختلف در دولت هستند و این منابع برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی استفاده می شود. کشور مورد استفاده

وی افزود: تلاش بانک مرکزی برای به حداقل رساندن نوسانات نرخ ارز با اعمال سیاست های ارزی ادامه خواهد داشت و حضور بانک مرکزی در بازارهایی مانند طلا و ارز ادامه خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف این بانک تامین تمام منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری و تجارت در کشور است، گفت: در حوزه سرمایه گذاری با آزادسازی منابع و گشایش هایی که در گذشته رخ داده است. دو یا سه هفته در برخی کشورها و امور مالی بسیاری از کارهای خوبی که انجام شده است، انتظار می رود که رشد سرمایه گذاری کشور به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گیرد.

فرزین افزود: بانک مرکزی در مرکز مبادلات به گونه ای عمل خواهد کرد که برای پروژه هایی که نیاز به ارز دارند اوراق ارزی منتشر شود و حتی در حوزه مالی نیز معرفی شود تا این نوع سرمایه گذاری دچار ارزآوری نشود. محدودیت های.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عملکرد بهینه نظام بانکی اولویت اصلی بانک مرکزی است و بانک مرکزی بنگاه اقتصادی نیست که به دنبال سودآوری باشد. اگر مسائل و مشکلات نظام بانکی حل شود و به مردم خدمت رسانی شود، بانک مرکزی در انجام رسالت خود موفق تلقی می شود.

فرزین تصریح کرد: هدایت اعتباری جایگاهی نظری و عملی دارد و ابزار بسیار مهمی برای بهبود فعالیت ها و رشد اقتصادی محسوب می شود. بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی اصلاحاتی در کاغذ گام انجام داده و آن را توسعه داده است. برخی بانک ها نیز در زمینه تامین مالی خدمات زنجیره ای فعالیت های خوبی داشته اند. امید است در سال آینده بازارهای عروق گام و سایر بازارهای تامین مالی زنجیره ای سهم بیشتری در تامین مالی تولیدات کشور داشته باشند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به تداوم اصلاح نظام بانکی در سال آینده گفت: بانک مرکزی به دنبال کمک به بانک هایی است که در اجرای برنامه های اصلاحی کوتاهی می کنند. همچنین تلاش می شود با همکاری مدیران شبکه بانکی مشکلات برطرف شود. البته باید توجه داشت که در هر شرایطی باید اصول بانکی در همه زمینه ها رعایت شود.

فرزین همچنین با تاکید بر اینکه قانون جدید بانک مرکزی در سال جدید اجرایی می شود، تصریح کرد: این قانون در برخی موارد اختیارات جدیدی را در حوزه نظارت به بانک مرکزی داده است. پیش بینی می شود توسعه سامانه های نظارتی ادامه یابد تا بانک مرکزی بتواند به صورت آنلاین نظارت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا