فناوری

برنامه چهارساله شناسا برای ۱۴ همت سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: سرمایه پیشگامان امین پاسارگاد (شناسا) امروز در نشستی خبری ضمن رونمایی از بیانیه سیاست های سرمایه گذاری خود از سرمایه گذاری ۱۴ هزار میلیارد ریالی تا سال ۱۴۰۷ در استارت آپ ها خبر داد.

حسین نظربلند مدیرعامل شیناسا با اعلام این خبر گفت: شیناسا به دنبال استارت آپ هایی است که بتوانند مشکلات واقعی جامعه را حل کنند و ارزش افزوده ایجاد کنند و از تیم هایی با ایده های نوآورانه و تیمی قوی حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه شیناسا از زمان تاسیس در سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از ۱۵۰ استارتاپ را حمایت کرده است، افزود: سرمایه گذاری های سیناسا منجر به ایجاد بیش از ۱۰۰۰ شغل شده است.

بهبود وضعیت منابع مالی در اکوسیستم

حسین نظربلند در ادامه این نشست اعلام کرد که شینسا کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان خروجی داشته که عمدتاً نقل و انتقالات درون گروه مالی پاسارگاد و موسسان استارت آپ بوده است.

سپس مدیرعامل سیناسا در تشریح وضعیت اکوسیستم نوآوری در سال گذشته گفت: با توجه به قانون جهش تولید دانش بنیان و خروجی های اخیر (دیجی کالا) با بهبود وضعیت منابع مواجه هستیم. در اکوسیستم به نظر می رسد قفل ورود سرمایه به اکوسیستم برداشته شده است و برآورد ما این است که در سال آینده وضعیت منابع مالی بهبود یابد.

وی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به سوال دیجیاتو به فعالیت های استارت آپی استودیو «چینووا» نیز اشاره کرد و گفت: چینووا به غیر از تعداد زیادی ایده شکست خورده، اکنون ۵ ایده زنده دارد.

نظربلند در این خصوص افزود: مهم ترین موضوع در حوزه چینوا این است که در ۲ سال اخیر به فناوری استارت آپ استودیو مجهز شده ایم.

مدیرعامل شیناسا نقطه ضعف اکوسیستم استارتاپی کشور را اعتماد شکننده به این فضا نسبت به بازار و کسب و کارهای سنتی دانست.

سرمایه گذاری ۳ میلیون دلاری برای عرضه اولیه استارت آپ ها

در این جلسه سیدحمیدرضا علوی، معاون سرمایه گذاری سیناسا نیز در تشریح رویکردهای جدید سرمایه گذاری سیناسا گفت: سرمایه گذاری خطرپذیر، ایجاد سرمایه گذاری مخاطره آمیز و سرمایه گذاری قبل از عرضه اولیه عمومی همراه با توسعه نهادی، شتاب دهی، رویکردهای استارتاپی استارتاپی و صندوق تحقیقات فناوری. علوی درباره رویکرد اول توضیح داد: در سرمایه گذاری جسورانه از ۵ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را هدف گذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه نوآوری جسورانه در نظر داریم کسب و کارهایی را تشکیل دهیم که پاسخگوی نیازهای بازار باشند که در این زمینه ایده پردازی در درون خودشناسی اتفاق می افتد و ایده ها با کمک کارشناسانی که سهامدار استارتاپ ها خواهند بود، اجرا می شود. .

علوی درباره سرمایه گذاری قبل از عرضه اولیه سهام نیز گفت: ایجاد پنل نوآورانه در بورس دستاورد خوبی بود، اما حضور در تابلوی نوآور الزاماتی دارد و تجربه نشان داده است که برای استارتاپ ها کار آسانی نیست و وجود دارد. عدم کمک به کسب و کارها برای حضور در هیئت مدیره.”

معاون سرمایه گذاری شینسا افزود: تلاش می کنیم این شکاف را پر کنیم و با سرمایه گذاری به کسب و کارها کمک کنیم تا عرضه اولیه عمومی را انجام دهند.

به گفته وی، پیش بینی می شود سرمایه گذاری در این زمینه به ۳ میلیون دلار برسد.

الزامات و اولویت های سرمایه گذاری آگاهانه

علوی گفت: حوزه های مورد علاقه برای سرمایه گذاری در رویکرد جدید، فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات مالی نوآورانه، معدن، سلامت، امنیت غذایی و انرژی شناسایی شده است.

وی سپس به تشریح الزامات کلی طرح های سرمایه گذاری شینسا پرداخت و گفت: در افق میهن مشاغل در داخل و خارج از کشور به ایرانی الاصل بودن بنیانگذاران اصالت می دهیم.

علوی افزود: کسب و کارهایی که دارای محصول قابل قبول (MVP) دارای فروش و آماده توسعه بازار هستند، مد نظر هستند، همچنین تیم ها باید آمادگی جذب سرمایه داشته باشند و شاخص IRL 6 به بالا داشته باشند و در وضعیتی باشند. مناسب بودن بازار و محصول.”

با توجه به الزامات مندرج در سند رویکردهای سرمایه‌گذاری دانش‌آمیز، «موضوع فعالیت تجاری نباید منع قانونی مستقیم و زیان آور مطابق قوانین و مقررات کشور داشته باشد». همچنین «اگر کسب و کاری در زنجیره ارزش گروه مالی قرار دارد، سرمایه گذاری با هدف ادغام و تملک کسب و کارهای رقیب صورت می گیرد».

به گفته علوی، شینسا از ابتدای فعالیت خود معادل ۱۸ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که بیشترین سرمایه گذاری در ۳ سال گذشته انجام شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده سرمایه گذاری سیناسا تا پایان امسال به ۳۰ میلیون دلار و تا سال ۱۴۰۷ به ۱۴ میلیون دلار خواهد رسید که از نظر حجم سرمایه گذاری رشد چند برابری را نشان می دهد.

بانک مرکزی باید به موسسات مالی اجازه استفاده از اعتبارات مالیاتی را بدهد

محمود کریمی معاون شیناسا نیز در این جلسه به موضوع مقررات سختگیرانه بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بخشنامه های بانک مرکزی امکان ورود گروه های دارای سهام موسسات مالی به فرآیند اعتبار مالیاتی پیش بینی شده را غیرممکن می کند. در قانون جهش مبتنی بر دانش».

وی از بانک مرکزی خواست اجازه دهد منابع کشور به سمت اکوسیستم دانش بنیان برود.

شینسا به عنوان بازوی جسور سرمایه گذاری گروه مالی پاسارگاد فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ آغاز کرد و تاکنون بیش از ۱۵۰ سرمایه گذاری مصوب داشته است. در حال حاضر شینسا ۳۹ شرکت فعال در سبد سرمایه خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا