اخبار اقتصاد ایران

برگزاری اولین جلسه کمیته مزد ۱۴۰۳، دوشنبه | 2 مدل برای مزد منطقه‌ای از سوی وزارت اقتصاد

پیشنهاد جدید وزارت اقتصاد برای حقوق مسکن کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه دوشنبه ۲۵ دی اولین جلسه کمیته دستمزد در سال ۱۴۰۲ برگزار می شود، گفت: وزارت اقتصاد اجرای دستمزد منطقه ای سال ۱۴۰۳ را در قالب دو مدل پیشنهاد داده است.

ایران تحلیل، محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با تسنیم، در خصوص جلسه اخیر در وزارت اقتصاد اظهار داشت: در آن جلسه ارائه ای از سوی وزارت اقتصاد درباره منطقه ای ارائه شد. دستمزدها افزایش یافت

وی ادامه داد: در این ارائه دو طرح مطرح شد. اول اینکه دستمزد منطقه ای به صورت کلی اجرا شود، دوم اینکه دستمزد به صورت ملی تعیین شود اما میزان حق مسکن در شهرهای مختلف متفاوت باشد. با توجه به پررنگ بودن تعداد حق مسکن در سبد هزینه کارگران. گفته شد یکی از روش‌های تعیین بهتر دستمزد کارگران، متفاوت کردن تعداد حق مسکن در شهرهای مختلف است.

تاجیک تصریح کرد: در همین جلسه کارشناسان تامین اجتماعی نسبت به اجرای دستمزد منطقه ای ایراداتی را مطرح کردند، زیرساخت ها باید تغییر کند، با شرایط فعلی امکان اجرای آن وجود ندارد. یکی از موضوعاتی که مطرح شد بحث بازنشستگی بود، افرادی که در ۲ سال آخر خدمت هستند، اگر حقوق آنها به صورت منطقه ای تعیین شود، قبل از اجرا نیاز به بررسی دارد تا بحث بازنشستگی این افراد مطرح شود. کارشناسان تامین اجتماعی مخالف اجرای دستمزد منطقه ای بودند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه روز دوشنبه جلسه کمیته دستمزد است، گفت: شاید بحث مزد منطقه مطرح شود. نظر ما در خصوص بحث حقوق این است که ماده ۴۱ قانون کار و معیشت اجرا شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: متاسفانه امسال نتوانستیم مطالبات جامعه کارگری را در شورای عالی کار محقق کنیم و به دلیل عدم رعایت اصل ۴۱ و تبصره های آن توسط دولت کارگران از حقوق طبیعی خود محروم شدند».

تاجیک افزود: بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس ۲ معیار زیر تعیین کند. اول اینکه حداقل دستمزد کارگران با توجه به درصد تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و دوم اینکه حداقل دستمزد بدون در نظر گرفتن خصوصیات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محوله به اندازه عمر یک نفر باشد. خانواده، که میانگین تعداد آن توسط مقامات رسمی اعلام می شود.

وی تصریح کرد: هر ساله چندین جلسه کمیته مزد و شورای عالی کار با بحث مکرر در مورد همین ماده و ۲ تبصره قانون کار برگزار می شود و در نهایت دستمزد تعیین شده هیچ گاه با واقعیت مطابقت ندارد. قانون و در صورت سازگاری، شکاف بین دستمزد و معیشت کارگران افزایش می یابد. به بیش از ۶۰ درصد نرسید. در این میان کارفرما بر کلمه تعیین دستمزد برای نقاط مختلف تمرکز کرده و اجرای آن را خواستار است. نتیجه گیری کارفرمایان این است که در بسیاری از نقاط کشور باید دستمزد کمتری با دستمزد منطقه ای پرداخت شود، غافل از اینکه دستمزد منطقه ای قادر به شکستن حداقل دستمزد مورد نیاز برای امرار معاش نیست و با توجه به اینکه دستمزدهای فعلی نمی تواند دستمزد را کاهش دهد. تأمین معیشت نیروی کار، سپس دستمزد و همچنین منطقه ای نمی تواند به سرکوب بیشتر دستمزدها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا