فرهنگ و هنر

برگزاری مجامع به شکل برخط راه حلی مرسوم برای رفع دغدغه سهامداران

به گفته مسئولان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ مجمع الکترونیکی با موفقیت برگزار شده است که علاوه بر رفع محدودیت های جغرافیایی، در افزایش مشارکت سهامداران نیز نقش دارد.


ایران تحلیل –

از جانب آذر در سال ۱۳۹۹ سامانه گردهمایی الکترونیکی ناشران بازار سرمایه توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد که طبق آمار اعلام شده از سوی نهادهای سپرده مرکزی شاهد رشد تجمعات بوده ایم به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۸ گردهمایی الکترونیکی برگزار شد. و برای سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۲۴۱ اجتماع افزایش یافت. اعلام وصول.

برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت های بازار سرمایه اخیراً، پوریا خاوری، مسئول برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ دستگاه الکترونیکی جلسات با موفقیت برگزار شده و بیش از سه هزار نفر به صورت آنلاین در این جلسات شرکت کردند. حضور داشتند و پخش زنده مجمع را تماشا کردند، سوالات خود را مطرح کردند و در رای گیری الکترونیکی شرکت کردند.

برگزاری جلسات به صورت الکترونیکی که دوم است اردیبهشت سازمان بورس در سال ۱۳۹۸ تصویب و تصویب خود را اعلام و در متن ابلاغیه خود آمده است: ضمیمه دستورالعمل (نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت های ثبت شده در سازمان) که در اجرای جزء «۴» بند «ج» ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تدوین و به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. ارسال و ابلاغ می شود.

به گفته کارشناسان، برگزاری مجامع به صورت آنلاین راه حلی متداول برای رفع دغدغه های بسیاری از سهامداران است، مسیری که سایر کشورهای جهان نیز از آن استفاده می کنند. موردی که کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برای اکثر شرکت هایی که در بازارهای مختلف و در بورس های مختلف دنیا پذیرفته می شوند، جلسات آنلاین با توجه به زیرساخت ها برگزار می شود.

در ادامه عرفان هودی دیگر کارشناس بازار سرمایه در خصوص اهمیت برگزاری آنلاین مجامع شرکت های بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برگزاری جلسات الکترونیکی تا حد زیادی موجب صرفه جویی در هزینه شرکت ها می شود، این صرفه جویی متفاوت است. ابعاد و نظر زمان برای شرکت ها بسیار مهم است. زمانی که مجامع به حد نصاب نرسیدند، طبق قانون شرکت ها موظف به برگزاری مجدد هستند که باز هم برای شرکت ها هزینه بر است.

در ادامه این کارشناس بازار سرمایه می گوید: در برگزاری مجامع به صورت آنلاین با توجه به افزایش انگیزه مشارکت سهامداران، به حد نصاب رسیدن مجامع و برگزاری در دور اول حائز اهمیت است و سهامداران نیز می توانند در مجامع شرکت کنند. بدون محدودیت تصمیمات نقش دارند. از طرفی برگزاری آنلاین مجامع مزایای مختلفی برای سهامداران دارد و سهامداران می توانند بدون محدودیت جغرافیایی، صرفه جویی در وقت و بدون مشکلاتی از جمله ترافیک در مجامع شرکت شرکت کنند. یکی از اصول مهم سرمایه گذاری در بازار سرمایه مشارکت حداکثری سهامداران در تصمیم گیری است که با برگزاری مجامع آنلاین منجر به توسعه مشارکت ها می شود.

هودی گفت: افزایش مشارکت سهامداران در مجامع را می توان برای شرکت ها مفید دانست و سهامداران با ارائه راهکارها می توانند در این راستا نقش آفرینی کنند و از سوی دیگر سهامداران با طرح سوال شبهات خود را برطرف کنند.

طبق ماده ۷۵ قانون تجارت، کلیه سهامداران حق رای در مجمع عمومی شرکت ها را دارند و می توانند به نقشه راه شرکت های تحت مالکیت خود در مجامع رای دهند.

در پایان لازم به ذکر است سهامداران برای شرکت در مجمع الکترونیکی باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا دسترسی آنها به مجمع فعال شود.



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا