اخبار بورس

برگشت عوارض ۲۰ درصدی خبر شوکه کننده‌ای بود

رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

رئیس انجمن آهن و فولاد ایران گفت: بازگشت تعرفه ۲۰ درصدی خبر تکان دهنده ای بود. دادگاه دستور تعلیق اجرا را صادر کرده بود، اما اکنون این تعلیق را لغو کرده است.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلمهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره رشد صادرات کنسانتره سنگ آهن گفت: پارسال تقریبا صادرات نداشتیم. سال گذشته به دلیل عواملی مانند عوارض ۲۰ درصدی اجازه صادرات نداشتیم. البته اگر صادرات در شرایط عادی انجام شود، درصد صادرات نسبت به سال گذشته بالا خواهد بود.

وی ادامه داد: از نظر من قضیه فرق می کند. در زنجیره فولاد ظرفیت سازی خوبی در زمینه تولید کنسانتره و گندله انجام داده ایم، اما تولید آهن اسفنجی در حد کنسانتره و گندله نبوده است و اگر قطعی برق و گاز را هم به این اضافه کنیم. ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور برای تامین تمام نیازهای گندله کافی نیست. به همین دلیل، گلوله بخشی از حلقه های اضافی خواهد بود.

اکبریان تصریح کرد: متاسفانه تولید گندله در مقایسه با مصرف این محصول در کشور بالاست. سال گذشته ۱۷ میلیون تن گندله مازاد در انبار وجود داشت. کارتریج وضعیت خوبی نداشت. هم شرایط خارجی برای خرید گندله آماده نبود و هم در داخل تقاضای قوی برای خرید آن وجود نداشت. اگر تولید پلت دیگر سودی نداشته باشد، این امر قطعاً بر کنسانتره تأثیر می گذارد. حاشیه سود گندله به قدری از بین رفته بود و قیمت ها رقابتی شده بود که حتی تولید یک تن گندله نه تنها برای تولیدکننده گندله سودی نداشت، بلکه ضرر هم داشت.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: تنها راه حلی که می تواند کنسانتره و گندله را از شرایط فعلی نجات دهد صادرات است. گلایه ما این بود که دولت باید از این کار حمایت می‌کرد، نه اینکه با اعمال تعرفه‌های صادراتی و محدودیت‌های دیگر مانع آن شود تا کشور به تعادل برسد.

وی افزود: تا به امروز معتقدم صادرات ما در گندلای ما بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن باشد، اگر حداقل ۱۴ میلیون تن گندله مازاد در انبارها وجود داشته باشد، فرصتی برای افزایش حجم صادرات بیش از این وجود دارد. و ایجاد فضایی برای تولیدات آتی. نه تنها نگران نیستم، بلکه به نظرم حمایت از صادرات در برخی موارد برای رسیدن به نقطه تعادل بازار بسیار مهم است. اگر شرایط در بازار داخلی به گونه ای باشد که بتواند کنسانتره و گندله را فرآوری کند و تولیدات داخلی برای مصرف داخلی مصرف شود، این رقم مانند سال های گذشته کاهش می یابد.

اکبریان توضیح داد: بازگشت تعرفه های ۲۰ درصدی خبر تکان دهنده ای بود. دادگاه دستور تعلیق اجرا را صادر کرده بود، اما اکنون این تعلیق را لغو کرده است. فرض را بر این می گذاریم که برای کنترل شرایط بازار و از دست ندادن انگیزه کارخانه داران و ظرفیت بالای کشور، خواهان حذف تعرفه ها، پایین بودن اعداد و حاشیه سود هستیم تا واحدها بتوانند به وجود خود ادامه دهد .

رئیس انجمن آهن و فولاد ایران گفت: نگرانی من این است که اگر شرایط مثل امروز باشد، کارخانه های ما تعطیل شوند، این واقعیتی است که کارشناسان بارها به آن اذعان کرده اند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا