بانک و بیمه

بریکس، پیمانی تجاری با اعضای غیرهمسو| تفاوت جدی در توقعات ایران، روسیه و چین از بریکس!

بازار؛ گروه بین المللی: قرارداد تجاری بریکس در ماه های اخیر توجه بسیاری از بازرگانان به ویژه در دو کشور ایران و روسیه را به خود جلب کرده است. با سازوکارهایی مانند «بانک توسعه جدید بریکس» و حمایت نسبی هند و چین به عنوان بزرگترین منبع استرس در آسیا، بریکس توانسته است حداقل در ظاهر خود را به عنوان یک توافق مستقل از مکانیسم های مالی غرب معرفی کند.

نگاهی به اخبار منتشر شده درباره این توافق تجاری نشان می دهد که سران کشورها و دولت های کشورهای عضو این توافق بارها بر فاصله گرفتن از سیستم مالی آمریکا و تلاش برای دلارزدایی در روابط تجاری بین خود تاکید می کنند. موضوعی که برای ایران و روسیه به عنوان دو عضو تحریم شده از سوی غرب اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل، تهران و مسکو، در میان دیگر اعضا، بیشترین تلاش خود را برای جایگزینی ارزهای داخلی با دلار در مبادلات تجاری و ایجاد مکانیزمی برای تسویه حساب های بین المللی در رقابت با سوئیفت غربی، که ظاهراً امکان استفاده از ریال را می دهد، انجام داده اند. روبل و یوان دیجیتال نسخه نهایی دو کشور از مبادلات تجاری دوجانبه و چندجانبه با سایر اعضای بریکس است.

روسیه و ایران بر استفاده از ارزهای دیجیتال متمرکز برای معاملات تجاری تاکید دارند

بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، به‌ویژه در دوران تشکیل دولت سیزدهم، مکانیسم‌هایی مانند روبل و ریال دیجیتال یا ارائه پنجره معاملاتی «میر» در روسیه برای استفاده از ارزهای دیجیتال متمرکز (CBDC) ارائه کرده‌اند، اما هیچ کدام از این موارد هنوز اجرایی نشده است.

وقتی صحبت از برجام و سایر پیمان‌های شرقی به میان می‌آید، یادآوری این نکته مهم است که برخلاف مکانیسم‌های غربی مانند اتحادیه اروپا که اعضای آن از فرهنگ، سیاست خارجی، ارزش‌های اجتماعی و یکپارچگی بهره می‌برند، پیمان‌های شرقی انجمنی از اعضای مختلف است. با منافع، ارزش ها و اهداف به ویژه در سیاست و تجارت خارجی متفاوت است.

یکی از اعضای ارشد دومای روسیه، در جریان مجمع مشورتی BRICS در سن پترزبورگ، ایجاد یک سیستم مشترک برای مبادلات تجاری بین اعضای BRICS با استفاده از ارزهای دیجیتال متمرکز را بخش مهم و ضروری چارچوب همکاری بین اعضا دانست. معرفی چنین مکانیزمی برای روسیه با توجه به تحریم‌های شدید مالی غرب به قدری مهم است که «والنتینا ماتوینکو»، رئیس شورای فدراسیون روسیه، اخیراً پروژه معرفی ارزهای دیجیتال ملی و استفاده از آنها در مبادلات تجاری بین روسیه را برجسته کرده است. اعضای بریکس این را بخش مهمی از توافق تجاری بین اعضای این پیمان دانستند.

بریکس، توافقی با اعضای غیرمتعهد و منافع مختلف

نکته ای که باید در مورد قراردادهای تجاری شرق مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه قرار گیرد این است که در شرق، برخلاف غرب، اساساً شاهد ناهمگونی اهداف و منافع سیاسی-اقتصادی مختلف هستیم. به طور مشخص، ایران و روسیه اعضای کشورهای تحت تحریم غرب بریکس هستند، در حالی که آفریقای جنوبی، هند و برزیل سه متحد تجاری مهم ایالات متحده هستند. حتی اگر به نظر می‌رسد چینی‌ها مخالف سلطه یکجانبه‌گرایی آمریکا در صحنه بین‌المللی هستند، تجربه بیش از یک دهه جنگ تجاری متمرکز بین واشنگتن و پکن به وضوح نشان داده است که چینی‌ها، علی‌رغم اختلافات گاه جدی با دولت آمریکا، حاضر به از دست دادن بازار این کشور به عنوان بزرگترین بازار کالاهای مصرفی در جهان نیستند. برای اثبات این موضوع می توانید آمار اتاق بازرگانی ایران و چین، وزارت امنیت، وزارت راه و شهرسازی و … را بررسی کنید تا متوجه شوید دقیقاً کدام بندهای تحریمی که دولت آمریکا از زمان ریاست جمهوری دونالد اعلام کرده است. ترامپ رسما توسط پکن تحریم شد! آیا چینی ها در دولت سیزدهم و قبل از آن قطعات یا ابزار استراتژیک مانند قطعات هواپیماهای مسافربری، لکوموتیو، مترو، ابزار معدن و … را به ایران می فروختند؟ حتی در مورد عقد قراردادهای متعدد فروش با ایران، باید پرسید کدام یک از این اقلام قراردادی تاکنون به طرف ایرانی تحویل داده شده است؟ در هند نیز وضعیت به همین منوال است. از دهلی نو باید پرسید که آیا از زمان ریاست جمهوری ترامپ، دلیلی برای عدم سرمایه گذاری در بندر جبهار ایران جز تحریم های اعمال شده علیه ایران و تبعیت هند از تحریم ها وجود داشته است؟!

درک ماهیت بریکس و تقسیم بندی اعضا بر اساس علایق

بنابراین، وقتی صحبت از برجام و سایر پیمان‌های شرقی به میان می‌آید، باید در نظر داشت که برخلاف سازوکارهای غربی مانند اتحادیه اروپا که اعضای آن از فرهنگ، سیاست خارجی، ارزش‌های اجتماعی و یکپارچگی بهره می‌برند، پیمان‌های شرقی یک انجمن هستند. اعضایی که منافع، ارزش ها و اهداف متفاوتی دارند، به ویژه در سیاست و تجارت خارجی. به عنوان مثال، هندی ها سعی می کنند در هر پیمانی که پکن بخشی از آن است، شرکت کنند، حتی اگر با چین رقابت کنند. اما باید توجه داشت که این رویکرد دهلی نو در تضاد با غرب و آمریکا نیست، بلکه تنها در آن با چین اتخاذ شده است و سابقه این رفتار حداقل در سیاست مدرن به دوران پس از جنگ می رسد. دوران جنگ جهانی دوم و اختلافات متعدد بین دو کشور.

بسیار بعید به نظر می رسد که با وجود ایجاد سازوکارهای نظارتی مالی، نوعی همگرایی عملیاتی بین اعضای بریکس برای مقابله موثر با غرب و تحریم ایران و روسیه وجود داشته باشد که در آن سایر اعضای از رهبران این پیمان هیچ نقشی بازی نکن . مخصوصا برای هند و چین.

نگاهی به موارد فوق به خوبی نشان می‌دهد که اعضای فعلی بریکس به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول به کشورهایی مانند ایران، روسیه یا بلاروس (عضو احتمالی جدید) اشاره دارد که می‌خواهند سازوکاری مستقل طراحی و اجرا کنند. از غرب به پایین مواردی مانند دلارزدایی، جدایی از دلار و سوئیفت در تعاملات بین اعضا، بی توجهی به تحریم های آمریکا در چارچوب تجاری و… اما دسته دوم که از تنوع بالایی برخوردار است، شامل کشورها می شود. مانند چین، هند و آفریقای جنوبی که اهدافی اساساً متفاوت از دسته اول را دنبال می کنند. در بهترین حالت، این کشورها برجام را یکی از ده ها قرارداد تجاری می دانند که می تواند به توسعه تجارت خارجی آنها کمک کند، یا در مورد هند و چین، این عضویت گاهی به رقابت دوجانبه در قالب یک چارچوب سازمانی منجر می شود خالی کردن عرصه یعنی دادن به استفاده دیگر. بنابراین، علیرغم ایجاد سازوکارهای تسویه حساب مالی، بعید به نظر می رسد که بین اعضای بریکس برای مقابله موثر با غرب و تحریم های ایران و روسیه که دیگر اعضا زیر نظر آن هستند، همگرایی عملیاتی صورت گیرد. دولت و دولت هیچ نقشی ندارند. این پیمان باید به ویژه بین هند و چین منعقد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا