اقتصاد جهان

بریکس سیستم پرداخت مبتنی بر ارز دیجیتال ایجاد می کند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، یوری اوشاکوف، دستیار ارشد سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به نقل از راشاتودی اعلام کرد که گروه بریکس که شامل اقتصادهای نوظهور می شود، قصد دارد یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری ارز دیجیتال ایجاد کند.

وی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، تاکید کرد که نظام با تحولات سیاسی تغییر نخواهد کرد و به برنامه‌های ملی یا ارزهای ثابت کشورهای جهان وابسته نخواهد بود.

اوشاکوف گفت: ما بر این باوریم که هدف مهمی برای آینده ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل در داخل بریکس بر اساس فناوری‌های پیشرفته مانند ارزهای دیجیتال و بلاک چین است.

وی افزود: این امر برای هر کشور، فرد و شرکتی کاربردی خواهد بود و نیاز به هزینه های کلان ندارد.

مشاور رئیس جمهور روسیه جزئیات یا چارچوب زمانی ایجاد این سیستم پرداخت جدید را ارائه نکرد.

اوشاکوف خاطرنشان کرد که کشورهای بریکس قصد دارند در سال ۲۰۲۴ بر تقویت نقش خود در سیستم پولی و مالی بین المللی تمرکز کنند.

بر اساس این گزارش، روسیه در حال حاضر ریاست دوره ای این گروه را بر عهده دارد و مسکو بارها تاکید کرده است که اولویت آن افزایش سهم ارزهای ملی در پرداخت های درون بلوک است.

اوشاکوف گفت: «ما به تلاش‌های خود برای توسعه قراردادهای ذخیره-ذخیره (CRA) که عمدتاً با هدف استفاده از ارزهای جایگزین به جای دلار آمریکا انجام می‌شود، ادامه خواهیم داد.

قرارداد ذخیره یک ذخیره ارزی مشترک است که در صورت بروز بحران نقدینگی در اختیار اعضای بریکس قرار می گیرد. این ذخایر در نظر گرفته شده است تا ابزاری برای تجارت روان حتی تحت فشارهای شدید مانند تحریم های بین المللی فراهم کند.

کشورهای بریکس که قبلاً برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را شامل می شد، امسال شاهد گسترش قابل توجهی بودند: ایران، عربستان سعودی، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی در ژانویه به آن پیوستند.

طبق گزارش‌ها، طی سال گذشته، کشورهای بریکس به سرعت از استفاده از دلار و یورو برای تسویه حساب در این بلوک دور شده‌اند. در عوض، آنها استفاده از ارزهای ملی را افزایش داده‌اند، به ویژه پس از اینکه تحریم‌های غرب انجام معاملات برون مرزی را برای روسیه با استفاده از پول و سیستم‌های پرداخت غربی مانند سوئیفت تقریبا غیرممکن کرد.

سهم ارزهای ملی در تسویه حساب های روسیه با سایر کشورهای بریکس در پایان سال ۲۰۲۳ به ۸۵ درصد رسید، در حالی که دو سال پیش این مقدار تنها ۲۶ درصد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا