اقتصاد جهان

بریکس قصد دارد 10 عضو جدید اضافه کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، ماکسیم ریژنکوف وزیر امور خارجه بلاروس در بیانیه ای اعلام کرد که موج بعدی گسترش برجام در نشست سالانه این گروه در ماه اکتبر در کازان روسیه اعلام می شود.

رایژنکوف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک پیش بینی کرد که برجام می تواند از حداقل ۱۰ عضو جدید استقبال کند و در عین حال ابراز خوش بینی کرد که درخواست عضویت کشورش پذیرفته شود.

ریژنکوف به خبرگزاری ریانووستی گفت: همانطور که همه ما انتظار داریم، اولین موج توسعه (BRICS) با درج کشورهایی که قبلاً چنین درخواستی را ارائه کرده‌اند، در نشست کازان برگزار می‌شود.

وی افزود: روسیه در حال آماده سازی فهرست کشورهایی است که در موج اول توسعه قرار خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش، روسیه به عنوان رهبر فعلی گروه بریکس، اجلاس سالانه این گروه را در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان برگزار می کند.

در ابتدای ماه گذشته، سرگئی لوکاشویچ، معاون اول وزیر امور خارجه بلاروس اعلام کرد که کشورش به همراه الجزایر، بنگلادش، بحرین، بولیوی، ونزوئلا، ویتنام، کوبا، هندوراس، اندونزی، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، فلسطین، سنگال و تایلند جزو گروه اول نامزدهای بریکس هستند.

چندین کشور دیگر از جمله ترکیه، زیمبابوه و بورکینافاسو نیز تمایل خود را برای پیوستن به آن اعلام کرده اند. این سازمان که در سال ۲۰۰۶ توسط روسیه، چین، هند و برزیل تأسیس شد، از آفریقای جنوبی به عنوان عضو در سال ۲۰۱۱ استقبال کرد.

در اوایل سال جاری، این سازمان به چهار عضو جدید گسترش یافت: ایران، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی.

همانطور که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست بریکس در اوایل سپتامبر اعلام کرد، تاکنون حداقل ۳۴ کشور برای پیوستن به برجام ابراز علاقه کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا