بانک و بیمه

«بریکس پی» قیام علیه هژمونی دلار؛ نقش مکانیزم پرداخت بریکس در تسهیل مبادلات بین المللی

بازار؛ گروه بین المللی: بحث جایگزینی سیستم‌های پرداخت مالی بین‌المللی با ابزارهای موجود که بیشتر آن‌ها مانند سوئیفت در اختیار سیستم بانکی غرب قرار دارد، به یکی از داغ‌ترین موضوعات روز در ماه‌های اخیر به‌ویژه در شرق تبدیل شده است. گسترش تحریم ها علیه چین و روسیه باعث شده است که هر دو کشور به فکر استفاده از پلتفرم های جدیدی باشند که خارج از دسترس وزارت خزانه داری آمریکا یا مکانیسم های نظارتی اتحادیه اروپا هستند تا خودشان اقدام کنند.

در همین راستا، کشورهای عضو بریکس ضمن حضور در نشست تجاری این سازمان در مسکو، با راه اندازی آزمایشی اولین ابزار پرداخت بین المللی انحصاری بریکس مواجه شدند. این مکانیسم مالی جدید به نام BRICS Pay به صورت آزمایشی در اجلاس BRICS شروع به کار کرده است و شرکت کنندگان در اجلاس می توانند ۵ دلار برای پرداخت های خرد خود از طریق یک کد QR دریافت کنند. برای این منظور از وب سایت انحصاری «بریکس پی» بازدید کردیم تا طراحی کلی آن را درک کنیم.

ورود ریال ایران به مدار مبادلات مالی با سایر کشورها به ویژه چین و هند می تواند به میزان قابل توجهی از قدرت پول داخلی کشور بهره مند شود.

اگر به وب سایت بریکس پی مراجعه کنیم، خواهیم دید که دو روش پرداخت مالی برای این سیستم توسعه داده شده است. البته در نظر داشته باشید که BrixP هنوز در مرحله آزمایشی است و بنابراین منوهای پیش روی شما به درستی کار نمی کنند. اولین روش پرداخت کوچک برای مشتریان واقعی است. برای این کار کافی است به وب سایت فروشگاه های BRICS مراجعه کرده و کدی که ارائه می دهند را اسکن کنید تا هزینه خرید خود را پرداخت کنید.

روش دوم برای اشخاص حقیقی و شرکت هایی است که در کشورهای بریکس با یکدیگر روابط مالی دارند و باید تعهدات مالی خود را در قبال شرکت شریک تسویه کنند. این سیستم به عنوان B2B در منوی BRICS معرفی شده است. البته برای استفاده از یکی از دو گزینه فوق، باید در وب سایت BrixPay ثبت نام کرده و کارت اعتباری بانکی خود را اضافه کنید. با این حال، این گزینه برای شما فعال نیست زیرا وب سایت آزمایشی است.

مزایای فعالسازی پرداخت BRICS برای ایران

تاکنون خبری مبنی بر مقاومت احتمالی اعضای بریکس در برابر استفاده ایران از این سامانه منتشر نشده است. ایران در سایت BRICSP به عنوان یکی از اعضای جدید این سازمان ذکر شد. قبل از هر چیز باید بدانیم که ورود ریال ایران به مدار مبادلات مالی با سایر کشورها به ویژه چین و هند می تواند به میزان قابل توجهی به قدرت پول داخلی کشور کمک کند. اساساً یکی از دلایل کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، عدم مبادله در فضای بین المللی با سایر ارزها است. نگاهی به فرمول محاسباتی بازار فارکس نشان می‌دهد که ارزش ارزهای موجود در سبد دارایی‌های این بازار در مقایسه با یکدیگر تعیین می‌شود و بنابراین اگر ارز رسمی شما اندازه‌گیری و با ارز دیگری مبادله نشود، ارزش آن مشخص نمی‌شود. هر گونه ارزش عملی داشته باشد.

عدم عضویت ایران در FATF احتمالاً اولین مانع در راه دسترسی کامل ایران به تمامی امکانات تعریف شده برجام خواهد بود.

اما اگر ایران به عضویت بریکس درآید و از سیستم نرخ ارز آنها استفاده کند، اولین چیزی که باید شاهد آن باشیم افزایش ارزش پول داخلی کشور است. البته ما قصد نداریم BRICSP را با سوئیفت مقایسه کنیم یا برتری آن را نسبت به سازوکارهای قدیمی و قدرتمند غربی اعلام کنیم. با این حال، حقیقت این است که استفاده از یک سیستم محدود مانند BRICSP بسیار بهتر از جداسازی کامل سیستم پولی و مالی کشور از سایر سیستم های مالی جهان است.

در ابعاد دیگر، اجرای برجام می تواند مزایای خوبی به خصوص برای شهروندان ایرانی به همراه داشته باشد، به عنوان مثال دسترسی به بازار کشورهای عضو، به ویژه چین، که برای ایرانیانی که به همین دلیل چنین فرصتی را نداشته اند. سال‌هاست که تحریم‌ها بسیار مهم هستند. مفید خواهد بود.

آیا دسترسی ایران به BRICSP نامحدود خواهد بود؟

واقعیت این است که هنوز مقررات جامع و روشنی در خصوص استفاده اعضا از سیستم پرداخت BRIXPay ایجاد و ابلاغ نشده است. به خصوص برای کشورهایی مانند ایران و روسیه که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و برخی نهادهای اروپایی قرار دارند، اظهار نظر در این مورد عجولانه به نظر می‌رسد.

نکته دیگر این است که ببینیم آمریکا به استفاده ایران و روسیه از برجام، به ویژه با توجه به تنش های فزاینده اخیر بین تهران و مسکو و غرب، چه واکنشی نشان خواهد داد. لازم به ذکر است که هدف ایران و روسیه برای عضویت در این سازمان با دیگر اعضای بریکس تفاوت اساسی دارد. در حالی که تهران و مسکو به دنبال یافتن راهی برای مبادلات مالی هستند، سایر اعضا به این سازمان تنها به عنوان ابزاری برای افزایش مبادلات تجاری و درآمدهای ارزی خود نگاه می کنند و از مشکلات ایران و روسیه در مبادلات مالی متضرر نمی شوند. بنابراین، باید دید دیگر اعضای بریکس به ویژه هند و آفریقای جنوبی تا چه اندازه زیر بار استفاده ایران و روسیه از بستر مالی این سازمان خواهند رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا