ترندهای روز

بزرگترین هزارپای جهان چقدر طول دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

العربیه: بزرگترین صدپا جهان در ژانویه ۲۰۱۸ در سواحل نورثامبرلند انگلستان کشف شد. البته این حیوان صدها میلیون سال پیش مرده و فقط فسیل آن کشف شده است. بر اساس بقایای فسیلی، دانشمندان تخمین می زنند که این هزارپا غول پیکر حدود ۲.۷ متر طول و ۵۰ کیلوگرم وزن داشته است.

بزرگترین صدپا جهان در ژانویه ۲۰۱۸ در سواحل نورثامبرلند انگلستان کشف شد. البته این حیوان صدها میلیون سال پیش مرده و فقط فسیل آن کشف شده است. بر اساس بقایای فسیلی، دانشمندان تخمین می زنند که این هزارپا غول پیکر حدود ۲.۷ متر طول و ۵۰ کیلوگرم وزن داشته است.

این فسیل که متعلق به دوره «کربونیفر» در حدود ۳۲۶ میلیون سال پیش است، سومین فسیل در نوع خود و بزرگترین و قدیمی ترین نمونه شناخته شده است. این هزارپا که بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل از دایناسورها می زیسته است، بزرگترین بی مهره ای است که تاکنون کشف شده است و بزرگتر از عقرب های دریایی باستانی بوده است.

آب و هوای نورثامبرلند در دوران کربونیفر استوایی بود و آب و هوای آن با امروز بسیار متفاوت بود. دوزیستان و بی مهرگان بدوی مانند Arthropleura یا هزارپاهای غول پیکر در سیستم رودخانه ها و جنگل های این منطقه زندگی می کردند.

فسیل صدپا به طور تصادفی زمانی کشف شد که یک سنگ ماسه سنگی پس از سقوط از صخره ای در خلیج هاویک ترک خورد. این تکه فسیل احتمالاً بخشی از پوسته‌ای بوده که هزارپاها در حین رشد می‌ریزند و بعداً با ماسه پر شده و میلیون‌ها سال در سنگ نگهداری می‌شوند. این فسیل در می ۲۰۱۸ با مجوز مقامات محلی حفاری شد و برای بررسی بیشتر به دانشگاه کمبریج منتقل شد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که Arthropleura در باتلاق‌های زغال سنگ زندگی می‌کرد، اما کشف جدید نشان می‌دهد که این گونه جنگل‌های باز نزدیک ساحل را ترجیح می‌داد. با وجود اندازه عظیم این حیوان، بسیاری از جنبه های زیست شناسی آن، از جمله ساختار سر، هنوز ناشناخته است.

محققان می گویند که سطح بالای اکسیژن در جو لزوما دلیل رشد قابل توجه این هزارپا نبوده است، زیرا در زمان زندگی این حیوان اکسیژن زیادی در جو وجود نداشت. آنها معتقدند رژیم غذایی این گونه احتمالاً شامل دانه های غنی از مواد مغذی و حتی حیوانات کوچک است.

آرتروپلورا حدود ۴۵ میلیون سال در مناطق استوایی زندگی کرد تا اینکه به دلیل تغییرات آب و هوایی یا رقابت با خزندگان برای منابع غذایی منقرض شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا