اخبار اقتصاد ایران

بزرگترین چالش اپراتورها در توسعه فیبر نوری طولانی بودن فرآیند اجرای قوانین در کشور است

داوود زارعیان، معاون بازرگانی و امور مشتریان مخابرات ایران معتقد است؛ تجربه ۷۰ ساله شرکت مخابرات ایران در زمینه ارتباطات و توسعه و نگهداری شبکه های کابلی مسی و در حال حاضر فیبر نوری نشان می دهد که اولین و مهمترین مشکل توسعه; اخذ مجوز توسعه زیرساخت ها از شهرداری ها.

ایران تحلیل به نقل از روزنامه ایران، این روزها بارها از زبان مسئولان به ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این جمله را می شنویم که «فیبر نوری به زودی به دست خانوارها می رسد»، «دولت می خواهد آن را تا پایان ۲۰ “. دولت سیزدهم» برای تأمین فیبر میلیون‌ها مشترک در سراسر کشور و غیره، اما علی‌رغم تلاش‌های گسترده دولت سیزدهم و با کمک اپراتورهای تلفن ثابت (آسیاتک، های وب، پیشگامان، فناپ تلکام، سابانت، ایرانیان نت). شرکت مخابرات ایران و شاتل) و اپراتورهای تلفن همراه (ایرانسل و رایتل) تا به امروز بیش از ۴ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند و از این تعداد ۲۶۳۵۳۶ کاربر از فیبر نوری استفاده می کنند.

به عبارت دیگر این برنامه ۲۱ درصد پیشرفت داشته و دولت به دنبال افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش تا پایان امسال به ۸ میلیون خانوار است. اما این پروژه بزرگ دولتی در حال اجرا برای احیای اینترنت خط ثابت در کشور در حال حرکت با چه چالش هایی روبروست؟ به گفته کارشناسان و دست اندرکاران ایجاد الیاف در کشور، یکی از موانع توسعه فیبر، شهرداری های استان ها هستند. بنابراین برای تسریع در این طرح و تحت پوشش قرار دادن خانوارهای بیشتر، شهرداری های شهرهای کشور باید مشارکت بیشتری در این طرح توسعه داشته باشند.

اخذ مجوزهای شهری زمان بر است

داوود زارعیان، معاون بازرگانی و امور مشتریان مخابرات ایران معتقد است؛ تجربه ۷۰ ساله شرکت مخابرات ایران در زمینه ارتباطات و توسعه و نگهداری شبکه های کابلی مسی و در حال حاضر فیبر نوری نشان می دهد که اولین و مهمترین مشکل توسعه; اخذ مجوز توسعه زیرساخت ها از شهرداری ها.

زارعیان گفت: ما در مورد اینکه شهرداری ها اجازه دارند یا خیر در صدور مجوزهای ویژه برای حفاری پروژه های عمرانی زیربنایی به تعویق بیفتند قضاوت نمی کنیم چرا که در هر صورت آنها مشکلات خاص خود را در حوزه کاری و شهری و احتمالاً دارند. «قوانین و مقرراتی وجود دارد که لازم است. این امر آنها را مجبور می کند که این گونه رفتار کنند، اما اگر قطعاً قوانین و مقررات شهری را برای تمدید صدور مجوز گودبرداری و تعمیرات رعایت کنند، توسعه زیرساخت های ارتباطی را با مشکل مواجه خواهند کرد.

معاون بازرگانی و امور مشتریان مخابرات ایران دومین مشکل شهرداری ها در استان ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: شهرداری ها مبالغ هنگفتی را از اپراتورها برای حفاری و تعمیرات به ویژه در حوزه ایجاد و استخراج حوضچه ها دریافت می کنند. کنده کاری بیشتر .

این کارشناس ارتباطات حفظ زیرساخت های توسعه را یکی دیگر از چالش ها برشمرد و تصریح کرد: نگهداری شبکه کار سختی است زیرا از یک سو با پیشرفت های عمرانی در استان ها مواجه هستیم و نگهداری شبکه هزینه بر است. از سوی دیگر، بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله به تجهیزات شبکه آسیب رسانده و تخریب می کند و بازسازی آنها زمان بر و هزینه بر است. البته علاوه بر این چالش ها، چالش هایی مانند کارهای کشاورزی و سرقت تجهیزات نیز وجود دارد که مانع بزرگی بر سر راه توسعه فیبر در شهرها است و اپراتورها باید با آن دست و پنجه نرم کنند. یکی دیگر از مشکلات توسعه زیرساخت فیبر نوری، موضوع سرمایه گذاری است، زیرا هزینه تجهیزات و نیروی کار زیاد است.

زارعیان دو پیشنهاد برای رفع چالش ها ارائه کرد و گفت: برای رفع موانع پروانه و هزینه های شهرداری ها نیازمند راهکار قانونی هستیم تا زمانی که اپراتور می خواهد در شهری فیبر نصب کند، شهرداری ها مانع آن نشوند. این فقط با اطلاع رسانی آنها امکان پذیر است. به عنوان بخشی از چالش سرمایه، دولت نیز باید برای جلوگیری از توقف توسعه به دلیل کمبود سرمایه سرمایه گذاری کند. البته دولت سیزدهم به فکر مشوق ها بوده و این کمک خوبی است و می تواند بخشی از هزینه ها را تامین کند، اما این مشوق ها مشکلاتی دارد و آن هم این است که متاسفانه از درآمد اپراتورهای تلفن همراه است و ۳۱ درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه در حال انتقال است، به نظر من این غیرعادلانه است و مانع از توسعه خود اپراتورها می شود.

به گفته این کارشناس ارتباطات، در طرح فعلی مجوز خدمات یکپارچه شبکه و ارتباطات (UNSP) با وجود کارکردها و ویژگی های مثبتی که به آن نسبت می دهیم، کارها به صورت موازی انجام می شود و در برخی جاها به راحتی سرمایه گذاری نمی شود. در برخی نقاط، چندین اپراتور حضور مشترک دارند که می تواند منجر به هدر رفتن بخشی از سرمایه های کشور شود.

قیمت های غیر معمول حفاری

جهانگیر آقازاده، کارشناس حوزه مخابرات معتقد است: موانع و چالش های موجود در مسیر توسعه فیبر نوری در کشور متعدد و متنوع است و نمی توان یک مانع را به عنوان بزرگترین مانع توسعه فیبر نوری برشمرد. اما اگر موانع کوچکتری را کنار بگذاریم که هرکدام در ایجاد اختلال در کار توسعه کلی نقش دارند، یکی از چالش های عمده پیش روی شهرداری ها هستند.

آقازاده به ایران گفت: یکی از بزرگ‌ترین موانع اپراتورها در توسعه شبکه‌های فیبر نوری تعرفه‌های غیرعادی است که برخی شهرداری‌ها برای قطع و نصب دستگاه‌های میدانی در پروژه‌های فیبر نوری به اپراتورهای ثابت و سیار اعلام می‌کنند. از لحظه آغاز بحث های مربوط به این پروژه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا صدور مجوز یکپارچه خدمات شبکه و ارتباطات (UNSP) و اجرای اقدامات توسعه فیبر توسط برخی اپراتورها، هزینه مجوز از شهرداری ها اخذ شد. خاطرنشان شد این افزایش ۱۰ برابری تعرفه حفاری اقدامی از سوی شهرداری ها است که می تواند بسیاری از طرح های تجاری اپراتورها را در این زمینه از مسیر خارج کند و این پروژه بزرگ را از مسیر خارج کند.

این کارشناس مخابرات راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد کرد و افزود: تشکیل ستادی با حضور برخی وزرا از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر کشور، وزیر نیرو، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر امنیت و غیره و زیر نظر معاون اول رئیس جمهور و با ستادی مشابه به ریاست استانداران در استان ها. این ستاد باید توسعه فیبر نوری در کشور را یک پروژه راهبردی ملی بداند و موانع پروژه در شهرستان ها را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به دیگر چالش های این پروژه راهبردی و ملی تصریح کرد: مجریان این پروژه با چالش های سرمایه گذاری نیز مواجه هستند و این موضوع بارها از سوی کارشناسان و بهره برداران مطرح شده است. زمان (سه سال و بیش از ۲۰ میلیون پورت) نیازمند دید بلندمدت سرمایه گذاران است.

به گفته آقازاده، بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی از سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه‌هایی مانند مخابرات اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند منابع مالی خود را صرف پروژه‌های زودبازده یا بلندمدت کنند که بر اساس تجربه، بازگشت مطمئن سرمایه و سود را تضمین می‌کنند. . به گفته این کارشناس شاغل در توسعه فیبر نوری، اگرچه دولت سعی کرده بخشی از سرمایه گذاری های این اپراتورها را با تزریق سرمایه در قالب یارانه به مجریان طرح ملی فیبر نوری تامین کند، اما با توجه به اعداد ثابت یارانه ها. و تغییرات کوتاه مدت قیمت از یک طرف و تزریقات. ارقام تامین مالی پس از اجرا به جای قبل از اجرا، اعتماد سرمایه گذاران را در این پروژه برانگیخته نمی کند.

وی تصریح کرد: راهکار پیشنهادی برای حل این مشکل، اولاً الزام موسسات مالی تحت نظارت دولت به پذیرش این طرح‌ها به عنوان طرح‌های دارای توجیه مالی و ارائه تسهیلات بلندمدت و کم بهره با حداقل تشریفات قانونی به بهره برداران است. گفت: ثانیا بخشی از یارانه های در دست بررسی که بر اساس برنامه عملیاتی و الزام آور برای حمایت از اجرای طرح ارائه می شود و ثالثا امکان بررسی سالانه مبالغ یارانه ها و افزایش آنها مطابق با روند تورم و تغییر قیمت خدمات و دستگاه های مورد نیاز اعلام خواهد شد.

این کارشناس مخابرات سومین چالش در توسعه فیبر نوری را تامین تجهیزات دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات مورد نیاز این پروژه باید از تامین کنندگان خارجی تهیه شود، جدای از موانع موجود ناشی از تحریم های سرکوبگر مقررات مربوط به تخصیص ارز و ترخیص کالا، تامین تجهیزات (به ویژه تجهیزات فعال) مورد نیاز پروژه را گسترش می دهد. در برخی موارد، این موضوع باعث می‌شود تا قسمت‌هایی از پروژه که همه چیز در آن‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته باشد، به دلیل تامین نشدن دستگاه برای مدت طولانی متوقف شود. وقفه ای که اجرای فنی و تجاری طرح را با مشکل مواجه می کند.

آقازاده با بیان اینکه راه حل این مشکل بررسی ویژه آیین نامه های مربوطه و تصمیمات موردی توسط ستاد مذکور است، گفت: البته در مجموع اگر راهکاری برای توسعه بیشتر عملیات اجرایی این امر وجود داشته باشد. این پروژه از سوی دولت و مجلس و تشکیل ستاد رفع موانع این پروژه راهبردی ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا