ترندهای روز

بزرگترین کوه یخ جهان از قطب جنوب در «مسیر نابودی» در حال حرکت است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دیدن از میان برف و مه در دریاهای قطب جنوب غیرممکن بود، اما ایان استراکان، که یک اکسپدیشن را رهبری می‌کرد، می‌دانست که کشتی او به یک غول واقعی نزدیک می‌شود: بزرگترین کوه یخ جهان در پیش است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ابرها بلند شدند و ما توانستیم این خط سفید وسیع را ببینیم که در سراسر افق در همه جهات کشیده شده است.

با نزدیک شدن کشتی در جریان بازدید روز یکشنبه، شکاف‌ها و طاق‌های آبی بزرگی که در لبه کوه یخ تشکیل شده بود، مشاهده شد.

استراکان گفت که امواجی به ارتفاع چهار متر به دیواره کوه یخ برخورد کردند و قطعات کوچکی را شکستند و برخی از طاق ها فرو ریختند.

او قایقرانی در امتداد لبه ناهموار بی‌پایان کوه را با نت‌های موسیقی مقایسه می‌کند: «همه شکاف‌ها و طاق‌ها نت‌های متفاوتی بودند که آهنگ پخش می‌شد».

اندازه کوه یخی دندانی شکل به نام “A23a” (A23a) نزدیک به ۴۰۰۰ کیلومتر مربع است که آن را بیش از دو برابر لندن می کند.

پس از سه دهه چسبیدن به کف اقیانوس قطب جنوب، این کوه یخ اکنون در راه است که می تواند آخرین سفر آن باشد. این کوه یخ به سمت شمال می رود.

تخمین زده می شود که این کوه یخ حاوی یک تریلیون تن آب شیرین است که احتمالاً در راه خود به اقیانوس ذوب می شود.

ضخامت کوه یخ در برخی نقاط به ۴۰۰ متر می رسد و در حال حاضر بین جزیره فیل و اورکنی جنوبی در حال حرکت است.

استراکان در حالی که در حال پایان دادن به یک تور خصوصی در شبه جزیره قطب جنوب در یک سفر دریایی سازماندهی شده توسط EYOS بود، با خبرگزاری فرانسه صحبت می کرد. این کشتی ابتدا قصد داشت به جزیره جورجیا جنوبی برود، اما به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان در آنجا، مسیر را تغییر داد و به سمت کوه یخ رفت.

این اولین کشتی نیست که شاهد عظمت کوه یخ است. کشتی بریتانیایی آراس ماه گذشته برای یک ماموریت علمی به قطب جنوب سفر می کرد که متوجه شد یک کوه یخ راه آنها را مسدود کرده است.

اندرو میجرز، دانشمند ارشد کشتی، گفت که با نزدیک شدن به کوه یخ، مه پاک شد و خورشید بیرون آمد و حتی گروهی از اورکاها شنا کردند. او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این واقعا جادویی بود. وی افزود که عبور آنها از کوه یخ شش ساعت طول کشید.

کوه یخ “E23E” برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ در سواحل قطب جنوب شکست و آن را به قدیمی ترین کوه یخی جهان و همچنین بزرگترین کوه تبدیل کرد، اما در آن زمان در کف اقیانوس گیر کرد. اندرو فلمینگ از سازمان بریتانیایی قطب جنوب به خبرگزاری فرانسه گفت که تصاویر ماهواره ای در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که کوه در حال “لرزش” است.

در پایان سال گذشته، کوه یخ “E23E” از زنجیرهای یخی خود جدا شد و به سمت شمال حرکت کرد.

این که آیا این به دلیل تغییرات آب و هوایی است یا خیر هنوز مورد سوال است. این در حالی است که یخ های دریای قطب جنوب در زمستان به پایین ترین سطح خود رسیده است.

فلمینگ با تاکید بر اینکه این کوه های یخ یک فرآیند طبیعی هستند، می افزاید: «هر سال یک یا دو کوه یخ بزرگ می شکند.

او توضیح داد که چنین کوه های یخی بخشی از یک سیستم عظیم هستند که به طور چشمگیری در حال تغییر است.

کوه یخ “E23E” از زمان انتشار تقریباً همان مسیر کوه های یخی عظیم قبلی از جمله “E68” و “E76” را دنبال کرده و از سمت شرق شبه جزیره قطب جنوب از طریق دریای Weddell در امتداد مسیری به نام “Iceberg Alley” رفته است. را گذرانده است

فلمینگ گفت با جدا شدن کوه یخ از اقیانوس جنوبی، آب های گرمتر و امواج بزرگتر شروع به شکستن آن خواهند کرد.

اگر مسیر دو کوه یخ نسبتاً عظیم قبلی را طی کند، به سمت شمال شرقی به سمت جزیره جورجیا جنوبی می رود که بهشت ​​پنگوئن ها و فوک ها است.

مسیر محتمل تر این است که کوه یخ E23E در اطراف جزیره حرکت کند و به پیچ و خم خود به سمت شمال ادامه دهد. اما اگر این سناریو محقق شود، سرنوشت “E23E” مانند همه کوه های یخی خواهد بود که به شمال سفر می کنند و در نهایت در آب های گرمتر آب می شوند.

فلمینگ می گوید: «آنها در نهایت محکوم به فنا هستند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا