ترندهای روز

بزرگترین یوزپلنگ دنیا کشف شد

یوزپلنگ تازه کشف شده (Acinonyx pleistocaenicus) از حدود ۱.۳ میلیون تا ۵۰۰ هزار سال پیش در اوراسیا زندگی می کردند. البته این گونه برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ بر اساس استخوان فک پایین یافت شده در استان Shaanxi در شمال چین توصیف شد. اما در مطالعه جدید، محققان آن بقایای را به همراه فسیل‌هایی که اخیراً از چین کشف شده است، تجزیه و تحلیل کردند و وزن حیوان را بر اساس طول جمجمه، ارتفاع دندان‌ها و عرض ساختار استخوانی که جمجمه را به ستون فقرات متصل می‌کند، تخمین زدند. (این معیارها به عنوان پیش بینی کننده های دقیق شاخص توده بدنی در پستانداران شناخته شده اند.)

دانشمندان متوجه شدند A. pleistocaenicus احتمالاً بیش از ۱۳۰ تا ۱۹۰ کیلوگرم وزن داشت و از نظر اندازه و وزن شبیه ببر مدرن بود.پانترا دجله(یا شیر)پلنگ لئو) شده است. این یوزپلنگ به طور قابل توجهی سنگین تر از یوزپلنگ مدرن آفریقایی بود (A. jubatus) که وزن آنها حدود ۳۴ تا ۶۴ کیلوگرم است.

فسیل‌های جدید شامل دو فک پایین یا فک بالا است که در سال ۲۰۲۱ از غار جینوان در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین کشف شد و بخشی از جمجمه‌ای است که در دهه ۱۹۳۰ از سیستم غار ژوکودیان در پکن به اشتباه شناسایی شد. هر سه نمونه مربوط به حدود ۷۸۰ هزار سال پیش، در دوران پلیستوسن (۲.۶ میلیون تا ۱۱۷۰۰ سال پیش) هستند.

به لطف جمجمه بلند، دیواره ضخیم متمایز، پوزه پهن غیرمعمول و همچنین ویژگی های دیگر، تیم این فسیل ها را به عنوان A. pleistocaenicus شناسایی شد محققان همچنین دریافتند که یوزپلنگ های غول پیکر منقرض شده شباهت های چشمگیری به یوزپلنگ های آفریقایی مدرن دارند. به عنوان مثال، چیدمان دندان های یوزپلنگ غول پیکر و فضای استخوانی پشت بینی که در یوزپلنگ های امروزی دیده می شود، مطابقت دارد.

A. pleistocaenicus حدود ۵۰۰ هزار سال پیش منقرض شد. چیگائو جیانگزو، دیرینه شناس در آکادمی علوم چین در پکن می گوید: مرگ این یوزپلنگ غول پیکر احتمالاً تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی است که در دوران گذار اواسط پلیستوسن رخ داده است. در این دوره، الگوی عصرهای یخبندان ۴۱۰۰۰ ساله هر ۱۰۰۰۰۰ سال به یک الگوی طولانی تر از دوره های یخبندان شدیدتر تغییر کرد. این تغییرات اقلیمی دوره‌های طولانی‌تر و شدیدتری از سرما را همراه با دوره‌های طولانی‌تر گرما به همراه داشت.

در یکی از مکان‌هایی که این فسیل پیدا شد، محققان گونه دیگری از یوزپلنگ منقرض شده A. intermedius را نیز شناسایی کردند که به اعتقاد آنها یک گونه متمایز است و نه فقط یک نسل جوان‌تر از A. pleistocaenicus. بنابراین، هیولای بزرگ A. pleistocaenicus احتمالا جای خود را به گونه های کوچکتر یوزپلنگ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا