فرهنگ و هنر

بزرگداشت «امین تارخ» در شیراز برگزار می‌شود :: افق میهن

مراسم بزرگداشت امین تارخ هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون همزمان با افتتاح پردیس سینمایی «امین تارخ» با حضور جمعی از هنرمندان، کارگردانان و علاقمندان سینما برگزار می شود.

به گزارش افق میهن، همزمان با دومین سالگرد درگذشت هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون، امین تارخ، پردیس سینمایی «امین تارخ» در شیراز افتتاح می شود. این پردیس سینمایی دارای ۵ سینما و یک سالن تئاتر و در مجموع دارای ۸۶۳ صندلی می باشد.

مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید توسط موسسه بهمن سبز که پردیس سینمایی «امین تارخ» را با حضور جمعی از هنرمندان، کارگردانان سینما و خانواده این هنرمند فقید دوشنبه ۲ اداره می کند. مهر این ماه در شهر شیراز برگزار می شود.

امین مورخ ۲۰ مرداد وی در سال ۱۳۳۲ در شیراز به دنیا آمد. او در حدود نیم قرن بازیگری نقش های ماندگاری در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد. علاوه بر این تارخ در سال های فعالیت خود به عنوان مدرس بازیگری، چهره های زیادی را به سینمای ایران معرفی کرد.

«مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده، «سقوط» ساخته رسول صدر عاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» علی حاتمی، «ماسمه» ساخته ابراهیم وحیدزاده و سارا» ساخته داریوش مهرجویی از جمله آثار سینمایی است که تاریخ در آن به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند فقید همچنین در سریال های ماندگاری چون «بوعلی سینا»، «سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جرهارت» بازی کرده است.

امین تارخ بیست و هشتم شهریور در سال ۱۴۰۱ به دلیل بیماری قلبی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و پس از چند روز در بیمارستان دیگری بستری شد. مهر وی در ماه ۱۴۰۱ درگذشت.

پس از رونمایی و افتتاح ۵ سالن جدید پردیس سینمایی آزادی تهران و افتتاح پردیس سینمایی مهر مادر دزفول، این دومین پردیس سینمایی است که توسط این موسسه راه اندازی شده است بهمن سبز در خارج از پایتخت افتتاح می شود. احداث پردیس های فرهنگی چند منظوره خانواده محور از برنامه های توسعه محور حوزه هنری انقلاب اسلامی است. الان موسسه بهمن سبز به عنوان مجری سینماهای هنر دارای ۶۱ سینمای فعال با ۱۹۳ سالن و ظرفیت ۳۳۰۰۰ صندلی است. از این تعداد پنج سینما با ۳۳ سالن و ۲۹۲۴ صندلی در سال ۱۴۰۲ راه اندازی و به بهره برداری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا