اخبار اقتصاد ایران

بعد از عید نوروز منتظر افزایش قیمت حبوبات باشید :: ایران تحلیل

به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و نوروز، تصمیم گیری برای تغییر قیمت حبوبات به چند ماه آینده پس از این مناسبت ها موکول شد.

به گزارش ایران تحلیل، رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره افزایش اخیر قیمت حبوبات گفت: ارزی که به واردات حبوبات اختصاص می یابد از ارز تالار اول به ارز سال جاری منتقل شد. تالار دوم و در نتیجه قیمت واردات حبوبات از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته بود که این تغییر باعث شد طی چهار روز به طور میانگین ۲۰ هزار تومان به قیمت هر کیلو حبوبات اضافه شود.

وی افزود: البته افزایش قیمت حبوبات ادامه نداشت و در حال حاضر حبوبات همچنان با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می شود و در نتیجه قیمت حبوبات در کشور بار دیگر به قیمت قبلی بازگشته است. نرخ ها

کنگری ادامه داد: تصمیم برای تغییر نرخ ارز واردات حبوبات به صورت ناگهانی اتخاذ شد و اکنون زمان مناسبی برای اجرای این سیاست نبود، بنابراین اتحادیه توانست با نامه نگاری از افزایش قیمت حبوبات جلوگیری کند.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان و عید نوروز نزدیک است و با توجه به افزایش مصرف حبوبات در این مناسبت ها، تغییر قیمت ارز واردات حبوبات منجر به کاهش عرضه می شود. و کمبود نسبی آن در بازار و افزایش بیشتر قیمت. همچنین مصرف حبوبات به ویژه عدس و لوبیا در نیمه دوم سال بیشتر از نیمه اول است و عرضه در این فصل محدودتر از نیمه اول است.

وی تصریح کرد: قیمت حبوبات طی سه تا چهار ماه آینده ثابت می ماند اما با گذشت این مدت و سپری شدن ماه مبارک رمضان و نوروز تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ خواهد شد. آنچه مشخص است واردات حبوبات با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مطلوب دولت نیست و درصدد تغییر این رویه و واردات حبوبات با ارز ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومانی است.

کنگری در ادامه از واردات ۴۰ درصد از کل حبوبات عرضه شده در بازار ایران خبر داد و گفت: در بین انواع حبوبات، عدس بیش از سایر اقلام وارد می شود و نخود نیز از جمله حبوباتی است که بیشتر از طریق آن عرضه می شود. واردات ۸۰ درصد عدس این کشور از کانادا و روسیه وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا