فرهنگ و هنر

بلایی که باتلاق تصمیمات شبانه بر سر بورس آورد


ایران تحلیل –

در حالی که بازار در هفته های اخیر از کانال مهم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور می کرد، اکنون با روند فعلی، بعید نیست شاخص کل به زیر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد.

به نظر می رسد بازار در حال از دست دادن طبقات حمایتی قبلی است که شاخص را برای مدت طولانی در محدوده ایمن نگه داشته است.

شوک نفتی دوباره به بورس

آنچه در روزهای اخیر در عرصه داخلی باعث شوک ناگهانی بورس شد، بخشنامه وزارت نفت در خصوص نرخ خوراک شرکت های پالایشی بود که به یکباره اعلام شد و بورس برای آن آمادگی نداشت.

اکنون در شرایطی که بورس وارد دومین ماه زمستان شده، خوش بینی های قبلی تا حدودی از بازار حذف شده است و به نظر می رسد در شرایط فعلی که شوک های سیاسی کم و بیش ادامه دارد، بازار همچنان ادامه داشته باشد. در جهت منفی حرکت کند، مگر اینکه شوک مثبتی از سوی سازمان بورس و یا دستگاه های مرتبط وارد بازار سرمایه شود.

کارشناسان معتقدند اگر بخشنامه های قبلی دولت و مجلس در خصوص قیمت گذاری دستوری و موضوع آزادسازی قیمت خودرو و واگذاری آن به خودروسازان و انجمن های خودروسازی اجرایی شود، می تواند فضای فعلی بازار را تغییر دهد.

در دوره اخیر بخشنامه هایی از جمله دستورالعمل تغییر آیین نامه قیمت گذاری خودرو از سوی وزارت حراست ابلاغ شد که مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار نگرفت. از این منظر بازار نیازمند اقدامات عملی و جدی تری از سوی سیاست گذاران برای ایجاد تحرک در بورس است.

روند ۱۰ ماهه امسال نشان می دهد که نوسانات بازار ناشی از سیاست های دولت بسیار زیاد بوده است که این امر باعث بی اعتمادی شدید به فضای سیاست های کلی در بازار سرمایه شده است. اگر این اتفاق در دو ماه پایانی سال اصلاح نشود، به نظر می رسد باید منتظر روزهای سیاه و تلخی برای بورس باشیم. در گفت و گو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به ریسک ها و عواملی که باعث نااطمینانی بازار در روزهای اخیر شده است پرداخته شده است.

مصوبات دولت، ریسک جدید بورس

ویدا مهاجر کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در این خصوص گفت: در روزهای گذشته با ابلاغ وزارت نفت نرخ خوراک شرکت های پالایشی و نرخ فروش فرآورده های نفتی منتشر شد. با انتشار این دستورالعمل جدید، بازار قرمز شد و اثرات آن همچنان در معاملات دیروز ثابت بود و روز یکشنبه نماگر اصلی بازار با کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی به کار خود پایان داد و این روند ادامه یافت. دوشنبه.

وی ادامه داد: ظاهرا ریسک های تاثیرگذار بر بورس از متغیری به متغیر دیگر در حال مهاجرت است. به نظر می رسد کسری و عدم تعادل دولت همچنان مهم ترین ریسک برای صنایع بازار به ویژه صنایع دلار محور است. چنین مصوباتی که منجر به تغییر در سودآوری شرکت ها می شود، می تواند بازار را به رکود بازگرداند.

مهاجر تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های بزرگ گروه پالایشی به منظور کاهش شدت منفی های این گروه، شفاف سازی تغییرات سود خود را آغاز کردند، اما در شرایطی که هر روز ریسک های جدیدی به بازار تحمیل می شود، انتخاب نقدینگی دشوار است. از بازار سهام

این کارشناس بورسی افزود: با توجه به معاملات نهایی بازار در نمادهای اصلی، فضای نسبتا آرام تری را برای فردا پیش بینی می کنیم. از مهم ترین ریسک های بازار با وجود اخبار و موارد مختلف در بازار می توان به مشکل شفافیت در بازار اشاره کرد که به خصوص در سال جاری در بازار بارزتر است. این اتفاق عملاً بازار را در یکی از نامطمئن ترین سال های خود قرار داده است که عملاً هر سرمایه گذار و فعالی را در هر بازاری با ترس از تصمیمات و سیاست های روزانه و حتی ساعتی مواجه می کند که علیرغم وجود اشیاء قیمتی فراوان، بازار را متقاضین می کند. فرار کن.

مهاجر افزود: برای پیش بینی رفتار کوتاه مدت احتمالی بورس می توان هیجان را در سمت عرضه احساس کرد و پس از آن تا زمانی که بازار نتواند با تقاضای مناسب یکی از حوزه های کلیدی خود را احیا کند. گرفتن، مستمر بودن با افزایش و تثبیت قیمت دلار در بازه های قیمتی بالاتر، عملاً می توان در میان مدت انتظار داشت که کل بازار به ویژه صنایعی که تأثیر مثبت مستقیم تری از این رویداد دریافت می کنند، با افزایش تقاضا و افزایش تقاضا همراه شوند. رشد قیمت، و مانند گذشته، بازار عملا در لبه تقاضای سنگین خواهد بود. پس از لمس اعداد دلار بالاتر احساس خوبی داشته باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا