ترندهای روز

بلایی که کمبود این ویتامین بر سر استخوان‌ها می‌آورد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

رئیس کانون کارشناسان داخلی کشور می گوید: متاسفانه آزمایش های انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که ۹۰ درصد مردم ایران از کمبود ویتامین رنج می برند. دی هستند

کمبود ویتامین دی یک مشکل جهانی است که بیشتر در افرادی که در مناطقی با نور خورشید محدود زندگی می کنند شایع است. با این حال، مطالعات متعدد نشان داده است که ساکنان بسیاری از شهرها و کشورها که بیشتر در معرض نور خورشید هستند نیز دچار کمبود این ویتامین هستند که از دلایل آن می‌توان به آلودگی هوا، رنگ پوست افراد، زاویه تابش نور خورشید، قرار گرفتن در فضای باز برای مدت طولانی اشاره کرد. زمان کوتاه و عوامل دیگر باشد.

در ایران طبق آمارهای موجود بیش از ۸۰ درصد جمعیت ایران (و به گفته برخی کارشناسان حدود ۹۰ درصد ایرانیان) از کمبود ویتامین رنج می برند. دی زنگ خطری برای سلامت جامعه محسوب می شوند. زیرا این ویتامین ماده ای بسیار ضروری برای تامین سلامت است و علاوه بر نقش حیاتی در حفظ سلامت بدن، به عنوان عنصری مهم و کلیدی در سلامت روان نیز شناخته می شود.

بلایی که کمبود این ویتامین برای استخوان ها می آورد

چرا بیشتر ایرانی ها از کمبود ویتامین رنج می برند؟ دی هستند

اما چرا بیش از ۸۰ درصد ایرانیان – زن و مرد – از کمبود ویتامین رنج می برند دی آیا آنها از آن سیر می شوند یا نه؟ و کمبود این ویتامین چه اثرات و عوارضی بر سلامتی ما می تواند داشته باشد؟

به گفته کارشناسان، ویتامین دی باید از طریق تغذیه و نور خورشید به بدن افراد برسد. میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان تولید ویتامین دی موثر است و پوشاندن بدن، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی هوا و … می تواند میزان تولید ویتامین را کاهش دهد. دی توسط پوست کاهش می دهد. بنابراین این مقدار باید از طریق تغذیه جبران شود. افرادی که تغذیه مناسبی ندارند این شانس را از دست می دهند و دچار کمبود این ویتامین مهم و عوارض و بیماری های ناشی از کمبود آن در بدن می شوند. بنابراین تامین این ویتامین از طریق قرص و در مواردی آمپول ضروری است تا بدن دچار کمبود آن نشود.

دکتر ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و رئیس انجمن متخصصین داخلی کشور می گوید: متاسفانه آزمایشاتی که در سال های اخیر انجام شده و در حال بررسی نتایج آن ها هستیم نشان می دهد که ۹۰ درصد مردم ایران دچار کمبود ویتامین هستند. دی اکنون داشته باشید، یا به دلیل رژیم غذایی اشتباه و یا به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی.

دکتر خسرونیا در مورد اهمیت ویتامین ها دی در تأمین سلامت توضیح می دهد: ویتامین دی در متابولیسم استخوان ها نقش دارد و به دلیل محلول بودن در چربی برای سلامت مغز و نورون های مغز نیز موثر است. اگر این ویتامین به بدن ما نرسد یا کم باشد، میزان کلسیم بدن یا انباشته شده در استخوان ها کمتر از حد معمول می شود و این امر منجر به پوکی استخوان می شود.

عوارض کمبود این ویتامین را جدی بگیرید

رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور با تاکید بر اینکه پوکی استخوان و اختلالات استخوانی از مهم ترین عوارض کمبود کلسیم و ویتامین است. دی ادامه می دهد: به همین دلیل است که بیشتر ایرانیان بعد از ۵۰ سالگی دچار پوکی استخوان و اختلالات استخوانی می شوند.

به گفته این پزشک، تامین مقدار کافی ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر پوکی استخوان، پیشگیری از بیماری های قلبی، بیماری های عفونی و بیماری های خودایمنی کمک می کند و طبیعتاً کمبود آن عوارض جسمی و روحی بسیاری مانند ضعف استخوان، درد استخوان، ضعف عضلانی، اضطراب و… افسردگی و… خواهد شد.

دکتر خسرونیا در پاسخ به این سوال که آیا درست است که کمبود این ویتامین منجر به سرطان می شود، می گوید: خیر، هنوز مطالعاتی که این موضوع را تایید می کند بیرون نیامده است.

زیاده روی نکنید

این متخصص گوارش گفت: کمبود ویتامین دی این بیماری می تواند خود را به صورت خستگی، ضعف عضلانی، دردهای استخوانی مانند کمردرد، پا درد و اختلالات خلقی نشان دهد، وی می گوید: معمولا مردان نسبت به زنان کمتر دچار کمبود این ویتامین هستند و دلیل آن این است که مردان بیشتر در معرض این ویتامین هستند. نور خورشید، بسیاری از خانم ها خانه دار هستند و خارج از خانه فعالیت ندارند یا کمتر فعالیت می کنند، خانم ها بیشتر از آقایان از ضد آفتاب استفاده می کنند و این موضوع جذب اشعه UVB (اشعه ماوراء بنفش نوع B) است که برای تولید ویتامین ها ضروری است. دی ضروری است. همچنین محدودیت های غذایی خانم ها معمولا بیشتر به دلیل تلاش برای کاهش وزن و حفظ تناسب اندام است. همه این دلایل باعث می شود خانم ها بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار بگیرند و باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر خسرونیا به موضوع مهم کمبود ویتامین هم اشاره می کند دی نباید باعث شود که خودسرانه آن را بگیریم یا زیاده روی کنیم. زیرا دوز مصرفی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و تنها زمانی می توانیم متوجه کمبود این ویتامین در بدن خود شویم که برای آزمایش خون مراجعه کنیم و نتیجه آزمایش را به پزشک نشان دهیم. پزشک باید تعیین کند و تجویز کند که چه مقدار و چه مقدار از این ویتامین برای شما مناسب است.

به گفته این پزشک متخصص، مصرف زیاد این ویتامین باعث رسوب آن در بدن شده و مشکلات و عوارض بدتری را به همراه دارد. عوارضی مانند افزایش سطح کلسیم خون، بی اشتهایی، نارسایی کلیه و نارسایی آنها، سنگ کلیه، ضعف عضلانی، اختلالات گوارشی مانند دل درد، یبوست یا اسهال، افزایش فشار خون و حتی مسمومیت. پس هرگز این ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید و اجازه دهید پزشک مقدار و زمان مناسب مصرف آن را تعیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا