ترندهای روز

بلندترین درخت جهان که در عمیق‌ترین دره جهان رشد کرد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تنگه یارلونگ تسانگپو بزرگترین دره خشکی روی زمین است که ۵۰۵ کیلومتر طول و ۶۰۹۶ متر ارتفاع دارد و از بالا به پایین در عمیق ترین نقطه آن در منطقه خودمختار تبت است.

این دره نام خود را از رودخانه یارلونگ سانگپو گرفته است که ماجراجویان آن را «اورست رودخانه‌ها» نامیده‌اند، زیرا تا حد زیادی غیرقابل دسترس است و بالاترین میانگین ارتفاع (۴۰۰۰ متر) را در بین رودخانه‌های اصلی روی زمین دارد. سرچشمه یارلونگ تسانگپو در غرب منطقه خودمختار تبت در یخچال انگسی واقع شده است و رودخانه در سراسر فلات تبت به سمت شرق پیچ و تاب می خورد و ناگهان به سمت جنوب غربی خم می شود تا به رودخانه برهماپوترا بپیوندد.

تنگه یارلونگ تسانگپو ۵۰۵ کیلومتر طول دارد و شامل برخی از ناهموارترین و کم اکتشاف‌ترین مکان‌های جهان است، از جمله بخش خطرناکی در منطقه خودمختار جنوب شرقی تبت که در آن بین دو قله مرتفع می‌گذرد: Namcha Barwa، که ۷۷۸۲ متر ارتفاع دارد، و Gyala. پری که کمی پایین تر است، در ارتفاع ۷۲۹۴ متری قرار دارد.

دره این بخش در عمیق ترین نقطه خود و از بالا به پایین به ۶۰۰۹ متر یا سه برابر عمق گراند کانیون می رسد. این دره عمیق به طور متوسط ​​۲۲۷۰ متر است.

علاوه بر این، این دره خانه بلندترین درختی است که تا به حال در آسیا کشف شده است، سرو ۱۰۲ متری که مجسمه آزادی را کوتوله کرده است. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پکن، درخت را در ماه می ۲۰۲۳ به عنوان بخشی از یک بررسی اکولوژیکی برای کمک به حفظ اکوسیستم منحصر به فرد منطقه خودمختار تبت اندازه گیری کردند.

مشخص نیست که این درخت متعلق به چه گونه‌ای است، اگرچه رسانه‌های دولتی چین در آن زمان حدس می‌زدند که ممکن است سرو هیمالیا (Cupressus torulosa) یا سرو تبتی (Cupressus gigantea) باشد.

در زیر می توانید تصویر تمام قد بلندترین درخت آسیا را مشاهده کنید.

بلندترین درخت دنیا که در عمیق ترین دره دنیا روییده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا