اقتصاد جهان

بلومبرگ: تحریم های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می ماند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، لایحه ای که جو بایدن را مجبور به تشدید تحریم ها علیه نفت خام ایران کرد، از هفته جاری اجرایی می شود، اما انتظار نمی رود رئیس جمهور آمریکا به این زودی ها از اختیارات جدید خود استفاده کند.

این تحریم ها اواخر هفته گذشته توسط مجلس نمایندگان آمریکا در تلافی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی پیشنهاد شد. بر روی کاغذ، این مقامات متعهد شده‌اند که دامنه تحریم‌های صادرات نفت خام ایران را از طریق گسترش آن به بنادر، نفت‌کش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی مرتبط با تجارت نفت این کشور گسترش دهند.

با این حال، تحلیلگران بازار نفت بر این باورند که بایدن تمایلی به انجام هیچ اقدامی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، ندارد. برخی کارشناسان می گویند بایدن به احتمال زیاد استثناهایی از این تحریم ها را در نظر خواهد گرفت و آنها را نهایی نخواهد کرد.

این وضعیت تا حدودی شبیه وضعیتی است که دولت بایدن با روسیه و حمله آن به اوکراین داشت. کاخ سفید روسیه را تحریم کرده و تلاش کرده درآمدهای آن را محدود کند، اما از سوی دیگر به صادرات نفت این کشور نیز اجازه داده است تا عرضه جهانی مختل نشود و تورم بیشتر نشود. این ملاحظات در سال انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا مورد توجه قرار خواهد گرفت. آمریکا حتی به ونزوئلا اجازه داد تا با وجود گسترش تحریم ها علیه این کشور به صادرات نفت خود ادامه دهد. بسیاری بر این باورند که تاجران نفت به این تحریم‌های جدید اهمیتی نمی‌دهند، زیرا مطمئن هستند که دولت بایدن برای صادرات بیشتر نفت ایران، مانند نفت روسیه، معافیت‌هایی در نظر خواهد گرفت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد این تحریم ها اظهار نظری نکرده است. دولت در حال بازنگری در این قانون است اما پیش بینی نمی شود تا پاییز تاثیر زیادی بر بازار نفت بگذارد.

بازار نفت در حال حاضر به شدت به کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل از ۹۲ دلار در هر بشکه فراتر رفت که بالاترین رقم در شش ماه گذشته بود و این افزایش قیمت در بحبوحه تقاضای بالای جهانی و ادامه برنامه اوپک و متحدانش برای کاهش تولید رخ داد.

تحریم‌های جدید نقل و انتقالات مالی بین مؤسسات مالی چین و ایران برای خرید نفت این کشور را پوشش می‌دهد و تمامی بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی را که در حمل و نقل و فرآوری نفت خام ایران دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/۴۳+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا