بلیت کنسرت تبدیل به کالای لوکس شده است – افق میهن
حمید رزا نوربخش ، مدیر عامل خانه موسیقی ، در پاسخ به افزایش قیمت بلیط کنسرت گفت: “من سالهاست که گفته ام که این بلیط به یک محصول لوکس تبدیل شده است. درصد بسیار کمی از مردم می توانند این کنسرت را در هزینه های خانه خود به همراه داشته باشند.
به گفته Business News ، افزایش قیمت بلیط کنسرت دوباره بر وضعیت ناعادلانه بازار موسیقی در ایران متمرکز شده است. قیمت فروش هر بلیط کنسرت در تهران به یک میلیون و ۷۰۰۰ تومان رسیده است. تعدادی که آن را در مقایسه با درآمد ماهانه بسیاری از خانواده های ایرانی به دسته کالاهای لوکس می رساند.
افزایش قیمت بلیط های کنسرت دوباره به وضعیت ناعادلانه بازار موسیقی در ایران متمرکز شده است. براساس نظرسنجی های میدانی ، قیمت فروش هر بلیط کنسرت در تهران به ۱ میلیون و ۶۰۰۰ تومان رسیده است. تعدادی که آن را در مقایسه با درآمد ماهانه بسیاری از خانواده های ایرانی به دسته کالاهای لوکس می رساند. آخرین افزایش رسمی قیمت بلیط کنسرت حداکثر یک میلیون و ۷۰۰۰ تومان در اسفند ۱۳۹۱ ۱۴ ۱۰ ؛ ؛ ؛ تعدادی که نسبت به زمستان سال گذشته بیش از ۵ ٪ افزایش داشت.
قیمت بلیط های کنسرت برای سال در حال افزایش است. اما آنچه امروز می بینیم عبور بلیط به حد ۱.۵ میلیون تومان است اگر کنسرت ها دیگر محدودیت کرونر نباشند و سالن ها پر از ظرفیت باشند.
مروری بر جدول فروش برخی از کنسرت های اخیر در تهران نشان می دهد که فقط ردیف های عقب سالن با قیمت های زیر یک میلیون Tomans و ردیف های جلو و بلیط های VIP یک میلیون و ۷۰۰۰ Toman آغاز شده است. در نتیجه ، در دهه ۱۹۸۰ و حتی در اوایل دهه ۱۹۸۰ ، طیف گسترده ای از مخاطبان که بخشی از جامعه مصرف کننده موسیقی زنده بودند ، عملاً از این تجربه فرهنگی رها شدند. “
یکی از مهمترین سؤالات در این زمینه نقش وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی در نظارت بر روند قیمت بلیط است. اگرچه قیمت گذاری با تصویب دفتر موسیقی طبق اساسنامه رسمی ، به نظر می رسد که هیچ مکانیسم مشخصی و خاصی برای کنترل قیمت بلیط وجود ندارد.
در سالهای اخیر ، برخی از وعده ها برای شروع سیستمی برای نظارت بر فروش کنسرت ها انجام شده است. با این حال ، این وعده ها نه تنها شکست خورده ، بلکه بدون نظارت مالی ، بسیاری از درآمد حاصل از فروش بلیط شفاف نیست و این باعث شکل گیری بازار پنهان شده است.
حمید رزا نووربخش ، مدیرعامل خانه موسیقی ، راه حل را در سیاست کلان اقتصادی و پشتیبانی از دولت می بیند و می گوید: “اگر هزینه های سالن ها در حال سقوط است ، از سازمان دهنده نیز می توان پرسید که چرا بلیط به این قیمت فروخته می شود. اگر هزینه های اساسی زیاد باشد ، فشار بر روی تولید کننده باید ضروری باشد.
وی در پاسخ به افزایش قیمت بلیط کنسرت گفت: “من سالهاست که گفته ام که بلیط به یک محصول لوکس تبدیل شده است.” درصد بسیار کمی از مردم می توانند از این کنسرت در هزینه های خانه خود استفاده کنند. کارکنان کلاس یا متوسط یا کارکنان برای شما رویای هستند. “سرانجام ، یک یا دو بار در سال ، در صورت صرفه جویی در هزینه های دیگر ، می توانید کنسرت را تماشا کنید.”
با موسیقی زنده در بسیاری از کشورها با دستورالعمل های پشتیبانی و یارانه ای ، کنسرت ها در ایران به یک تجربه لوکس تبدیل شده اند که عمدتاً برای برخی از کلاس های شهری در دسترس است. این روند منجر به خطر شکاف فرهنگی بین گروه های مختلف اجتماعی می شود. به ویژه ، ما رشد اجرای خیابان گروه های ناشناس آنها در شهر را تجربه می کنیم. اجراهایی که گاهی اوقات تنها فرصتی برای دیدن موسیقی زنده برای طبقات پایین است.
رضا مهداوی ، متخصص موسیقی در زمینه موسیقی گفت: “این کنسرت یک محصول لوکس نیست.” ما کشوری با پیشینه فرهنگی غنی هستیم و انقلاب ما پیشینه فرهنگی بود. اگر می خواهیم هنرهای اصلی خود را لوکس کنیم ، آینده خوبی نخواهیم داشت. “وقتی زبان فارسی نابود شود ، نسل جدید ، اگر هنر جایگزین توده ها نشود ، به هنرهای خارجی اعتماد خواهد کرد و ما آینده ای درخشان نخواهیم داشت.”
وی ادامه داد: “وقتی کنسرت ها را رعایت می کنید ، متوجه خواهید شد که ۵ ٪ از چهره های موجود در سالن ها کپی هستند.” همان جفتی که ماه گذشته در یک ردیف خاص قرار دارد ، دوباره همین ردیف را حل کرده است. اینها اغلب بخشی از سعادت بدون درد در ارتباط با هنرمندان و حفظ سالن های بزرگ توسط موسسات خاص است. “این وضعیت به معنای درآمد فرهنگی نیست.”
در صورت عدم وجود یک سیاست جامع و عادلانه در بخش موسیقی ، به نظر می رسد بازار کنسرت به سمت انحصار حرکت می کند ، گران و از بین می رود. روندی که می تواند موسیقی زنده را از بخش بزرگی از مردم در آینده نه چندان دور حذف کند.
منبع: فارس