اخبار اقتصاد ایران

بلیط هواپیما بدون بار چیست؟

سفرهای هوایی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر تبدیل شده است. با این حال، هزینه های مرتبط با این سفرها می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای مسافرانی که بودجه کمی دارند.

در این بین بلیط هواپیما بدون چمدان به عنوان یک راه حل جدید و مقرون به صرفه توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده است. این نوع بلیط هواپیما که با نام های دیگری مانند بلیط اکونومی بدون چمدان نیز شناخته می شود به مسافران این امکان را می دهد که با قیمت کمتری به مقصد مورد نظر خود سفر کنند.

اما تفاوت این بلیط با بلیط های معمولی چیست؟ و آیا برای همه مناسب است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع و معرفی بلیط هواپیما خارجی بدون چمدان می پردازیم.

بلیط هواپیما بدون چمدان چیست؟

بلیط هواپیما بدون چمدان نوعی بلیط است که در آن مسافر فقط مجاز به حمل مقدار محدودی چمدان به داخل کابین هواپیما است و امکان ثبت چمدان اضافی یا گذاشتن چمدان در قسمت بار وجود ندارد. فرودگاه در واقع با خرید بلیط هواپیما بدون چمدان، تنها می توانید یک کیف دستی کوچک در ابعاد و وزن مجاز که توسط شرکت هواپیمایی تعیین می شود، همراه داشته باشید.

بلیط های غیر باری معمولاً برای پروازهای کوتاه مدت و سفرهای سبک که نیازی به حمل چمدان زیاد ندارند مناسب هستند. همچنین این نوع بلیت ها به دلیل نبود خدمات حمل و نقل، ارزان تر از بلیط های معمولی هستند.

مزایای خرید بلیط هواپیما بدون چمدان

خرید بلیط هواپیما بدون چمدان می تواند مزایای زیادی برای مسافران داشته باشد از جمله:

۱- بلیط ارزان‌تری بخرید

مهم ترین مزیت بلیط های بدون بار قیمت پایین بلیط نسبت به بلیط های معمولی است. از آنجایی که این نوع بلیط هواپیما شامل خدمات چمدان نمی شود، شرکت های هواپیمایی هزینه کمتری از مسافران دریافت می کنند. به بلیط ارزان بخرید هواپیمای خارجی علاوه بر خرید این نوع بلیط ها به شرکت هواپیمایی، کلاس پروازی و زمان خرید بلیط هواپیما توجه کنید. ارزان ترین بلیط هواپیما معمولا در زمان های کم پیک ارائه می شود.

۲. سفر راحت تر

حمل چمدان کمتر به معنای سفر راحت تر است. با عدم نیاز به حمل چمدان های سنگین در فرودگاه و هنگام رسیدن به مقصد، می توانید از سفر خود لذت بیشتری ببرید و خستگی کمتری را تجربه کنید.

۳. انعطاف بیشتر

مسافرانی که چمدان های کوچکی دارند با خرید بلیط بدون بار می توانند از قوانین و مقررات انعطاف پذیرتری در رابطه با ابعاد و وزن کیف دستی خود بهره مند شوند. این به شما آزادی بیشتری در انتخاب چیزهایی می دهد که می خواهید با خود به کابین هواپیما ببرید.

۴. سهولت در فرآیند سوار شدن

با عدم نیاز به ثبت چمدان و تحویل بار در قسمت بار فرودگاه، فرآیند سوار شدن به هواپیما برای شما سریعتر و آسانتر خواهد شد. این می تواند در وقت شما صرفه جویی کند، به خصوص در فرودگاه های شلوغ.

۵. نیازی به انتظار برای تحویل محموله نیست

پس از رسیدن به مقصد، برای دریافت چمدان خود نیازی به انتظار در قسمت تحویل بار فرودگاه ندارید و می توانید سریعتر فرودگاه را ترک کنید.

مقدار بار مجاز در پرواز خالی چقدر است؟

در پروازهای بدون بار مفهومی از چمدان ثبت شده یا چمدان تحویلی وجود ندارد و مسافر مجاز به حمل بار دیگری به جز چمدان دستی به داخل کابین هواپیما نیست. چمدان دستی نیز باید دارای ابعاد و وزن مشخصی باشد تا باعث ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران نشود.

حداکثر ابعاد چمدان دستی معمولاً ۲۵۴۵۵۶ سانتی متر و حداکثر وزن آن در کلاس اقتصادی ۷ کیلوگرم است. البته در کلاس های پروازی بیزینس و فرست کلاس، مسافران می توانند تا ۱۵ کیلوگرم چمدان دستی را با خود به کابین هواپیما ببرند.

قوانین چمدان دستی خطوط هوایی مختلف ممکن است تا حدودی با یکدیگر متفاوت باشد. به همین دلیل مسافران موظفند قبل از خرید بلیط، قوانین باربری شرکت هواپیمایی مورد نظر را به دقت بررسی کنند.

کدام ایرلاین های خارجی بلیط پرواز رایگان ارائه می دهند؟

بسیاری از خطوط هوایی خارجی نیز پرواز بدون چمدان را در نظر گرفته اند تا بلیط ارزان تری را به مسافران ارائه دهند. در این نوع پروازها مسافر فقط مجاز به حمل مقدار محدودی چمدان به داخل کابین هواپیما است و مجاز به ثبت چمدان و یا گذاشتن چمدان در قسمت بار فرودگاه نیست. در ادامه به بررسی پنج ایرلاین معروف خارجی که بلیط پرواز رایگان ارائه می کنند می پردازیم.

۱. ترکیش ایرلاینز

ترکیش که ایرلاین معروف ترکیه است به عنوان یکی از ایرلاین های محبوب منطقه پروازهای بدون بار را با نام اکونومی لایت در نظر گرفته تا سفرهای ارزان تری را در اختیار مسافران قرار دهد. در این نوع پروازها مسافران تنها مجاز به حمل یک کیف دستی به ابعاد ۵۵ در ۴۰ در ۲۰ سانتی متر و وزن ۸ کیلوگرم به داخل کابین هواپیما هستند. بلیط های بدون بار Economy Light خطوط هوایی ترکیش به طور قابل توجهی ارزان تر از بلیط های معمولی هستند.

ترکی

۲. قطر ایرویز

قطر ایرویز به عنوان ایرلاین ملی قطر با ارائه طرح اکونومی لایت، امکان پرواز بدون چمدان را برای مسافران خود فراهم کرده است. در این طرح مسافر تنها مجاز به حمل یک کیف دستی با ابعاد مشخص (۵۵*۴۰*۲۳ سانتی متر) و وزن ۷ کیلوگرم به داخل کابین هواپیما خواهد بود. توجه داشته باشید که قوانین چمدان دستی در قطر ایرویز کمی سخت تر از ترکیش ایر است.

۳. خطوط هوایی امارات

هواپیمایی امارات، یکی از معتبرترین خطوط هوایی جهان، برای ارائه سفر با کیفیت و مقرون به صرفه، پروازهای بدون بار را با نام Saver به مسافران ارائه می دهد. در این نوع پروازها مسافران مجاز به حمل کیف دستی به ابعاد ۵۵*۴۰*۲۰ سانتی متر و وزن ۷ کیلوگرم به داخل کابین هواپیما هستند. بلیط های بدون بار امارات Saver کمی گران تر از ترکیش ایرلاینز و قطر ایرویز است. اما با این قیمت مسافران از خدمات و امکانات باکیفیت خطوط هوایی امارات بهره مند خواهند شد.

خطوط هوایی امارات به خاطر کابین جادار و راحت، سیستم سرگرمی پیشرفته، غذاهای خوشمزه و خدمات عالی به مسافران معروف است. بنابراین اگر به دنبال سفری باکیفیت و مقرون به صرفه هستید، پروازهای امارات ایرلاین سِور می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. فقط در نظر داشته باشید که حمل بار چک شده در این نوع پروازها امکان پذیر نیست و فقط باید با ۷ کیلوگرم چمدان دستی سفر کنید.

۴. هواپیمایی اتحاد

هواپیمایی اتحاد، شرکت هواپیمایی ملی امارات متحده عربی، پروازهای بدون چمدان را با نام Economy Saver ارائه می دهد. در این پروازها مسافران مجاز به حمل کیف دستی به ابعاد ۵۵×۴۰×۲۰ سانتی متر و وزن ۷ کیلوگرم به داخل کابین هواپیما هستند. قوانین چمدان دستی در اتحاد کمی سخت تر از ترکیه و قطر ایرویز است.

۵. خطوط هوایی پگاسوس

پگاسوس ایرلاین یک ایرلاین ارزان قیمت ترکیه است که پروازهای معمولی و بدون نیاز را ارائه می دهد. در این پروازها مسافران مجاز به حمل کیف دستی به ابعاد ۵۵*۴۰*۲۰ سانتی متر و وزن ۸ کیلوگرم به داخل کابین هواپیما هستند. پگاسوس به عنوان ارزان ترین ایرلاین در بین این پنج ایرلاین شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا