ترندهای روز

بمب‌افکن چینی نیامده، تن آمریکایی‌ها را به لرزه درآورد!

اولین بار در سال ۲۰۱۹ بود که نام JH-XX شنیده شد و تا به امروز این پروژه مخفی مانده است. رندرهای مفهومی آن جت چندمنظوره و دو موتوره با ویژگی های رادارگریز و توانایی حمل موشک های دوربرد را نشان می دهد.

JH-XX برای تسلط منطقه ای طراحی شده است و می تواند هر هدفی را در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری تهدید کند و حریم هوایی دریاهای چین شرقی و جنوبی را به چالش بکشد. در حالی که عملیاتی شدن آن هنوز تایید نشده است، تحولات نظامی سریع چین نشان می دهد که JH-XX می تواند به زودی به عنوان یک تهدید مهم ظاهر شود.

چالشی برای جنگنده های آمریکایی

بیش از ده سال است که ارتش چین در روند مدرنیزه شدن بوده است. هر پیشروی چین را یک قدم به ارتش ایالات متحده نزدیکتر می کند و هر چه ارتش چین از نظر قابلیت های فناوری به ارتش ایالات متحده نزدیکتر شود، رهبران آمریکایی اهمیت کمتری نسبت به آن دارند. با این حال، زمانی که آمریکایی ها نتوانند پیشرفت چین را نادیده بگیرند، دیر نیست. ترسناک تر اینکه چینی ها ممکن است به زودی سیستمی را توسعه دهند که برتری ارتش ایالات متحده را در نبردهای احتمالی در منطقه هند و اقیانوس آرام به طور کامل از بین ببرد.

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به وجود احتمالی JH-XX اشاره کرد. JH-XX همچنان یک معما است و توانایی های واقعی آن حتی برای کارشناسان اطلاعاتی ناشناخته است.

یکی از مهم ترین اسنادی که از این بمب افکن مرموز به دست آمد، رندر مفهومی JH-XX بود که در مجله دانش هوافضای چین به نمایش درآمد. این رندر جت شیک و رادارگریز با موتورهای دوقلو و جایگاه های جانبی سلاح برای حمل موشک های هوا به هوای دوربرد را به تصویر می کشد.

طراحی دارای ترکیبی از سرعت، پنهان کاری و تطبیق پذیری است که به نقش بالقوه JH-XX به عنوان یک بمب افکن و رهگیر منطقه اشاره دارد. JH-XX می تواند جای خالی یک بمب افکن منطقه ای مافوق صوت را در ناوگان هوایی چین پر کند.

شواهد کمی مبنی بر ساخته شدن JH-XX وجود دارد. بنابراین، بسیاری این سوال را مطرح کرده اند که آیا JH-XX یک برنامه واقعی است یا فقط یک تخیل است. مانند هر پروژه نظامی طبقه بندی شده، حقیقت در مورد JH-XX ناشناخته باقی مانده است. فقط زمان نشان می دهد که آیا این بمب افکن مرموز در آسمان دیده می شود یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا